Her er TaylorMades nye M3- og M4-drivere

Her er TaylorMades nye M3- og M4-drivere

Ventetiden er snart over for de som har gledet seg til TaylorMades 2018-nyheter. M3 og M4 avløser M1-og M2-modellene. Ny teknologi i slagflaten er den viktigste nyheten i årets lanseringer.

Denne uken slapp TaylorMade de første nyhetene om den kommende M3- og M4-serien, som lanseres i Norge i midten av februar. «Twist Face» er navnet på den nye teknologien som den amerikanske utstyrsgiganten håper skal bidra til å videreføre suksessen fra M1- og M2-køllene.

Twist Face er TaylorMades løsning for å sikre minst mulig tap av lengde og kontroll for de to vanligste feiltreffene, nemlig høyt på tåen og lavt på hælen. Den nyutviklede slagflaten er, som navnet tilsier, vridd på en måte som gi bedre vinkel på slagflaten på disse vanligste feiltreffene. Køllen har noe mer loft på tåen enn på hælen, og den påståtte effekten av den nye teknologien kan du se i illustrasjonen under:

Twist Face er utviklet på grunnlag av analyser fra over en halv million golfslag fra golfere på alle nivåer.

M3-driveren

Det første man legger merke til i de nye TaylorMade-køllene, er et nytt fargetema. TaylorMade fortsetter å bruke karbonfiber på store deler av køllehodet. På oversiden av køllehodet beholder de kontrasten til lyst titanium, men i stedet for hvit er det nå en lys grå metallfarge, ikke ulik fargen i deres SLDR-driver fra 2014. På undersiden er de neongule detaljene erstattet med rødt og blått, og i kombinasjon med karbonfiberet kan designet gi assosiasjoner til bilprodusenten BMW sine sportsbiler.

M3-driveren er tilgjengelig i modeller på 460 og 440 cc. Den nye justerbare Y-skinnen er mer justerbar enn noen gang, med over 1000 mulige kombinasjoner – dobbelt så mange som i fjorårsmodellen. Skinnen går enda lenger bak i køllehodet enn tidligere modeller, og med to justerbare vekter på 11 gram hver seg er det mulig å gjøre den enda mer tilgivende.  Med vekten i den bakerste posisjonen har TaylorMade klart å flytte tyngdepunktet 38 prosent lenger bak sammenlignet med fjorårets M1. 

På undersiden av køllehodet, rett på baksiden av slagflaten, er det et lite hulrom som har fått navnet «Hammerhead Slot». Det skal bidra til å gjøre slagflaten mer fleksibelt, samtidig som den strammer opp rammen rundt slagflaten, slik at det blir en ekstra «trampolineeffekt» i balltreffet. Ifølge TaylorMade bidrar dette til mer lengde over hele slagflaten.

Standardskaftet i M3 blir MCAs Tensei CK Red, Blue og White, og med Lamkins UTx cord-grep. Som alltid blir det imidlertid mange muligheter til å skreddersy dette etter dine behov.

Prisen for M3 blir 5 599 kroner og lanseres 16. februar.

M4-driveren

M4 er et noe rimeligere alternativ enn M3 og passer for den som ikke trenger alle justeringsmulighetene i M3. M4 har ingen justerbar vekt på sålen, men «hoselen», festet mellom køllehodet og skaftet, er fortsatt justerbar. Her kan du endre loft.

Også i M4 er det den samme Twist Face- og Hammerslot-teknologien som i M3. I tillegg viderefører de sin Geocustic-teknologi fra fjorårets M2, som bidrar til bedre følelse, lyd og en enda større slagflate.

M4 kommer også i en D-Type, som er skreddersydd for deg som kjemper mot en slice. 

Standardskaft i M4 er Fujikura Atmos Red med TM/Lamkin Dual Feel-grep, men også her blir det mengder av muligheter til å endre. I M4 D-Type har TaylorMade valgt Matrix Platinum White Tie-skaft.

Veiledende pris for begge de to M4-modellene blir 4099 kroner, og de lanseres 16. februar.

M3 og M4-fairwaywooder og hybrider

Fairwaywoodene og hybrid-utgavene av M3 og M4 beholder det samme designet som i driverne, og også her er M3-versjonene mer justerbare og noe dyrere enn M4-versjonene. M3-køllene har et noe mer kompakt køllehode enn M4.

Mye av den samme teknologien som er i driverne, er videreført til woodene og hybridene – med unntak av Twist Face. TaylorMade sier de ikke er klare for å implementere dette i mindre køllehoder riktig ennå.

M3-fairwaywooden kommer med MCA Tensei Blue som standardskaft. Veiledende pris er 3199 kroner.

M3-hybriden har det samme standardskaftet som wooden og kommer til å koste 2 699 kroner.

M4-wooden har også MCA Tensei Blue-skaft. Prisen blir 2499 kroner.

M4-hybriden får Fujikura Atmos Red som standardskaft og en veiledende pris på 2099 kroner.

Scroll nedover for flere bilder av M3- og M4.

Les også

Norsk Golf ønsker at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ber om en saklig og respektfull tone i kommentarfeltet. Vi tillater ikke banning, diskriminerende utsagn, utskjelling av andre debattanter, enkeltpersoner og grupper.

Innlegg som ikke er skrevet med fullt navn vil bli noe strengere moderert. Vi fjerner alle innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom. Gjentatte brudd på reglene kan føre til utestengelse.