11 gode råd for å få mer ut av vintertreningen din

11 gode råd for å få mer ut av vintertreningen din

Team Norway-trener Jonas Lilja-Tverdal kommer med elleve nyttige tips til hvordan du kan løfte spillet ditt i vinter. (Foto: Benjamin A. Ward/Norsk Golf)

Det er ingen tvil om at golf er best utendørs, men så lenge vi bor i Norge, må vi gjøre det beste ut av det vi har. Jonas Lilja-Tverdal hjelper deg med å løfte spillet og finne inspirasjonen i løpet av den lange vinteren som venter.

(Foto: Benjamin A. Ward)

1. Se det fra den lyse siden

I stedet for å furte over at golfbanene er stengt, kan du bruke vinteren til å utnytte de mulighetene innendørstrening gir. Vinteren er en perfekt anledning til å ta en fot i bakken og se over golfsatsingen din.

Plutselig har du mer tid som du kan dedikere til utvikling i stedet for å jakte poeng ute på golfbanen. Hvis du bruker vinteren fornuftig, lover jeg også at golfsesongen din blir mer morsom.

Slår du inn i et nett bare noen meter unna, er det enda lettere for deg å konsentrere deg på teknikkendringer

I Team Norway ser vi det som en fordel å ha et lite avbrekk hvor man kan jobbe med tekniske forbedringer og endringer som man ikke rekker midt i sesongen. Jeg anbefaler alle å starte vintertreningen med en protime for å få tydelighet i mål og arbeidsoppgaver.

Disse bildene er tatt på Fornebu Indoor Golf Center i Bærum, men ikke alle i Norge er så heldige at de kan slå mot en vegg 80 meter unna om vinteren. Det betyr ikke at du ikke kan få kvalitet på treningen. Jo kortere du kan slå, desto mindre av ballbanen ser du. Kroppen har en tendens til å tilpasse svingen etter hvordan den ser ballen flyr, men slår du inn i et nett bare noen meter unna, er det enda lettere for deg å konsentrere deg på teknikkendringer.

Mottoet for vintertreningen er: Gjør det beste av hva du har!

 

2. Alt starter med grepet

Køllen skal ikke holdes inne i håndflaten, men der hvor fingrene starter.

I løpet av en golfsesong justerer vi og tilpasser svingen litt fra dag til dag, og svingen du har på høsten, er sannsynligvis litt annerledes enn den du startet året med. Når du kommer i gang med vintertreningen, er det viktig at du «nullstiller» de grunnleggende elementene i golfsvingen: grep, oppstilling, balanse, ballplassering og sikte.

Grepet er kanskje det viktigste elementet i hele svingen; Har du et godt grep, har du en god forutsetning for å levere køllen med riktig vinkel ned til ballen, men også en enorm kraftkilde. Har du et dårlig grep, mister du både fart og kontroll. Når du skal ta grepet, anbefaler jeg deg å holde køllen foran deg som vist på venstre side. Køllen skal ligge relativt vertikalt i forhold til hånden. Fordelen med å gripe køllen som vist på bildet, er at det blir enklere å holde på samme måte hver gang.

Tommelfingerregelen er at du skal klare å se to til tre knoker på venstre hånd når du stiller deg opp til ballen. Det vanligste feilslaget hos golfere er en slice, men dette kan du motvirke med et sterkere venstrehåndsgrep, ettersom det er dette som styrer køllebladets vinkel i balltreffet. På bilde 1, 2 og 3 under kan du se forskjellen på et nøytralt, sterkt og svakt grep. For folk flest er det et nøytralt grep som gir de beste forutsetningene for gode golfslag.

Høyrehåndsgrepet finnes det også flere varianter av. Baseballgrepet (Bilde 1 under) er et enkelt grep for de som søker mer kontroll. Interlock-grepet (bilde 2) er vanligere for damer enn menn, men blir mye brukt av begge kjønn – blant andre Tiger Woods. Og lengst høyre på bilde 3 har vi overlap-grepet, som er vanligst blant herrer. Uansett hvilket grep du velger, er det viktig at du holder køllen litt fra «undersiden» med høyre arm, slik at du får en naturlig liten bøy i denne armen. Hvis du strekker ut høyrearmen, blir du anspent og mister både lengde og kontroll.

