Gigasøksmål fra caddier mot PGA-tour

Gigasøksmål fra caddier mot PGA-tour

81 PGA Tour-caddier har saksøkt PGA-touren. De ønsker kompensasjon for reklameinntektene fra logo-vestene de må bruke. (Foto: Getty Images)

PGA-tourens caddier føler seg oversett.

 

En gruppe på 81 profesjonelle PGA Tour-caddier leverte tirsdag søksmål mot touren. De krever kompensasjon for sponsorlogoene som eksponeres på overtrekksvestene de er pålagt å bruke. ESPN.com skriver at oppreisningen de søker kan være på over hundre millioner dollar.

Under en TV-sending fra en turnering er caddievesten den mest verdifulle reklameplassen mellom reklamepausene. Den årlige verdien av vesten er på over 50 millioner dollar

Caddiene argumenterer for at touren hindrer dem i å få sin rettmessige bit av tourens årlige reklameinntektspott på flere titalls millioner dollar. Sagt med andre ord:

De mener PGA Tour tvinger dem til å være ubetalte menneskelige reklameplakater.

«Under en TV-sending fra en turnering er caddievesten den mest verdifulle reklameplassen mellom reklamepausene. Den årlige verdien av vesten er på over 50 millioner dollar», hevder caddiene i søksmålet, i følge golf.com.

Selv om det ikke er en spesifikk tour-regel som tvinger caddiene til å bruke vestene, antas de å være kontraktsmessig forpliktet til å bruke dem som en del av en avtalt «uniform».

Caddiene hevder også i søksmålet at touren straffer caddiene som ikke ønsker å bruke overtrekksvesten - enten ved å ekskludere dem fra turneringer eller oppfordre spilleren de jobber for til å sparke dem.

Les om søksmålet i detalj her.


Norsk Golf ønsker at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ber om en saklig og respektfull tone i kommentarfeltet. Vi tillater ikke banning, diskriminerende utsagn, utskjelling av andre debattanter, enkeltpersoner og grupper.

Innlegg som ikke er skrevet med fullt navn vil bli noe strengere moderert. Vi fjerner alle innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom. Gjentatte brudd på reglene kan føre til utestengelse.