Artikkelen er fra PGA of Americas «Improve Your Game»-serie. 

1. Tren på slagene du har oftest bruk for

For de fleste golfere er tiden man har til rådighet, begrenset. Så hvordan disponerer du en time med trening på best mulig måte? Hva du legger mest vekt på i treningen din, bør gjenspeile hvor ofte du bruker disse slagene på banen. Hvis 70 prosent av slagene dine i løpet av en runde er fra under 100 meter, er det logisk at en stor del av treningen din burde være fra 100 meter og inn.

2. Alltid ha en plan for treningen

Uavhengig av om du skal trene driving, chipping eller putting, er det lurt å ha en plan. Trening handler ikke om å slå så mange baller som mulig, og spillere kan få mer ut av 30 minutter enn to timer på rangen. Men det fordrer at man vet (1) hva man bør jobbe med, (2) lager en plan, (3) holder seg til den og (4) konsentrerer seg ordentlig på hvert slag. Mange golfere har en tendens til å bare trene på det de allerede er gode på, men det er også viktig å trene på de tingene du ikke mestrer. Her lønner det seg å få hjelp av en PGA-pro. Husk alltid å begynne oppvarmingen med uttøying for å få maskineriet i gang og forebygge skader.

3. Finn et mål

Ikke bare slå ut på rangen på måfå. En av hovedgrunnene til at mange sliter med overgangen fra driving-rangen til banen, er at de ikke trener mot et bestemt mål på rangen og dermed blir narret til å tro at enkelte slag er bedre enn de egentlig er. Ved å plukke ut et lite og konkret mål blir du tvunget til å konsentrere deg litt ekstra, du blir mer bevisst på hvordan du sikter, og du får tydeligere svar på om ballen faktisk fløy dit du egentlig siktet.

4. Varier slagene

En annen ting som kan gjøre overgangen fra range til bane vanskeligere, er at man blir for statisk og trener på det samme slaget hele tiden. Når var sist gang du slo 20 syverjern på rad ute på banen? Varier mellom køller og mål fra slag til slag for å simulere banespill.

En populær øvelse blant gode spillere er å simulere golfbanespill på rangen. Hvis hull 1 på banen for eksempel er et par 4-hull der du pleier å slå ut med driver, deretter åtterjern på andreslaget inn mot green, kan du forsøke å gjøre det samme på rangen. Spill en «mental golfrunde» på rangen og notér ned hvor mange fairwaytreff og greentreff du får, og hva som er dine vanligste feilslag. Da vet du hva du må trene ekstra på til neste gang.

5. Ikke vær redd for å trene på banen

Å spille på golfbanen behøver ikke å være ensbetydende med å forsøke å jage lave scorer og komme deg ned i handicap så raskt som mulig. Dersom du spiller alene, er det bra trening å spille med to baller om gangen – forutsatt at det er lite trafikk og du ikke forsinker spillet. Er det for eksempel et ekkelt utslag på banen som du aldri har mestret ordentlig? Slå en drive, en wood og et jernslag, og se hva du føler deg mest komfortabel med.

Toppet du nettopp greenbunkerslaget langt over green? Legg ned en ny ball i sanden og forsøk å lære av det forrige feilslaget ditt.

Golf er en av få idretter hvor man vanligvis ikke trener på den samme arenaen som man skal prestere: Fotballspillere trener på fotballbanen. Tennisspillere trener på tennisbanen. Skiløpere trener i skisporet. Mens golfere trener på rangen. Jo oftere du klarer å legge treningen din til selve golfbanen, desto bedre. Det er her du lærer å sy sammen en score og å «spille med det du har».