(Foto: Benjamin A. Ward)

 

Scroll nedover for å se tips til:

1. Putting

2. Wedger

3. Full sving

4. Driver

_____________________________________________________________________________

 

Bli kalibrert før runden

Med Stina Resen

Det kan være lurt å starte puttetreningen med å sørge for at «stroket» sitter som det skal.

Før jeg skal spille en runde eller bruke litt tid på treningsgreenen, pleier jeg alltid å starte med denne øvelsen.

Finn et hull hvor det ikke er noe helling, og still deg opp cirka en meter unna. Bruk en «Pelz Tutor» for å hjelpe deg med riktig sikte og ballstart, eller sett opp en port med et kredittkorts bredde et par fot foran ballen. Deretter skal du senke ti baller på rad. Dette er en effektiv måte å «kalibrere» puttingen din på før du skal spille eller trene videre. Jeg har en tendens til å bomme disse puttene litt venstre, og hvis jeg gjør det, er jeg ekstra nøye med oppstillingen min for å kontrollere at alt er riktig. Du kan også få en venn til å sjekke at oppstillingen og siktet ditt ser bra ut. Ofte er det her roten til problemene ligger.

Dersom du klarer å bli fortrolig med de korte puttene, kommer golfrunder til å bli mye enklere for deg. Du vil rote bort færre slag, du får en mer positiv innstilling når du bommer green fordi du vet du kan klare å redde deg inn, og det blir lettere å spille safe med jernkøllene og sikte midt på green, fordi du kan føle deg trygg på at du enkelt klarer å toputte derfra. 

 

Én putt, to linjer

Med Stina Resen

Det er veldig sjelden jeg ser at golfere trener putting, og enda mer sjeldent er det at jeg ser noen trene på å lese greener. Det er lett å trene både på korte putter og lengdefølelse, men hvordan lærer man seg egentlig å bli bedre på tolke hvordan greener heller? Denne øvelsen kan hjelpe deg med nettopp dét.

Finn et punkt på greenen hvor det heller litt mye. Sett opp en pegg akkurat i det punktet som du mener er høyest på linjen. Målet ditt nå er først å senke en putt som ruller i på den høye siden av peggen. For å få til det, må du har perfekt hastighet, slik at ballen akkurat faller ned i koppen på slutten. Når du har klart det, skal du forsøke å senke en putt ved å slå ballen på innsiden av den samme peggen. Da må du putte litt hardere for å unngå at ballen ruller for mye ut av kurs. Gjenta øvelsen på ulike områder på green. Slik bygger du opp forståelsen din for hvordan ulike putter heller.

 

Skru på stoppeklokken

Med Marita Engzelius

For å gjøre puttetreningen mer interessant er det lurt å finne øvelser hvor du kan konkurrere mot deg selv.

Dette er en øvelse jeg liker å dra frem i perioder hvor jeg føler at puttingen ikke sitter helt som jeg ønsker, eller i opptakten til en turnering. Jeg kaller den «timesdrillen», fordi jeg setter stoppeklokken på én time når jeg gjør øvelsen (du behøver ikke bruke like lang tid!).

Sett opp fem pegger i en sirkel rundt hullet på treningsgreenen, hvor hver pegg har en avstand på fire fot til hullet. Velg gjerne et hull med litt helling, slik at du får trent deg på ulike typer putter.

Start øvelsen med å senke fire baller fra den første peggen. Du må ikke senke alle på rad. Når du har satt alle fire, flytter du peggen to fot lenger unna, slik at den blir seks fot unna hullet. Så går du til neste pegg og gjentar prosessen fra første pegg.

Slik får du stadig lengre putter etter hvert som du beveger deg rundt hullet Når stoppeklokken ringer, er målet å ha kommet så langt tilbake som mulig.

Dette er en fin måte å konkurrere mot deg selv på, men husk at din iver etter å slå din egen rekord ikke må gå på bekostning av en ordentlig rutine og forberedelser før hver putt!

 

_____________________________________________________________________________

 

Lek er viktig!

Med Mariell Bruun

Slå mange ulike slag fra ulike situasjoner når du trener nærspill.

Vil du utvikle følsomme hender rundt green, er det viktig med variasjon i treningen. Du får ikke bedre nærspill av å slå de samme chippene og pitchene fra lik avstand og lie mot det samme flagget hele tiden.

