Blogg

Rustfjerning

Etter det jeg har sett på norskgolf.no begynner flere og flere norske baner å åpne, noe som betyr at sesongen snart er i gang igjen for fullt.

Med dette i bakhodet bruker jeg dagene nå til å forberede meg grundig, og det føles som ting sakte men sikkert begynner å falle litt på plass. Etter en lang ufrivillig pause tidligere i vinter kan man trygt si at jeg var relativt rusten da jeg møtte resten av Team Norway på samlingen i Florida tidlig i januar.

Selv om man ikke kan regne med annet etter et langt opphold fra golfen, er det fortsatt vanskelig å justere ned forventningene sine til hvert enkelt slag. I sånne perioder er det imidlertid ekstra viktig å kunne tenke langsiktig, og ikke la seg frustrere for mye over at det kommer noen usedvanlig dårlige slag innimellom.

Den siste tiden har jeg som planlagt fokusert mest på det svingtekniske og den fysiske treningen. God fysikk er noe jeg føler er utrolig viktig for å kunne prestere mitt beste, og tidligere har jeg sett at jeg ofte spiller min beste golf på vårparten av sesongen, etter vinterhalvåret bestående av tunge styrkeøkter.

Hva ulike utøvere tenker om fysisk trening er selvfølgelig helt individuelt, og i golf ser man gode eksempler på spillere som lykkes både med og uten styrketrening på programmet. For min del vet jeg blant annet at jeg er nødt til å trene fysisk kontinuerlig for å kunne opprettholde den svinghastigheten jeg ønsker. Dette er nødvendigvis ikke kun for å slå lange driver, men også for å kunne svinge prosentvis litt løsere av maksimalt, og fortsatt oppnå samme lengde på slaget.

Ved å kunne tillate meg å svinge følelsesmessig litt roligere, men fortsatt slå ballen like langt, opplever jeg å ha bedre kontroll en om jeg svinger maksimalt. I tillegg tærer det ekstra på kroppen å måtte svinge full gass hele tiden!

Tidligere har jeg syntes det har vært spesielt vanskelig å opprettholde styrketreningen gjennom golfsesongen, noe som har gjort at jeg har blitt gradvis svakere og svakere etter hvert som ukene har gått. Med mye reising og ofte dårlig tilgang til gym-fasiliteter har det blitt for lite styrketrening i turneringsukene, noe jeg planlegger å gjøre noe mer i år.

I denne sammenheng har jeg derfor gått til innkjøp av trenings-strikker med ulik motstand, slik at jeg i alle fall kan få gjort en del grunnleggende øvelser på hotellrommene rundt om kring. Et par bra økter med strikkene i løpet av en turneringsuke bør i alle fall holde til å kunne hjelpe noe, både på styrken og ikke minst overskuddet gjennom sesongen!

Ellers er planen min i nærmeste fremtid å gradvis spille mer og mer, slik at jeg kommer inn i en god «scoring modus» til sesongen starter.
En ny oppdatering kommer om ikke lenge!

Anders


Anders Engell

Anders Engell

Les flere av mine artikler.

Nå er Anders endelig klar for profflivet, og ønsker å la alle golfinteresserte få muligheten til å følge hans reise fra uke til uke, helt til han forhåpentlig vis tar steget opp på Europatouren.


Flere bloggposter fra Anders Engell

Se våre blogger