 

3. Bruk siktepinner flittig

Siktet er ekstremt viktig. Hvis du ikke klarer å sikte mot målet, er det vanskelig å opprettholde en god sving, fordi det ofte oppstår kompensasjoner i svingen for å motvirke det dårlige siktet. Jeg pleier å legge ned en siktepinne parallelt med føttene som vist på bildet under for å kontrollere siktet, samt en siktepinne i midten av stancen for å kontrollere ballplasseringen. Pass på ikke å legge siktepinnen som er parallell med føttene, for nær ballen. Da kan det være vanskelig å sikte føttene riktig. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

 

4. Finn riktig svingspor

Når du har kontrollert at du har et godt grep og bra sikte, har du gode forutsetninger for et mer nøytralt svingspor – altså retningen som køllen kommer inn til ballen, og hvilken retning køllen har etter balltreffet. Køllebladets vinkel i balltreffet i kombinasjon med svingsporet er det som avgjør retningen og skruen på slagene dine. Denne øvelsen hjelper deg med å rette ut svingsporet. Dersom du sliter med en slice (høyreskru for høyrehendte), er det stor sannsynlighet for at køllebladet kommer for mye «utenfra-og-inn mot ballen». Dette kan du motvirke ved å legge en avlang og tom pappeske (spør i proshopen om de kan låne deg en – de har mange!) rett på utsiden av ballen. På motsatt måte kan de som sliter med en hook, flytte pappesken på innsiden av ballen. Pappesken tvinger deg til å rette ut svingsporet ditt på riktig plan. Pappesken er et veldig enkelt og visuelt hjelpemiddel som hindrer deg i å gjøre feil.

 

5. Begynn med halvsvingene

Når du starter treningen, er du sannsynligvis kald og stiv i kroppen. Før du starter med å slå fulle slag, bør du begynne med noen halvsvinger med wedgen for å komme i gang.

Slå ti baller mot en kurv eller flagg og notér fra gang til gang hvor mange ganger du treffer målet. En lignende oppvarming kan også kjøres på simulatoren, som ofte har en egen drivingrange-modul. Dersom du slår inn i et nett, kan du henge opp et lite mål, for eksempel en post-it-lapp, som du sikter på. Hele poenget er å ha kontinuitet i oppvarmingen og starte treningen på samme måte hver gang. 

Du er ikke bare ute etter å sette ny rekord fra gang til gang, men å trene på stabiliteten med halvslagene, som mange synes er vriene. Du har ofte slag fra ekle mellomdistanser i løpet av en golfrunde, og da er det viktig at du trener på dem i løpet av vinteren.

 

6. Sjekk balltreffet

Hvor ballen ender opp etter slaget, avhenger i stor grad av balltreffet. Et stabilt balltreff er nøkkelen til god lengdekontroll, men også for retningen på slaget. Det er imidlertid ikke så enkelt å vite hvor på kølla man treffer ballen. Spør i proshopen om de har kølleteip eller spray som du kan bruke til å dekke til slagflaten på køllene. Her får du raskt tilbakemelding på hva som er dine tendenser. Med driveren, hvor slagflaten er noe buet, vil et treff på tåen føre til venstreskru (for høyrehendte spillere), mens et hæltreff skrur motsatt vei. Tommelfingerregelen er at en spiller som slår 250 meter med driveren, vil misse syv meter til siden hvis man misser sweet-spot med bare ÉN ball-dimple (!) til en av sidene. Det illustrerer hvor viktig balltreffet er!

 

7. Bli flink til å sende ballen på riktig linje

Når vi er inne og trener, blir det fort til at man ender opp med å slå ball etter ball etter ball på rangen. Glem ikke putteren! Er det noe vi kan trene på uansett underlag og størrelse på greenen (eller teppet), er det ballstart. Det er veldig viktig når vi kommer ut på banen. Det hjelper ikke å lese greener riktig hvis du ikke klarer å slå ballen på riktig linje. Dessuten er det ekstremt viktig på korte putter, og her roter gjennomsnittsgolferen bort mange slag i løpet av en runde. En fin øvelse du kan gjøre, er å sette opp to pegger 20 centimeter fra ballen og øve på å slå ballen gjennom denne porten. For deg som vil løfte treningen enda et hakk, anbefaler jeg deg å kjøpe Dave Pelz sin berømte «Putting Tutor» - et enkelt og genialt hjelpemiddel for deg som skal trene på siktet og ballstart, og det er ikke uten grunn at de fleste tourspillere har denne i bagen. Uansett om du velger å trene med pegger eller tutoren, er fordelen med ballstartstrening at du kan ha like god treningskvalitet hjemme i stua som på golfsenteret.

