Ikke mulighet til å sette av mer tid til golf? Ni kjappe tips til lavere scorer​!

Ikke mulighet til å sette av mer tid til golf? Ni kjappe tips til lavere scorer​!

Ni tips til hvordan du kan senke scorene dine umiddelbart – uten å bruke mer tid på trening. (Foto: NGF)

I den travle hverdagen er det ikke alltid lett til å sette av den tiden som kreves for å bli god i golf. Men det finnes også mange enkle grep du kan ta for lavere scorer raskt. Her er ni av dem.

1. Planlegg runden

(Foto: Benjamin A. Ward/Norsk Golf)

Uavhengig av om du skal spille en bane du har spilt før eller en bane du besøker for første gang, er det lurt å gå gjennom baneguiden dagen før du slår ut. Dette forbereder deg mentalt på hva du har i vente, og kan hjelpe deg med å unngå dumdristige valg som du kommer til å angre på. Ha også i bakhodet hvordan værmeldingen ser ut.

Lag en strategi for hvert hull, hvor du markerer hvor i fairway du ønsker å legge utslagene og hvilken kølle som kreves for å ta deg dit. Noter deg også hvor du absolutt ikke bør misse. Veldig mange hull har en såkalt «bail-out»-side, hvor det er mer romslig og lite trøbbel. Har du for eksempel out-of-bounds på venstre side og stor, åpen rough uten særlig trøbbel til høyre, kan det være lurt å sikte litt til høyre i fairway på utslaget.

For de aller fleste spillere handler veien til lavere scorer om å unngå dobbel- og trippelbogeys heller enn å gjøre flere birdies. Hvis du tar en titt på dine gamle scorekort denne sesongen, regner vi med at det er tilfellet for deg også. Det bør du ha i bakhodet når du legger opp spilleplanen din.

 

2. Vit hvor langt du slår de ulike køllene

(Foto: Benjamin A. Ward/Norsk Golf)

Dette punktet henger sammen med punktet over. Å vite hvor langt du slår med de ulike køllene er ikke bare viktig for å komme nærme hullet, men også for å unngå trøbbel. Hold av neste treningsøkt (NB! Det bør være vindstille) til å notere deg hvor langt du slår med hver kølle i snitt. Dette bør da være et gjennomsnitt av normale slag med «normale» svinger, så du behøver ikke å skrive opp feiltreffene som flyr alt for kort (og kanskje heller ikke kanontreffet som plutselig flyr 15 meter lenger enn alle de andre slagene dine).

Når du vet cirka hvor langt du slår, er det veldig mye enklere å lage en god spilleplan. Bruk gjerne en laserkikkert på rangen for å dobbeltsjekke slaglengdene du noterer.

 

3. Sjekk utstyret ditt

(Foto: Benjamin A. Ward/Norsk Golf)

Selv om det er sjelden at det er golfkøllene som har skyld i høye scorer, så HAR det faktisk mye å si hva slags køller du bruker - og hvordan du behandler dem.

Prinsippet om at en skreddersydd dress fra Dressmann ser bedre ut enn en Armani som sitter som en potetsekk, gjelder også for golfkøller: Det hjelper ikke stort med golfkøller til flerfoldige tusen kroner hvis køllene overhodet ikke passer deg. Å investere i «custom fitting» av golfkøller er ofte en klok investering.

I tillegg til dette er det mye du kan gjøre med utstyret du bruker akkurat nå. Sjekk at grepene er myke og sitter godt i hendene, og pass på å rengjøre rillene på wedger og jernkøller. Det kan også være greit å se over ballene du har i bagen. Vi kan nesten garantere deg at den slitte Top Flite XL-ballen du fant i skogen for tre uker siden ikke har de samme egenskapene som trepakken med Titleist-baller du kjøper rett før du går ut.

​NB! Har du noen gode tips til lavere scorer? Del dem gjerne i kommentarfeltet under!