Når jeg trener nærspill, liker jeg å slå et noen baller fra alle ulike områder rundt green og mot de forskjellige flaggene. Jeg slår fra både greenkant, fairway, tynn rough, tykk rough og sand, og jeg forsøker å slå ulike typer slag – alt fra høye lobber til lave slag som ruller mesteparten av veien. Dette er trening som ligner de situasjonene som møter deg ute på golfbanen, og hvis du får testet deg i mange ulike scenarier, får du også utviklet slagrepertoaret ditt. Du lærer dine styrker og svakheter, noe som gjør det enklere for deg å ta kloke valg ute på banen.

 

Sliter du med lengdekontrollen med wedgene?

Med Tonje Daffinrud

Du kan spare mange slag per runde ved å gjøre wedgetreningen din litt mer systematisk.

Veldig mange sliter med lengdekontrollen med wedgene. Ofte handler det om at man ikke har trent nok på det, men også at man ikke har trent systematisk nok. Når man står på driving-rangen, pleier mange å varme opp med noen raske wedger for å få i gang kroppen, før de beveger seg over til syverjernet og driveren.

Hvis du virkelighar ambisjoner om å bli bedre på de halvvlange wedgeslagene, kan du ikke bare stole på følelsen din. Jeg anbefaler deg å finne et system der du registrerer lengdene dine med hver wedge med tre ulike svinglengder.

Finn ut hvor langt du i snitt en halvsving, trekvart sving og full-sving med de ulike wedgene, og du vil raskt oppdage at det vil bli mye lettere for deg ute på banen fra 100 meter og inn.

 

Carry-øvelse med wedgen

Med Tonje Daffinrud

Har du trøbbel fra mellomdistansene med wedgene? Sannsynligheten er stor for at det skjer fordi du har trent for lite på disse slagene.

Her kan du få testet tipset over i praksis! Dette er en øvelse jeg ofte bruker for å gjøre wedge-treningen morsommere. Jeg setter opp tre sirkler med en diameter på fire meter 50, 60 og 70 meter unna meg. Målet er å lande åtte av ti baller i den første sirkelen, før jeg kan sikte på den neste. Grunnen til at jeg velger carry og ikke inkludert rull, er for å gjøre øvelsen prikk lik hver gang – uavhengig av hva slags gresstype jeg trener på. Når jeg har klart åtte av ti baller innenfor alle tre soner, er treningen ferdig. For deg som vil gjøre øvelsen litt enklere, kan du enten utvide størrelsen på sirklene noe, eller redusere antall baller som du må lande på innsiden før du går videre til neste sirkel.

 

Slik slår du høye greenbunkerslag

Med Mariell Bruun

Mariell Bruun demonstrerer hvordan hun får ballen høyt og mykt ut av bunkeren – hver gang. 

Mange sliter fra greenbunkeren, og problemene baller på seg hvis man attpåtil havner nærme bunkerveggen og er avhengig av å få ballen raskt opp i luften, eller man har lite green å jobbe med og må lande ballen mykt.

Heldigvis er det ikke så vanskelig som du kanskje skulle tro! Slik gjør du det:

– Velg din mest loftede wedge og still deg opp med ballen litt frem i stancen. Det gjør det lettere å treffe sanden før ballen.

– En av de vanligste feilene folk gjør fra bunkeren, er at de hugger køllen ned i sanden og graver den ned i bakken. Dette unngår du ved å åpne opp køllehodet litt. Tenk at køllen skal komme flatt inn mot ballen, treffe sanden noen centimeter foran ballen og gli under.

Når du trener på dette, kan du tegne opp en strek mot ballen for å se hvor langt foran ballen køllen treffer sanden. For å gjøre det lettere å treffe sanden på samme punkt hver gang, bør du ikke flytte vekten bakover i baksvingen. Prøv og hold deg sentrert med et stille hode mens du roterer tilbake.

Føl at køllen beveger seg mot venstre etter balltreffet og akselerer hele veien gjennom. Tilstrekkelig med fart er nøkkelen til å få ballen ut av sandkassa hver gang! En ordentlig finish er svaret på at du har klart å svinge gjennom.

En ordentlig finish er tegn på at du har svingt gjennom sanden.

 

_____________________________________________________________________________

 

Bli kvitt skruen

Med Marita Engzelius

Denne øvelsen hjelper deg som vil rette ut høyre- eller venstreskruen din.

De flest av oss har en skru som man ikke er så glad i, enten det er en venstre- eller høyreskru. Dette er en øvelse for deg som sliter med dette.

Personlig har jeg for mye draw (venstreskru), hvilket betyr at køllen kommer for mye «innenfra-og-ut» på vei ned mot ballen, det vil si at svingsporet beveger seg for mye mot høyre. For å «nullstille» svingsporet, legger jeg en ball på innsiden og en ball på utsiden av køllen som vist på bildet til venstre. Hvis du sliter med for mye høyreskru, legger du ballene som på bildet til høyre. Poenget med øvelsen er å legge ballene akkurat så tett inntil køllen at det føles litt ekkelt. Når du går bak ballen, vil du imidlertid se at det er god plass.

