Skal tiltrekke venninne- og kompisgjenger og familier til golfen

Skal tiltrekke venninne- og kompisgjenger og familier til golfen

I disse dager lanserer NGF den nye vervekampanjen for å trekke flere til golfen, «Prøv Golf». I år rettes innsatsen mot yngre målgrupper.

Nybegynnerkampanjen, som tidligere gikk under navnet «Veien til golf», byttet navn i 2016. Tom Rosenvinge, kommunikasjonssjef i NGF, forteller at navnet «Prøv Golf» oppsummerer akkurat det budskapet som golfforbundet forsøker å formidle til dem som ikke har spilt golf før.

– Nybegynnerkurset og opplegget er det samme som det har vært de siste årene, men vi gjør en spissing av budskapet i den nasjonale kampanjen. Vi ønsker å forenkle budskapet så mye som mulig. Vi ønsker at flere skal prøve golf, så da var valget av navn logisk, sier Rosenvinge, og legger til:

– Greier vi å få flere til å prøve golf, vil desto flere også ende opp med å starte med golf. Alle har en golfspiller i seg. De har bare ikke forstått det ennå, smiler Rosenvinge.

Kampanjen startet opp denne uken, og skal løpe i seks uker frem til utgangen av mai. Annonseringen av Prøv Golf vil foregå via Facebook og Google Display. Målgruppen er spillere under 40 år, og aller helst personer under 30 år.

Tom Rosenvinge, kommunikasjonssjef i NGF. (Foto: NGF)

– Våre tre hovedmålgrupper er venninnegjengen, kompisgjengen og familien. Det vil si at når vi markedsfører Prøv Golf, er det først og fremst mot målgruppen 20-40 år. Vi ser at vi trenger å fylle på med medlemmer i disse gruppene. Det er Golf-Norges fremtid vi investerer i. Det betyr ikke at de som er eldre ikke er verdifulle medlemmer, men når vi først skal legge innsatsen et sted, må det være den målgruppen hvor det er størst behov for å fylle på. Dessuten er dette er personer som potensielt kan være gode medlemmer i lang tid fremover.

Han sier at den yngre målgruppen er en av de viktigste grunnene til at kampanjen kun vil foregå på sosiale medier og internett.

– Vi skulle gjerne hatt ressurser til en enda større kampanje, også i riksdekkende medier, men når vi nå er nødt til å prioritere, velger vi de plattformene som gir oss best mulighet til å nå de målgruppene vi ønsker direkte. Da vet vi akkurat hvem vi treffer i markedsføringen.

Rosenvinge understreker at NGF sin rolle først og fremst er å tilrettelegge for at golfklubbene kan rekruttere. Selve rekrutteringen sier han klubbene må stå for selv.

Når vi først skal legge innsatsen et sted, må det være den målgruppen hvor det er størst behov for å fylle på.

– Noen klubber har ressurser til egne markedsføringskampanjer, og det er selvfølgelig veldig bra. Andre, derimot, har ikke de samme ressursene. Uavhengig av ressurser drar hele golf-Norge nytte av denne kampanjen.

– NGF skal synliggjøre golf for så mange som mulig innenfor de rammene vi har. Vi har valgt en løsning som gjør at klubbene får leads i sine postkasser. Vi kjørte tilsvarende generering av leads for noen år siden. Utfordringen da var at få av klubbene fulgte opp leadsene de fikk. I dag synes vi å registrere en større aksept blant klubbene for å jobbe på denne måten. NGF har et overordnet ansvar for å spre budskapet og sørge for at interesserte henvender seg til Golf-Norge, men klubbene må selv sørge for å følge opp leadsene de får.

Målet med kampanjen er å generere trafikk til nylanserte www.provgolf.no, og konvertere besøkende til å be om tilbud på VTG-kurs fra golfklubbene.

På provgolf.no kan brukeren søke etter golfklubb og velge hvilke klubber hun eller han ønsker tilbud fra

Sjekk ut hjemmesiden til Prøv Golf-kampanjen på www.provgolf.no


Norsk Golf ønsker at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ber om en saklig og respektfull tone i kommentarfeltet. Vi tillater ikke banning, diskriminerende utsagn, utskjelling av andre debattanter, enkeltpersoner og grupper.

Innlegg som ikke er skrevet med fullt navn vil bli noe strengere moderert. Vi fjerner alle innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom. Gjentatte brudd på reglene kan føre til utestengelse.