Blogg

Optimalt fokus er avgjørende for å lykkes!

Fokus og konsentrasjon er en enorm stor del av det å levere kvalitet – spesielt på hver eneste treningsdag. Mental trener i RAW performance og NGF, Cecilie Ystenes, tar for seg hvordan vi kan trene oss på bedre fokus!

For når du først har bestemt deg for hva du vil med treningen din, vil fokus på suksesskriteriene knyttet direkte til målet ditt være avgjørende for hvorvidt du vil lykkes optimalt eller ikke. 

På samme måte som du trener på teknikk og fysiske øvelser, kan du også trene deg på den mentale ferdigheten fokus.
I NGF utarbeider vi nå mentale treningsplaner for de som ønsker å bli sterkere innen fokus og konsentrasjon. 
En start!

Her er noen spørsmål du kan starte med å stille deg selv for å få optimalt fokus som golfspiller;

 

1. Vet du hva slags fokus som får deg til å prestere best?

 

2. Vet du hva slags fokus som får deg til å lære best?

 

3. Har du en plan for hvordan du kan komme deg inn i ditt beste «state of mind»?

 

4. Jobber du for å forbedre kvaliteten på din evne til å holde fokus? Hver dag?

 

5. Er du fokusert på å gjøre de små tingene som fungerer best for deg? Hver dag?

 

6. Jobber du for å opprettholde ditt beste fokus for hver eneste økt, trening, konkurranse, i dialog med andre og i prestasjoner? Kan du bli bedre?

 

 

Skriv ned hvordan?

 

 

Du bestemmer!

Hva du velger å fokusere på er fullstendig innenfor din kontroll. Du styrer ditt fokus, og ditt fokus styrer din prestasjon. Om du ikke kontrollerer fokuset ditt, hvem gjør det da?
Bestem deg for optimalt fokus i dag.

Når du har bestemt deg for at du faktisk ønsker mer fokus på prestasjonene som leder til gode resultater kan en refokuseringsplan hjelpe deg på vei.

Tenk tilbake på en nylig situasjon hvor du «mistet» det litt og reagerte for eksempel med sinne, negativitet og hvor minsket kontrollen over prestasjonen din.

Tenk så på hvordan du kunne reagert mer effektivt neste gang.
Eksempel; Se nå for deg at du kommer i samme situasjon igjen og hvor distraksjonene du stod ovenfor forrige gang ikke påvirker deg annet enn som triggere til å prestere enda bedre. Dette er hvordan du ønsker å reagere i det virkelige liv. Så hvordan gjøre det?

 


Svar på bevisstgjørende spørsmål

 

1. Hva vil du forandre på ved hvordan du per dags dato responderer på distraksjoner?

 

2. Hvorfor vil du endre på hvordan du ser på distraksjoner? Hvorfor er det viktig for deg å endre det?

 

3. Om du lager en personlig refokuseringsplan i dag, kan du bestemme deg for å trene på den gang etter gang, til det blir en del av deg?

 

Om svaret ditt er ja på det siste spørsmålet vil du være klar for å lage en refokuseringsplan. Er svaret nei, må du tenke gjennom en gang til hvorfor du egentlig vil trene på refokusering. For i det virkelige livet er det kun handlinger som teller når prestasjon er målet!
Ta kontroll og sett det i action!

 

 

Eksempel på treningsplan:

 

 

 

 Kilde: RAW performance as


Synes du det er utfordrende som golfspiller å sette dette i handling alene? Send gjerne NGF Mental gruppen en e-post så skal vi gi deg gode råd for hvordan du kan bli bedre!


Cecilie Ystenes

Cecilie Ystenes

Les flere av mine artikler.

Cecilie har syv års utdanning i psykologi og ledelse og er mentaltrener for Team Norway. Hun startet i 2012 selskapet RAW performance som nå er et selvstendig forretningsområde i selskapet Mykjemeir. De består i dag av syv mentaltrenere og åtte personlige trenere. Cecilie kommer med bok om Mental trening til våren gjennom Aschehoug forlag.

 

 

 


Flere bloggposter fra Cecilie Ystenes

Se våre blogger