Poenget er at når du står over ballen og ser de to andre ballene ligge farefullt nærme, tilpasser kroppen din seg automatisk for å unngå ballene. De sender masse signaler til kroppen din om at du må gjøre en eller annen justering.

Tror du meg ikke? Prøv, da vel!

 

Speilet er din venn

Med coach Jonas Lilja-Tverdal

Hvis du ønsker kraft og stabilitet, er det viktig å beholde vinklene i overkroppen på vei ned mot ballen i nedsvingen. 

Kroppen reagerer på det køllen gjør. La heller køllen reagere på det kroppen gjør! Alt for ofte ser jeg spillere som blir for bratte i nedsvingen. Når køllen blir bratt, forsøker kroppen automatisk å reparere dette ved å reise seg opp. Se på bildet til venstre hvordan jeg rettet meg opp og mistet alle vinklene kroppen hadde i oppstillingen. Dette er en svingfeil som fører til veldig ustabile resultater.

Jeg anbefaler deg å stå foran et speil for å øve på å flate ut skaftet UTEN at du reiser opp kroppen. Roter med et litt flatere skaftplan, samtidig som du beholder vinklene i kroppen. Du vil føle at høyre albue kommer litt nærmere siden av overkroppen og høyre håndledd bøyes litt mer ut, veldig likt følelsen du har når du skal kaste en ball eller slå et baseball-slag.

Klarer du å gjenskape følelsen du har foran speilet, når du skal slå, er det de store musklene som styrer svingbevegelsen. Det gir deg både mer fart og kontroll. Hva mer kan man ønske seg?

 

Pass på albuene

En av de vanligste årsakene til svingfeilen jeg beskrev over, er at albuene har fått for stor avstand, og med en såkalt «flyvende høyre skulder». Når albuene har havnet i en slik posisjon, blir det nesten umulig å skape kraft i nedsvingen. Resultatet blir en sving med lite rotasjon og mange unødvendige kompensasjoner hvor armene gjør all jobben.

For å forbedre dette anbefaler jeg deg nok en gang å stille deg opp foran et speil – uten golfkølle i hendene. Det gjør det lettere å gjenskape følelsen du ønsker å ha. Trykk håndflatene mot hverandre som på bildet under. Se hvor stor forskjell det er på plasseringen av høyrearmen min sammenlignet med tidligere! Tren på denne følelsen noen ganger hver dag for å få et flatere skaftplan, mer rotasjon, kraft og stabilitet i svingen din.

 

 

Lær deg å slå ned på ballen med jernkøllene

Når du slår med jernkøller, skal køllehodet fortsatt være på vei nedover idet du treffer ballen.

Jernkøller og wedger er konstruert slik at du skal treffe ballen FØR bakken i balltreffet. Det betyr at du må slå ned på ballen, altså at køllehodet fortsatt beveger seg nedover idet køllen treffer ballen. Denne øvelsen kommer til å hjelpe deg med å få et mye renere balltreff med disse køllene.

Stikk en siktepinne ned i enden av skaftet og still deg opp. For at pinnen ikke skal stikke deg i magen, er du avhengig av å vinkle skaftet fremover mot målet. Herfra er målet å slå slaget uten at køllen smeller inn i kroppen din etter balltreffet. For å få til dette må skaftet fortsette å være vinklet fremover, samtidig som du roterer gjennom slaget.

Begynn med roligere svinger med en kort kølle, for eksempel pitching-wedgen, før du øker hastigheten på svingen og lengden på køllen etter hvert som du mestrer øvelsen.

 

Ni slag – ni ballbaner

Det er god trening å øve på å slå ulike ballbaner.

Dette er en test som Team Norway-spillerne ofte bruker når de står på driving-rangen for å utvikle slagrepertoaret sitt. Målet er å lære deg å slå ulike typer slag med de ulike køllene, og du får ikke lov til å slå samme type slag to ganger på rad. For hvor ofte har du egentlig to prikk like slag på rad ute på banen?

Som arket under viser, går testen ut på å slå ni ulike ballbaner med ulike køller i bagen: høy, lav og mellomhøy fade med driver, femmerjern og åtterjern, høy, lav og mellomhøyt rette slag med driver, sekserjern og nierjern, og høy, middels og lav draw med syverjern, treerwod og hybrid.

(Øvelsen fortsetter under bildet)

Dette er en veldig utfordrende øvelse, men det viktigste er ikke at du klarer hele testen. Det viktigste er at du finner ut hva som er styrkene og svakhetene i spillet ditt, og hvilke tendenser du har.

