Fem tips for få mer ut av golftreningen din

Fem tips for få mer ut av golftreningen din

Fem tips til mer effektiv trening. (Foto: Getty Images)

Alle som spiller golf, vet hvor viktig trening er, men i en travel hverdag med begrenset tid til rådighet kan det være vanskelig å vite hvordan man får mest ut av treningen din. Her er fem huskeregler.

Artikkelen er fra PGA of Americas «Improve Your Game»-serie. 

Les også: Ikke mulighet til å sette av mer tid til golf? Her er ni kjappe tips til lavere scorer!

 

1. Tren på slagene du har oftest bruk for

For de fleste golfere er tiden man har til rådighet, begrenset. Så hvordan disponerer du en time med trening på best mulig måte? Hva du legger mest vekt på i treningen din, bør reflektere hvor ofte du bruker disse slagene på banen. Hvis 70 prosent av slagene dine i løpet av en runde er fra under 100 meter, bør dermed 70 prosent av treningen din være fra 100 meter og inn.

 

2. Alltid ha en plan for treningen

Uavhengig av om du skal trene driving, chipping eller putting, er det lurt å ha en plan. Trening handler ikke om å slå så mange baller som mulig, og spillere kan få mer ut av 30 minutter enn to timer på rangen. Men det fordrer at man vet hva man bør jobbe med, lager en plan, holder seg til den og konsentrerer seg ordentlig på hvert slag. Mange golfere har en tendens til å bare trene på det de allerede er gode på, men det er også viktig å trene på de tingene du ikke mestrer. Her lønner det seg å få hjelp av en PGA-pro. Husk alltid å begynne oppvarmingen med uttøying for å få maskineriet i gang og forebygge skader.

 

3. Finn et mål

Ikke bare slå ut på rangen på måfå. En av hovedgrunnene til at mange sliter med overgangen fra driving-rangen til banen, er at de ikke trener mot et bestemt mål på rangen og dermed blir narret til å tro at enkelte slag er bedre enn de egentlig er. Ved å plukke ut et lite og konkret mål blir du tvunget til å konsentrere deg litt ekstra, og du blir mer bevisst på hvordan du sikter.

 

4. Varier slagene

En annen ting som kan gjøre overgangen fra range til bane vanskeligere, er at man blir for statisk og trener på det samme slaget hele tiden. Når var sist gang du slo 20 syverjern på rad ute på banen? Varier mellom køller og mål fra slag til slag for å simulere banespill.

En øvelse som en rekke gode spillere bruker, er å simulere golfbanespill på rangen. Hvis hull 1 på banen er et par 4-hull der du pleier å slå ut med driver, deretter åtterjern på andreslaget inn mot green, så kan du forsøke å gjøre det samme på rangen. Spill en «mental golfrunde» på rangen og notér deg hvor mange fairwaytreff og greentreff du får, og hva som er dine vanligste feilslag. Da vet du hva du må trene ekstra på til neste gang.

 

5. Ikke vær red for å trene på banen

Å spille på golfbanen behøver ikke å være ensbetydende med å samle så mange stableford-poeng som mulig. Dersom du spiller alene, er det bra trening å spille med to baller om gangen – forutsatt at det er lite trafikk og du ikke forsinker spillet. Er det for eksempel et ekkelt utslag på banen som du aldri har mestret ordentlig? Slå en drive, en wood og et jernslag, og se hva du føler deg mest komfortabel med.

Toppet du nettopp greenbunkerslaget langt over green? Legg ned en ny ball i sanden og forsøk å lære av det forrige feilslaget ditt.

Golf er en av få idretter hvor man vanligvis ikke trener på den samme arenaen som man skal prestere: Fotballspillere trener på fotballbanen. Tennisspillere trener på tennisbanen. Skiløpere trener i skisporet. Mens golfere trener på rangen. Jo oftere du klarer å legge treningen din til selve golfbanen, desto bedre. Det er her du lærer å sy sammen en score og å «spille med det du har».


Norsk Golf ønsker at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ber om en saklig og respektfull tone i kommentarfeltet. Vi tillater ikke banning, diskriminerende utsagn, utskjelling av andre debattanter, enkeltpersoner og grupper.

Innlegg som ikke er skrevet med fullt navn vil bli noe strengere moderert. Vi fjerner alle innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom. Gjentatte brudd på reglene kan føre til utestengelse.