 

8. Få opp farten

Svinghastighet er veldig viktig. På de beste spillerne ser man en tydelig sammenheng mellom lave scorer og svinghastighet, og det sier seg selv at golf blir lettere om man har et åtterjern i stedet for et sekserjern inn til green på innspillet. Et effektivt hjelpemiddel for å bygge opp din svinghastighet, er SuperSpeed. Dette består av tre skaft med ulik tyngde på vektene i den ene enden. Det ene skaftet er tyngre enn en vanlig kølle, den andre er omtrent like tung som en kølle, og den siste er lettere. Slå ti svinger med den vanlige køllen, deretter ti med den tyngre og til slutt ti med den letteste. Her skal du svinge så hardt du kan, men uten å miste balansen – du skal bruke din vanlige sving. Trener du regelmessig med SuperSpeed, kommer det til å gi utslag i lengden på slagene dine. Køllene kan også kjøpes med en liten radar hvor du kan måle utviklingen i svinghastigheten din fra uke til uke.

 

9. Ta en protime

Når du starter vintertreningen, bør du ta en instruksjonstime med din lokale pro. Proen kan hjelpe deg med å identifisere svakheter i spillet ditt, hjelpe deg med å korrigere dem, og gi deg noen enkle arbeidsoppgaver frem til sesongen starter. Dette gjør innendørstreningen mer målrettet. Dette skaper motivasjon, som gjør at du kanskje drar og trener litt oftere. Dette er en fin måte å gi deg selv en «flying start» på sesongen. Dessuten vet jeg av erfaring at mange spillere får mer ut av protimer om vinteren, fordi man er flinkere til å tenke langsiktig utvikling. Om sommeren er man mest opptatt av å score ute på banen og ser etter en «quick fix» fra proen.

 

10. Film svingen din på riktig måte

Video er et viktig hjelpemiddel i treningen, og stadig flere proer tilbyr digital analyse til elevene sine og kan svare direkte på videoer de får tilsendt. Vinteren er en god anledning til å filme deg selv etter at du har fått leksjoner. Da er det imidlertid viktig å vite hvordan du filmer. Film slik at kameraet er på høyde med hendene til spilleren som står oppstilt til ballen. Pass også på at spilleren står helt parallelt i forhold i kameraet. Det er viktig at du filmer fra samme posisjon hver gang. Dette gjør det enklere for deg eller din pro å sammenligne nye og gamle svinger, og svinger med andre spillere. Husk å filme svingen forfra også. Desto bedre video du kan sende proen din, desto bedre tilbakemeldinger får du. Jeg anbefaler apper som Hudl Technique eller V1 Golf til analyse av singen. Her kan du tegne opp streker, filme i saktefilm og mye mer.

 

11. Dra til «skredderen»

Snart fylles proshoper opp med årets nyheter fra utstyrsleverandørene. Ikke kjøp det første og beste du ser rett fra butikkhylla bare fordi du har lest en bra anmeldelse i et golfblad. I dag finnes utallige muligheter til å tilpasse køllene etter din sving og kropp: skaftstivhet, skaftlengde, tykkelse på grepet, lievinkel, loft og justerbare vekter i køllehodet er noe av det du kan spesialtilpasse.

Jeg anbefaler custom-fitting ikke bare til kjøp av nye køller, men også for å dobbeltsjekke at det utstyret du bruker i dag, passer deg

Golfkøller er en kostbar investering, og en time med spesialtilpassing sørger for at du får valuta for pengene. Jeg anbefaler custom-fitting ikke bare til kjøp av nye køller, men også for å dobbeltsjekke at det utstyret du bruker i dag, passer deg. Proen kan også hjelpe deg med å se på sammensetningen av køller i bagen. Kanskje du for eksempel burde bytte ut firerjernet ditt til fordel for en wood eller wedge? Mange tror fortsatt at custom-fitting er forbeholdt elitespillere. Jeg vil heller si tvert imot. Høyhandicapere har bruk for all hjelp de kan få, og jeg kan nesten garantere at hvis du bare har kjøpt køller uprøvd rett fra butikkhylla, kommer du til å spille bedre golf med tilpassede køller.

 


Norsk Golf ønsker at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ber om en saklig og respektfull tone i kommentarfeltet. Vi tillater ikke banning, diskriminerende utsagn, utskjelling av andre debattanter, enkeltpersoner og grupper.

Innlegg som ikke er skrevet med fullt navn vil bli noe strengere moderert. Vi fjerner alle innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom. Gjentatte brudd på reglene kan føre til utestengelse.