Hvis favorittslaget ditt er en draw, men testen viser deg at du er soleklart best på å slå fader, bør du spille med det du har. Er det noe som kjennetegner alle de beste spillerne i verden, er det at de spiller til sine styrker. For spillere som vil gjøre øvelsen noe enklere, kan man fokusere på én ting om gangen, for eksempel å slå høyt eller lavt, eller venstreskru og høyreskru. Det er veldig god trening i å leke seg med ulike ballbaner, og ikke minst er det morsom trening også!

 

Velg en kølle ekstra

Med Jonas Lilja-Tverdal

Å velge mer kølle på innspillene er et av de enkleste grepene du kan gjøre for å forbedre scorene dine raskt. 

Den vanligste feilen jeg ser ute på golfbanen, er at folk velger for lite kølle på innspillene. Man skylder på dårlige treff, dårlig sving, og så videre. Er du i tvil, velg ALLTID en kølle ekstra. Ofte har banearkitektene plassert problemene i forkant av greenen, men ikke så mye i bakkant. Ved å velge litt mer kølle, gir du deg selv litt mer feilmargin ved dårlige treff. Velg alltid kølle ut fra hva ditt gjennomsnittlige slag er, ikke dine hundre prosent perfekte slag! Bruk litt tid neste gang du står på rangen til å registrere hvor langt du slår hver kølle i snitt. Det kommer til å gjøre det enklere for deg å ta kloke valg ute på banen.

 

_____________________________________________________________________________

 

Én driver – tre ulike slag

Med Tonje Daffinrud

Det kan være veldig verdifullt å utvide slagrepertoaret ditt med driveren. Her skal jeg vise deg tre varianter av utslag som jeg bruker i løpet av de fleste rundene jeg spiller.

Fade

Pek skuldrene litt venstre for å slå en fade.

En lav-fade er et trygt «go-to-slag» når man MÅ treffe fairway. Grunnlaget legges i oppstillingen. Jeg stiller meg opp square til målet, men lar skuldrene være litt åpne, det vil si at de peker litt til venstre for målet. Jeg pegger opp litt lavere, føler at vekten min er litt mer mot venstre fot enn den pleier, og hendene presses litt frem slik at skaftet peker rett opp eller litt mot målet. Når jeg trykker på avtrekkeren, er følelsen min at køllehodet «skjærer» ballen gjennom balltreffet med et utenfra-og-inn-svingspor.

 

Draw

Se forskjellen i posisjonen på skuldrene og hendene når Tonje skal slå en draw sammenlignet med fade.

For meg er skuldrene nøkkelen til å manipulere ballbanen. Når jeg skal forsøke å slå en draw, pegger jeg opp litt høyere, stiller jeg meg opp litt mer lukket, det vil si at skuldrene peker mer høyre, og overkroppen er litt mer tiltet vekk fra målet, med mer vekt mot bakre fot. Alt dette vil gjøre det enklere for meg å svinge ned mot ballen med et svingspor som er «innenfra-og-ut», samtidig som jeg slår opp på ballen.

 

«Power-slag» 

Noen ganger ønsker jeg å presse frem 10-15 meter ekstra lengde, for eksempel på brede par 5-hull. Når jeg ønsker å slå ekstra langt, stiller jeg meg opp på samme måte som jeg har beskrevet draw-slaget mitt over. I selve svingen fokuserer jeg på å virkelig «lade opp» på høyre side i baksvingen, og roterer så langt jeg klarer. Det gjør ikke noe å løfte opp venstre hæl litt, og det er helt greit å oversvinge litt. I nedsvingen fokuserer jeg på å rotere så raskt jeg kan med underkroppen, hvor nedsvingen starter med et eksplosivt «hopp». Tanken jeg har i nedsvingen, er at venstresiden av kroppen min skal rotere bort.

Når jeg er ute på golfbanen, er det layouten på hullet, vær og vind som bestemmer hva slags ballbane jeg velger på utslagene. Er hullet for eksempel en dogleg høyre og det blåser fra høyre, kan det være lurt å vite hvordan man slår en høyreskru.

Det er på ingen måte nødvendig for deg å kunne «shape» alle slag med driveren, og du bør finne den ballbanen de er mest komfortabel med. Jeg anbefaler deg likevel å få et bevisst forhold til hvordan du kan skape ulike ballbaner og skruer. Det gjør det også lettere for deg i perioder du slite med for mye skru. Har du en dag du sliter med en venstremiss ute på banen, kan du for eksempel tenke tilbake på hva du gjorde sist gang du trente på høyreskruer ute på driving-rangen.

