Frykter at jernbane-utbygging truer klubbens fremtid

Frykter at jernbane-utbygging truer klubbens fremtid

Vestfold GK risikerer å få en dobbeltsporet jernbane gjennom banen sin dersom Bane NOR går for utbygging i Nøtterøy-korridoren. (Foto: Terje Vidar Bjune)

Vestfold Golfklubb, en av landets eldste golfklubber, frykter at det planlagte dobbeltsporet mellom Tønsberg og Larvik vil dele golfbanen i to.

Golfspillere i Vestfold frykter for hva som kommer til å skje med banen dersom Bane NOR får viljen sin i den planlagte jernbaneutbyggingen. I følge deres planer står nemlig golfbanen i fare for å bli delt i to av det nye jernbanesporet.

Bane NOR har levert to alternativer for dobbeltsporet jernbane ut fra Tønsberg, med spor enten gjennom Vear-korridoren eller Nøttterøy-korridoren. I bildet under kan du se de to alternativene. Dersom de velger alterantiv to, Nøtterøy-korridoren, kan det få dramatiske konsekvenser for golfbanen:

I slutten av mars møttes grunneiere og velforeningene rundt Akersvannet mellom Sandefjord og Tønsberg for å skrive en uttalelse til Bane NOR. Bane NOR uttalte til NRK at de forstår bekymringene, og sier vurderingene videre skal ta hensyn til innspill og konsekvenser.

– Jeg mener golfbanen er en oase i område her, både for turer og for dem som spiller golf. Det er en katastrofe om dette skjer, sier Oddbjørn Tidemann, klubbens head-greenkeeper til NRK. 

I et leserinnlegg i Tønsbergs Blad forrige uke argumenterer Roy Helge Simonsen, styremedlem i Vestfold Golfklubb, for hvorfor Jarlsberg-korridoren er det beste alternativet.

Han legger også til at det nylige fellesmøtet med seks foreninger og lag i Vear-området synes det er rart at Bane NOR kun har valgt de to alternativene som gir de mest dramatiske konsekvensene for de berørte kommunene, Tønsberg, Nøtterøy og Sandefjord.

– Vestfold GK er et av landets eldste, mest komplette og best besøkte golfanlegg. Klubben har i dag ca. 1100 medlemmer og det gås over 30.000 golfrunder på banen i hver sesong. Årlig besøkes banen av ca. 5.000 gjestespillere. Hele baneanlegget – med turstier og historiske minnesmerker – er et yndet rekreasjonsområde både sommer- og vinterstid, skriver Simonsen.

Les hele innlegget hans her. 


Norsk Golf ønsker at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ber om en saklig og respektfull tone i kommentarfeltet. Vi tillater ikke banning, diskriminerende utsagn, utskjelling av andre debattanter, enkeltpersoner og grupper.

Innlegg som ikke er skrevet med fullt navn vil bli noe strengere moderert. Vi fjerner alle innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom. Gjentatte brudd på reglene kan føre til utestengelse.