Sosial status

Sosial status

MINEFELT: Sosiale media er vrient å beherske. Hole in one på Twitter er vanskeligere enn på golfbanen.

I dag må man som utstyrsprodusent være aktiv i sosiale media. Merkene gjør det med vekslende hell, og med stor forskjell i antall følgere. 

Vi har fulgt utviklingen hos de største golfmerkene gjennom to år. Status i dag er at alle er flinke på minst ett av de aktuelle områdene. For 2-3 år siden var ikke det tilfelle. Døde kontoer og manglende profiler var normen for de mindre selskapene, men også noen store slet med å finne formen. 

 

I dag er Twitter og Facebook etablert som viktigste kanaler for kommunikasjon med kunder, fans og mellom selskap. Vi ser stadig flere oppstartsselskap som bruker Twitter som første og ofte eneste kanal. Dette har fullstendig endret reklame på trykk, nettsider og TV. 

 

Vi kan ikke få understreket nok hvor viktig det er å vite hva man gjør. Et godt eksempel på dette er Callaways ivrige ansatte @HashtagChad. Som ansatt hos dem har han tilgang til alle køller før de er offentlige. Et bilde av Razr Fit Xtreme drivere på hans skrivebord ble lagt ut på Twitter. Det nådde titusenvis av brukere i løpet av minutter og ble umulig å stoppe. Man kan true så mye man vil med rettslige skritt når en av deres egne selv lekker bilder. Slike bildeblemmer skjer med jevne mellomrom. Noen med vilje, enkelte uhell.

 

Vår kåring av vinnere innen fire kategorier er basert på totalinntrykk gjennom en lang periode. Det gjenspeiler også status i dag, men ting kan endre seg raskere enn man aner. Sosiale media lever fra dag til dag, time til time.  

 

 

   Twitter   

 

Beste selskap - Callaway

 

Twitter er der vi ser den største utviklingen. Terskelen for å delta er svært lav. Enkelte bruker først og fremst retweet og favoritt for å promotere seg. Dette er den enkleste formen for kommunisering på Twitter. La andre skrive noe om deg og send det videre. Problemet er at da mister du kontrollen over hva som blir skrevet om deg. En viss offensiv deltakelse er nødvendig for å gi profilen et positivt preg.

 

Vi gir altså premien for beste selskap på Twitter til Callaway. De kommuniserer godt med brukere og har skapt et svært positivt miljø. Viktige bidrag kommer også fra PR folkene @HashtagChad og @HarryArnettCG. De snublet litt i starten, men er nå kjent for å være tilgjengelige for fansen og kunnskapsrike.

 

Det er litt dårlig gjort å bruke Srixon som eksempel på retweet. Alle gjør det, men det blir veldig synlig hos de små selskapene.

 

 

 

 

 

   Facebook

 

Beste selskap - Callaway

 

Et vanskeligere sted å være oppdatert og dele godt nok innhold. Man krever litt mer på Facebook. Gode bilder. Konkurranser. Artige videoklipp. Vi må innse at for noen selskap blir dette for mye. Nesten alle klarer seg overraskende bra. Oppdateringene er i dag lysår bedre enn før.

 

Best av dem alle er igjen Callaway. De har alt, spesielt flink er de på video og stoff med humor.

 

Jakten på likes er vanskeligere enn man skulle tro. Med langt over to millioner følgere skulle man tro det haglet likes når Nike la ut stilige bilder av nye køller. 1500-2000 er normalt, av altså over to millioner følgere.

 

 

 

 

   Youtube

 

Beste selskap - Callaway

 

Her er kvalitet det viktigste, samtidig som man må passe på at videoene ikke kommer for sjelden. Egenprodusert er nøkkelen. Dette krever store ressurser, noe som resulterer i publisering av reklamefilmer for noen av aktørene. Man bruker det man har. Det er jo greit det, men en liten film om hvordan man laget reklamen eller morsomme blemmer fra innspillingen hadde garantert blitt mer populært.

 

Det kunne vært fristende å kåre Nike til best på Youtube. De har tross alt over ti millioner visninger av den legendariske reklamefilmen med Rory og Tiger. Noen fine serier med korte klipp har de også, men vinneren gjør det skarpere med informative videoer.

 

Callaway ligger et hav bak på visninger, en wedgevideo med Phil på under en million er den beste. Denne serien med tips fra Phil, wedgeskolen med Roger Cleveland og den konstante oppdateringen med lærerike klipp gjør dem best i klassen.

