Gratis rangeballer ga stor omsetningssøkning

Gratis rangeballer ga stor omsetningssøkning

NYTENKENDE: Ådne Stensland understreker viktige av å holde nybegynnerne i hendene og hjelpe dem i gang. (Foto: Sandnes GK)

Da Sandnes GK slet med medlemsnedgang tok de sats og innførte gratis trening. – Om ti år vil de fleste baner drive som oss, spår lederen i driftsselskapet.

Under Golfforum på Fornebu i 2012, luftet Anders Thelberg i Norges Golfforbund fra talerstolen ideen om gratis rangeballer. Det vekket mange reaksjoner, og mens medlemmene ikke var villige til å inkludere baller i en økt medlemsavgift, virket ingen klubbledere villige til å ta den økonomiske belastningen i tap av rangeball-salg.  

 

Sandes Golfklubb i Sandnes har på sin side "hoppet i det", og har de to siste årene tilbudt både gratis rangeballer og treningstilbud med 30 gratis gruppetreninger hver uke for alle sine medlemmer.

 

Responsen har vært overveldende. 

 

Klubben har med sine drøye 2100 medlemmer blitt landets fjerde største klubb, og er også en av klubbene i Norge med flest juniormedlemskap.

 

Etter introduksjonen av gratistilbud har omsetningen økt med nærmere en halv million kroner. Dette har de klart til tross for at de sier fra seg en årlig omsetning på nesten 700 000 kroner i salg av rangeballer.

 

Det er likevel i 2015 og 2016 klubben venter å se den virkelig store effekten av grepene som har blitt gjort.

 

– Når vi ser hvilken suksess dette har vært, får det meg nesten til å tenke at det er en gåte hvorfor ingen andre har gjort som oss tidligere, smiler daglig leder i Sandnes GK, Willy Flaten til Norsk Golf.

 

 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

GAMBLET: Sandnes GK sa fra seg en årlig inntekt på 700 000 kroner og innførte gratis rangeballer. Det angrer de ikke på i dag. (Foto: Getty Images)

 

 

Merverdi for medlemmene

 

Han sier innføringen av gratis baller og gruppetreninger har hatt en rekke positive ringvirkninger i klubben.

 

– Det har blitt langt høyere aktivitet på hele anlegget, og vi har økt omsetningen på alle andre områder. Vi selger mer utstyr i proshopen, mer mat i restauranten, og registrerer flere runder på banen som følge av at vi har flere aktive golfere i klubben, forklarer Flaten fornøyd.

 

(Hadde du trent mer dersom din klubb tilbød gratis trening? Fortell oss i kommentarfeltet under!)

 

Sandnes Golfklubb og Bærheim Golfpark er organisert gjennom to selskaper - klubben og driftsselskapet Golf Management. Det var driftsselskapet som tok den økonomiske belastningen ved å si fra seg den årlige omsetningen på rangeballer.

 

Leder for Golf Management, Ådne Stensland sier driftsselskapet ikke oppfattet avgjørelsen om å innføre gratis trening for medlemmer som en belastende stor risiko.

 

Han sier den største risikoen hos norske golfklubber derimot er at medlemmene forsvinner, og at klubbene dermed må ta tyren ved hornene. 

 

– Den største trusselen for norske golfklubber er at medlemmene forsvinner, og da må man ta grep. Målet med gratis trening er å gjøre medlemskapet mer attraktivt. Det er bra med greenfeespillere, men klubber lever først og fremst av sine medlemmer.

 

– De som ikke utvikler og tilpasser seg i næringslivet dør ut. Det er naivt å tro at golfen er annerledes. Det har vært stor nedgang i antall golfspillere de siste årene i hele verden, men klubbene har likevel fortsatt i samme spor. Du våge å gå nye veier, og det gjelder alt fra markedsføring til priser på kurs og organisering av klubb og bane.

 

– Mange klubber har vært konservative i alt for mange år, og er i ferd med å spare seg i hjel. Vi investere i medlemmene!, oppfordrer Stensland.

 

Han sammenligner innføringen av gratis trening for medlemmene med modellen de suksessfulle treningssentrene har.

 

– Tror du SATS og Elixia hadde blitt så store hvis du i tillegg til årsabonnementet måtte betale tillegg hver gang for å bruke apparatene og delta spinningtimer?, spør han retorisk.

 

 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BANEBRYTENDE: Sandnes GK og Bærheim Golfpark har innført gratis trening for alle sine medlemmer med stor suksess. (Foto: Sandnes GK)

 

 

Imponert generalsekretær

 

Generalsekretær i Norges Golfforbund, Tor-Anders Hanssen sier eksemplet med Sandnes beviser hvordan en klubb kan bruke idrett og ivaretagelse til å tenke forretningsutvikling.

 

– Sandnes har klart å rette fokus mot det som medlemmene synes er viktig. De har blitt gitt muligheten til å trene når de vil, uten å tenke at de slår vekk krone etter krone. Ingenting gleder meg mer enn å høre om en klubb som øker sin forretningsdrift ved å satse på idrett, sier Hanssen til Norsk Golf.

 

Han ser ingen grunn til at eksemplet med gratis rangeballer ikke skulle fungert hos andre klubber. 

 

– Det kommer så klart an på klubbens forretningsmodell, men det hadde overrasket meg hvis det ikke hadde fått medlemmene til å trene mye mer. Jeg håper vi får se flere eksempler på klubber som våger å gjøre som Sandnes. Jeg vet med meg selv at jeg hadde trent et par ganger oftere i uka hvis min klubb hadde gjort som Sandnes.

