Norsk Solheim Cup-søknad avhenger av offentlig støtte

Norsk Solheim Cup-søknad avhenger av offentlig støtte

NORGE 2019? Finn H. Andreassen sier Solheim Cup på Oslo GK i 2019 avhenger av offentlig støtte. På bildet er Suzann Pettersen og Beatriz Recari sin caddie Andreas Thorp under seieren på Denver i 2013. (Foto: Getty Images)

NGF har søkt stat og kommune om 80 millioner kroner til å arrangere Solheim Cup i 2019. Visit Oslo mener tiden er moden for et Solheim Cup-arrangement i hovedstaden.

Under et presstreff på Ullevaal Stadion torsdag ettermiddag, presenterte golfpresident Finn H. Andreassen noen av planene for å bringe Solheim Cup «hjem» til Norge i 2019.

Der kunne han avsløre at NGF har søkt 45 millioner kroner i støtte fra staten og 35 millioner kroner fra kommunen.

– Vi vet fortsatt ikke om vi kommer til å søke, men vi blir helt avhengige av offentlig støtte. Vi håper på å få omlag en tredjedel av arrangementet finansiert fra staten, en tredjedel fra kommunen og en tredjedel fra kommersielle krefter. Vi vil også forsøke å søke støtte lokalt ute i regionene til lokalarrangementene i årene som leder opp til Solheim Cup, forteller Andreassen.

Les også: LET-sjefen skryter av Norges Solheim Cup-muligheter 

Fristen for å levere Solheim Cup-søknaden er i august. Norges Solheim Cup-konsept legges opp som en reise til Solheim Cup 2019, som starter med en Ladies European Tour-turnering i Bergen allerede neste år, en ny turnering i Trøndelag i 2017, deretter en LET-turnering under midnattssolen i Lofoten i 2018, før rundreisen i Norge avsluttes i Oslo i 2019.

– Vi tror noe av feilen som ble gjort til OL-søknaden var at det ble et arrangement eksklusivt for Oslo. Vi ønsker å dra med oss hele golf-Norge.

Oslo moden for internasjonalt sommerarrangement

Reiselivssjef i Visit Oslo, Bente B. Holm er positiv til golfforbundets Solheim Cup-planer. Hun var til stede under torsdagens pressetreff for å prate om viktigheten av å få større kultur- og idrettsarrangementer til byen.

Hun sier et arrangement som Solheim Cup kan ha stor betydning for turistnæringen i byen.

Tall fra de to siste Solheim Cup-turneringene i Denver og Irland viser at 80 prosent av tilskuerne var tilreisende.

Da Holm startet å jobben for Visit Oslo for ett år siden fikk hun raskt beskjed om viktigheten av å sette Oslo på kartet. Hun peker på at 23 prosent av all verdiskapning i norsk reiseliv skjer i Oslo.

Men hvordan skapes denne verdien?

Kultur- og idrettsarrangementer ga byen signifikant høyere lønnsomhet enn alt annet som foregår i byen

Visit Oslo

Les også: Solheim Cup-drømmen dyrere enn antatt 

– For et år siden gjorde jeg en analyse og fant ut hva som gir oss mest lønnsomhet og oppmerksomhet. Vi gikk analytisk til verks, og definerte de tolv mest lønnsome dagene i Oslo og omegn de siste årene.  

– Vi fant ut hva som var felles for dagene Oslo tjente mest penger. Det var veldig tydelig: Det er når det er store akademiske kongresser, og når det var kultur- og idrettsarrangementer. Denne typen arrangementer ga byen signifikant høyere lønnsomhet enn alt annet som foregår i byen, forteller Holm.

Kommentar: Finn H: – Noe skal komme ut av Solheim Cup-prosessen 

Visit Oslo har også analysert hvilke dager Norge har størst oppmerksomhet internasjonalt. Analysen viste at de dagene det er størst oppmerksomhet rundt byen harmonerer godt med de samme dagene som gir byen høyest lønnsomhet - det vil si dager med kultur- og idrettsarrangementer.

Finn H. Andreassen påpeker at Solheim Cup har over ti ganger så stor samlet mediedekning som ski-VM i Oslo hadde i 2011. 

– Jeg tror vi trenger et internasjonalt sommerarrangement til i byen. Vi har Norway Cup, og det er definitivt rom for et til. Et arrangement på størrelse med Solheim Cup åpner også for mange muligheter rundt. Vi kan fylle byen med lignende arrangementer i samme tidsrom som samsvarer med deres konsept, for eksempel en kvinnekonferanse. Da forsterker man hverandres budskap og konsept tydeligere, konkluderer Bente B. Holm i Visit Oslo.

Slik ser tidslinjen ut for videre søknadsprosess til Solheim Cup

  • 31. oktober mottok NGF og Oslo Golfklubb anbudsdokumentene fra Ladies European Tour
  • 31. januar 2015: Frist for å tilkjennegi at man vil søke
  • 4. mars 2015: «Budseminar»
  • 14. august 2015: Søknadsfrist for Solheim Cup 2019
  • Høsten 2015: Ladies European Tour inviterer til kommersielle forhandlinger med aktuelle kandidater
  • Tidlig 2016: LET annonserer hvem som tildeles Solheim Cup 2019
Les også

Norsk Golf ønsker at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ber om en saklig og respektfull tone i kommentarfeltet. Vi tillater ikke banning, diskriminerende utsagn, utskjelling av andre debattanter, enkeltpersoner og grupper.

Innlegg som ikke er skrevet med fullt navn vil bli noe strengere moderert. Vi fjerner alle innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom. Gjentatte brudd på reglene kan føre til utestengelse.