 

 

 

 

 

 

   Instagram

 

Best selskap - TaylorMade og Titleist

 

Enda lettere enn Twitter, tenker sikkert mange. Nei, slik er det ikke. Instagram er kjent for bildekvalitet mens alt går på Twitter. Det eneste du kan kommunisere med er bilder, og en og annen Vine og kort video. Du kan ikke skjule manglende egen aktivitet med retweeter og favorittmarkeringer.

 

Flinkest i klassen går til to selskap - TaylorMade og Titleist. De har suverene produktfoto, spesielt hos TaylorMade. Titleist er også flink til å ta bilder av spillerne sine og gir et innblikk i turneringslivet.

 

 

 

 

 

Nike

 

  Facebook 2.126.435

  Twitter @nikegolf 549.342 (@NikegolfEU 22.175)

  Instagram 207.820

  Youtube - To måneder siden siste opplasting, totalt 64 lastet opp. Mest populære video 10.331.636 visninger. 33.235 abonnenter. 


Cleveland

 

  Facebook 92.789

  Twitter @ClevelandGolf 68.093. Siste tweet 1.jan

  Instagram 14.115

  Youtube - To måneder siden siste opplasting, totalt 93 lastet opp. Mest populære video 85.288 visninger. 1.840 abonnenter.

 

Wilson

 

  Facebook 16.979

  Twitter @WilsonGolf 23.979

  Instagram 2.414

  Youtube - To måneder siden siste opplasting, totalt 115 lastet opp. 768 abonnenter. Mest vist 53.112.

 

TaylorMade

 

  Facebook 404.504

  Twitter @TaylorMadeGolf 223.256 (@TaylorMadeTour 39.450)

  Instagram 120.610

  Youtube - 1 måned siden siste opplasting, totalt 354 lastet opp. 18.605 abonnenter. Mest vist 805.677.

 

Srixon

 

  Facebook 52.875

  Twitter @SrixonGolf 44.243 (@SrixonEurope 6.930)

  Instagram 10.342

  Youtube - 2 måneder siden siste opplasting, totalt 16 lastet opp. 40 abonnenter. Mest vist 4.583.

 

Callaway

 

  Facebook 321.306

  Twitter @CallawayGolf 178.907 (@CallawayGolfEU 28.285)

  Instagram 85.621

  Youtube - 1 uke siden siste opplasting, totalt 413 lastet opp. 16.304 abonnenter. Mest vist 926.985.

 

Cobra Puma

 

  Facebook Cobra Golf 35.975 / Puma Golf 108.520

  Twitter @cobragolf 83.331 / @pumagolf 88.782

  Instagram 40.940

  Youtube - 1 uke siden siste opplasting, totalt 133 lastet opp. 3.788 abonnenter. Mest vist 870.878.

 

Adams

 

  Facebook 25.334

  Twitter @AdamsGolf 87.105

  Instagram 4.546

  Youtube - 4 måneder siden siste opplasting, totalt 94 lastet opp. 884 abonnenter. Mest vist 34.683.

 

Ping

 

  Facebook 131.585

  Twitter @PingTour 116.422

  Instagram 22.557

  Youtube - 1 måned siden siste opplasting, totalt 142 lastet opp. 6.968 abonnenter. Mest vist 558.298.

 

Titleist

 

  Facebook 391.793

  Twitter @Titleist 243.954 (@TitleistEurope 33.208)

  Instagram 83.371

  Youtube - 2 uker siden siste opplasting, totalt 268 lastet opp. 14.742 abonnenter. Mest vist 301.129.

 

 

 

Du kan delta

 

Det er enkelt å bli del av disse selskapenes daglige runde i sosiale media. Post et bilde på Twitter, Instagram eller Facebook der du viser at du bruker Titleists nye 915 driver, tag dem i innlegget og du er nærmest garantert en retweet som alle følgerne deres får se. Gjør det nok ganger med gode nok bilder og du vil få dine egne følgere.

 

 

 

 

 

(Alle tall per 1.januar 2015)


Norsk Golf ønsker at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ber om en saklig og respektfull tone i kommentarfeltet. Vi tillater ikke banning, diskriminerende utsagn, utskjelling av andre debattanter, enkeltpersoner og grupper.

Innlegg som ikke er skrevet med fullt navn vil bli noe strengere moderert. Vi fjerner alle innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom. Gjentatte brudd på reglene kan føre til utestengelse.