 

4. Den viktige oppvarmingen

(Foto: Benjamin A. Ward/Norsk Golf)

Er du en av dem som kommer småjoggende fra parkeringsplassen til første tee? Da har du allerede gitt deg selv et elendig utgangspunkt. Vi vet alle hvor vanskelig det er å spille golf når man er stresset, og i tillegg øker det risikoen for skader hvis du ikke har varmet opp ordentlig.

Før du begynner å slå golfballer på rangen, bør du få kroppen i gang med noen enkle oppvarmingsøvelser.

På rangen bør begynne med rolige wedger, før du avanserer oppover bagen til de lengre køllene. Et lurt tips som mange proffer bruker, er å avslutte treningen med den køllen de skal slå ut med på første tee.

Husk at oppvarmingen før runden ikke er tidspunktet å stå og terpe teknikk med video og legge om svingen din. Fokuser heller på målene ute på rangen, og varier siktepunkt mellom hvert slag.

Golfsvingen forandrer seg litt fra dag til dag. Noen dager har man en naturlig venstreskru i slagene sine, og dagen etter kan det plutselig være at timingen din er annerledes og du i stedet bare slår høyreskru. Når du varmer opp på rangen, kan du registrere hvilke tendenser du har denne dagen – og tilpasse deg deretter ute på golfbanen. 

Dersom du ikke rekker en tur på rangen før utslaget, bør du likevel alltid sette av noen minutter til å varme opp kroppen din. I denne artikkelen gir Team Norway-fysioterapeutene Lars Hefte og Erik R. Kløvstad deg mange gode tips til enkle oppvarmingsøvelser før runden. 

 

5. Tren nærspill før du skal spille

Dette burde egentlig ikke være nødvendig å si, men det er veldig mange spillere som slår ut uten å ha en anelse om hvor raske eller trege greenene er. Sett av litt tid til å finne «touchen» på og rundt green. 

Slå noen wedger for å se hvordan ballen reagerer når den lander. Det er nemlig ikke bare hastigheten på greenene som har mye å si, men også hvor harde de er.

På greenen bør du variere lengden på puttene for å få en følelse av hastigheten, men husk også å variere mellom både oppover- og nedoverbakke-putter i tillegg til de flate. Sett deg bak ballen og les puttene, slik at du får et inntrykk av hvor mye ballen faller. Beveg deg rundt på treningsgreen med én eller to baller i stedet for å slå mange baller fra nøyaktig samme område. 

Før du avslutter putte-økten, kan du senke noen enkle kortputter. Det er godt for selvtilliten før runden å høre lyden av ballen som ruller ned i koppen. Bare pass på at kortputtene ikke er for lange. Da risikerer du det motsatte!

 

6. Spis riktig under runden

(Foto: Benjamin A. Ward/Norsk Golf)

Forskning dokumenterer at golfere trenger å ta til seg næring under både 9-hullso g 18-hullsrunder for ikke å prestere dårligere underveis. Når du ikke spiser og drikker, inntreffer flere uheldige omstendigheter etter bare tre (!) hull: 

  • Blodsukkeret faller, muskler og nervesystem begynner å fungere dårligere
  • Verst rammes hjernen - golferens viktigste kroppsdel. For mens musklene kan bruke energi fra fettforbrenningen, trenger hjernen sukker for å fungere optimalt.
  • Væskebalansen kommer i ulage. Den generelle ytelsen reduseres, avstander undervurderes og man blir trøttere.

Les Dr med og forsker Charlotte Björk Ingul sine ernæringsråd til golfrunden her. 

 

7. Spill fra riktig tee

(Foto: Benjamin A. Ward/Norsk Golf)

Mange golfklubber er i ferd med gjøre at begreper som «herretee» og «dametee» hører fortiden til. Stadig flere klubber har byttet ut sine fargekodede teesteder til nummer som viser totallengden på banen. Ikke uten grunn. Det har gjort det enklere for mange spillere å flytte seg frem et teested og spille banen kortere.