 

Nylig publiserte Norges Idrettsforbund "Tvedt-rapporten", som beskriver og evaluerer satsingen i norsk toppidrett frem mot år 2022. Den konkluderer med at den lokale treneren er den viktigste personen i idrettslaget - både i forhold til idrettslig utvikling og sosialt miljø.

 

Hanssen er enig i at treneren er klubbenes viktigste ressurs.

 

– Da er det viktig at denne personen er tilgjengelig for medlemmene, og ikke bare de som har tid, råd anledning til å kjøpe pro-timer. Hadde jeg vært leder av en golfklubb, ville jeg hatt en ansatt trener og sikret at vedkommende var tilgjengelig for alle medlemmene. Det har Sandnes GK klart.

 

 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

IMPONERT: Generalsekretør Tor-Anders Hanssen tror Sandnes sitt eksempel med gratis trening vil fungere hos mange andre klubber. (Foto: NGF)

 

 

Den viktige treningen

 

Forskning viser at spillere over 26 i handicap har langt større sannsynlighet for å slutte med golf. I Norge har hele 35 000 av den samlede medlemsmassen på 105 000 ikke en gang en gang etablert handicap, hvilket gjør mange av dem til både potensielle og sannsynlige "drop-outs".

 

Ådne Stensland i Bærheim Golfpark understreker hvor viktig det er at klubbene holder sine nybegynnere i hendene, og følger dem opp kontinuerlig. Han sier noe av det viktigste han har lært i sine 25 år i golfbransjen, er at nybegynnere må hjelpes i gang. 

 

– All forskning understøtter vårt tiltak om å satse på trening. Det er dette som er klubbenes kjernevirksomhet. Nybegynnere booker nesten aldri treningstimer, men det er de som trenger det mest. Med 30 gratis gruppetreningstimer i uka og gratis rangeballer har vi gjort golfbanen til en totalopplevelse. Det har blitt en sosial happening å komme på trening hos Sandnes Golfklubb, sier Stensland fornøyd.

 

Klubbens daglige leder, Willy Flaten er helt enig.

 

– Folk synes naturlig nok det ikke er gøy å drive med noe man sliter med. Når golfere kommer "over kneika" og kjenner en viss mestring blir de plutselig hektet. Skal nybegynnere bli bedre de ta instruksjon.

 

Les også: Hvor mye trening må til for å bli bedre i golf?

 

Norsk Golf arrangerte i samarbeid med Toppgolf i april en spørreundersøkelse, der vi rettet søkelys mot treningsvanene til den norske golferen. Der kom det frem at norske golfere er aktive på golfbanen, men bruker minimalt med tid på treningsfeltet. Halvparten av respondentene trente maksimalt en gang i måneden. Golfpro Darren Webster-Clarke uttalte den gang at det er nesten umulig å bli bedre som golfspiller, dersom man kun trener en gang i uken.

 

– Sett fra klubbenes perspektiv er det ikke farlig at de under 26 i handicap bare bruker tid ute på banen. De er sannsynligvis aktive golfere livet ut. Den store utfordringen er nybegynnerne. Dersom de vil bli bedre, ja da de trene. Vi som klubb har tatt ansvar for å tilrettelegge for dette, sier Ådne Stensland, som legger til at klubben i tillegg til gratis trening har bygget egne utslag for nybegynnerne over hele banen, slik at ingen hull måler over 250 meter.

 

 

Alt i samme aksjeselskap

 

Stensland mener den største hemskoen i golf-Norge i dag er hvordan mange klubber organiserer seg med flere aksjeselskaper under samme anlegg. Han mener det bør være et selskap som styrer all drift.

 

– Det er ikke sunt når klubben er et eget AS, proshopen er et eget AS og restauranten er et eget AS. Det må være en som styrer alt med en helhetlig tankegang om hva som er best for anlegget. I mange proshopper står det 16-åringer uten peiling. Hos oss er det kun voksne folk som kan golf. Det koster mer, men har også vist seg mer lønnsomt. Kultur i driften er avgjørende. 

 

Generalsekretær Tor-Anders Hanssen er imponert over hvordan Sandnes har funnet en god driftsform mellom klubb og baneselskap.

 

– Man skulle tro det var en komplisert måte å organisere på, men de har fått bra flyt i det. Det er artig at en klubb som har våget å satse såpass radikalt nytt gjør det så bra.

 

Ådne Stensland spår at om ti år vil de fleste klubber i Norge drive som Sandnes GK og Bærheim Golfpark.

 

– I Sverige er det i ferd med å skje en revolusjon, med stadig færre klubber som opererer med mange aksjeselskap. Hos mindre hoteller er det ofte bare én person som styrer om morgenen, og en som styrer om kvelden. Den personen har ansvar for både resepsjon og baren. Den veien må golfklubber også gå.  

 

– Vi må ikke være redde for å endre den etablerte tankegangen rundt golfbanedrift. Man må få golferne hektet først. Så åpnes lommeboka seg opp etter hvert. Ikke motsatt vei.

 

 

Hadde du trent mer dersom din klubb tilbød gratis trening? Fortell oss i kommentarfeltet under!


Norsk Golf ønsker at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ber om en saklig og respektfull tone i kommentarfeltet. Vi tillater ikke banning, diskriminerende utsagn, utskjelling av andre debattanter, enkeltpersoner og grupper.

Innlegg som ikke er skrevet med fullt navn vil bli noe strengere moderert. Vi fjerner alle innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom. Gjentatte brudd på reglene kan føre til utestengelse.