Golf er morsommere når man kan nå et par-4-hull på to slag med en jernkølle i stedet for å slå driver-wood-wedge. Før du spiller en ny bane, bør du høre i proshoppen hvilken tee klubben anbefaler at en spiller på ditt nivå og med dine slaglengder bør spille fra. Ja, du får færre mottatte slag av å flytte deg frem, men til gjengjeld får du også lavere scorer og økt trivsel. 

 

8. Ha samme rutine før hvert slag

(Foto: Benjamin A. Ward/Norsk Golf)

En god «pre-shot-routine» er viktig av flerre grunner: Det forbereder deg på slaget du skal slå, det hjelper på konsentrasjonen din og gir deg likt utgangspunkt før hvert eneste slag. Før du trykker på avtrekkeren, bør du se mot målet og visualisere hvordan du ønsker at ballen skal fly og hvor den skal lande. Forsøk å ha «tunnellsyn» og se på hvor du ønsker at ballen skal ikke – IKKE der du er redd for å misse. Å visualisere et godt slag får deg i en positiv sinnsstemning før slaget, og forbereder kroppen din på en god sving. Og husk! En god rutine behøver ikke å ta lang tid. Det viktigste er at den er lik fra gang til gang.

(Se video: Eksempel på en god rutine før slaget)

 

9. Spill smart

(Foto: Benjamin A. Ward/Norsk Golf)

Det er en grunn til at det er skrevet utallige bøker og artikler om golfbanestrategi. Et Google-søk på «course management golf» gir nesten tre millioner treff, og ikke uten grunn. En ting er å ha lagd en spilleplan før runden, men en helt annen ting er å følge den.

LPGA-caddie Andreas Thorp har en fast spalte i Norsk Golf, hvor han kommer med banestrategi-tips til ulike norske golfhull. Her har vi samlet opp noen av våre favorittråd fra ham:

  • Legg fra deg egoet og velg mer kølle! 90 prosent av alle hobbygolfere slår ikke så langt som de tror.
  • Utnytt bredden på teeboksen. Et hull kan se helt annerledes ut avhengig av om du pegger opp til høyre eller venstre på tee. En tommelfingerregel er å pegge opp på samme side som det er trøbbel. Er det for eksempel et stort vannhinder til venstre for fairway, bør du pegge opp til venstre på teeboksen. Da kan du sikte mot høyre og slå «vekk» fra hinderet.
  • Du må ikke alltid sikte rett på flagget. Favoriser den delen av green hvor det er minst trøbbel rundt.
  • Ikke sving hardere i motvind. Det skaper mer spinn og gjør at ballen stiger opp som en ballong. Ta heller en eller to køller mer og sving rolig.
  • Det er bedre å spille aggressivt og ta sjanser sent i runden når du trenger det, enn å risikere å ødelegge et scorekort etter bare noen få hull.
  • På golfhull med ekstra vanskelige utslag bør du velge en kølle som gjør at ballen flyr dit hvor fairwayen er på sitt bredeste.
  • Følg med på vinden. Mange spillere tar ikke nok høyde for hvor mye vinden faktisk  tar tak i ballen.
  • Når du bommer green og skal redde deg inn, er det mer stabilt å rulle opp ballen enn å forsøke deg på et fancy lobbslag. Og ikke vær redd for å bruke putteren også fra utsiden av green. 

 

Har du noen gode tips til lavere scorer? Del dem gjerne i kommentarfeltet under!

Les også

Norsk Golf ønsker at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ber om en saklig og respektfull tone i kommentarfeltet. Vi tillater ikke banning, diskriminerende utsagn, utskjelling av andre debattanter, enkeltpersoner og grupper.

Innlegg som ikke er skrevet med fullt navn vil bli noe strengere moderert. Vi fjerner alle innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom. Gjentatte brudd på reglene kan føre til utestengelse.