 

Rotert fot = enklere rotasjon

Ved å rotere høyre fot utover som vist på de to øverste bildene er det enklere å rotere ordentlig tilbake i baksvingen. Ved å rotere ut venstre fot blir det enklere å skape mer rotasjon i nedsvingen og trykk på ballen.

Dette er en øvelse for litt eldre spillere som sliter med mobiliteten og rotasjonen. Vanligvis stiller man opp med føtter som peker rett frem. For å få mer rotasjon i baksvingen, kan du prøve å vri høyrefoten 20-30 grader utover. Det «låser opp» hoften og gjør det enklere for deg å rotere tilstrekkelig tilbake, noe som skaper mer hastighet.

For bedre spillere med bra svinghastighet, men som ønsker mer trykk på ballen, kan det heller være lurt å heller vri ut venstre fot. Det gjør det lettere for venstre kne å rotere gjennom i nedsvingen og komme til en kraftfull posisjon i balltreffet.

Føttene låser opp kroppen. Lær deg å bruke dem riktig! 

 

Rotér, rotér, rotér!

Hoftene er en av kroppens viktigste kraftkilder i golfsvingen. Jonas viser en øvelse som lærer deg å bruke dem riktig. 

For å få skaper hastighet i svingen din, trenger du mer kroppsrotasjon. Tilstrekkelig med rotasjon i underkroppen gjør det også lettere å rotere overkroppen ordentlig, og denne øvelsen hjelper deg med nettopp dette. Fest en siktepinne i beltet ditt slik at den henger parallelt med bakken, og stikk en pinne ned i bakken et par fot til venstre og bak deg når du stilt opp til ballen. Øvelsen går ut på at pinnenen i beltet skal treffe den vertikale pinnen samtidig eller aller helst før du treffer ballen. Underkroppen og hoftene er en av golfsvingens viktigste kraftkilder. Da er det viktig at du utnytter den!

 

Grip the grip and rip it

Denne øvelsen lærer kroppen din å generere mer fart.

Denne øvelsen anbefaler jeg for spillere som slår ganske rett, men som ønsker mer lengde. Slå en vanlig drive. Deretter snur du skaftet rundt og slår ti svinger så raskt du bare klarer. Deretter snur du driverskaftet tilbake igjen og slår en drive. Øvelsen lærer kroppen din å generere mer fart. En av de vanligste mytene i golf er at man skal svinge «rolig». Det er viktig å utnytte farten i kroppen din. Så lenge du klarer å beholde balansen og ikke blir anspent, er det bare å kline til. Golf blir mye enklere med noen meter ekstra lengde!

 

Den viktige peggehøyden

Pegger du i samme høyde hver gang på ren autopilot? Peggehøyden har mye å si, ettersom hvor du treffer på køllehodet, har stor påvirkning på ballbanen. Derfor bør du ha et bevisst forhold til hvordan peggehøyden kan hjelpe deg.

Bedre spillere med høy svinghastighet, foretrekker ofte å pegge ballen litt lavere. Det gjør at man treffer ballen litt lavere på køllehodet. Du mister litt lengde, men ballen får også litt mer spinn, noe som gir deg mer kontroll.

Nå lurer du kanskje på hvorfor MER spinn betyr kontroll? Spinn er ikke det samme som sideskru. Backspinn gjør at ballen flyr rettere og mer penetrerende gjennom luften. Tommelfingerregelen er at «standard» peggehøyde er som i midten på bildet, det vil si at ekvator på ballen er på høyde med toppen av køllehodet. Dette er peggehøyden som gjør det enklest for deg å treffe ballen midt i «sweet spot».

Hvis du ønsker enda mer lengde, kan det imidlertid lønne seg å pegge enda litt høyere. En av de vanligste svingfeilene jeg ser, er amatører som slår ned på ballen med driveren. Ved å pegge høyt blir du tvunget til et flatere svingspor og slå opp på ballen. Hvis du da slår en «sky» hvor ballen fyker rett i opp i himmelen, er det svar på at du slår for mye ned på ballen. Dersom du gjør det riktig, vil du treffe ballen rett over «sweet spot» på køllehodet, noe som gir mer loft og mindre spinn – det vil si lengre carry og mer rull. En perfekt oppskrift på mer lengde.

 

Samme svinghastighet – myyye mer lengde!

Nylig leste jeg en artikkel fra USA der de hadde brukt en golfsving-robot for å se hvor mye lengde amatører mister ved å slå sine vanligste feilslag med driveren.

Det vanligste feilslaget er en slice (skru fra venstre til høyre for høyrehendte spillere), der man slår ned på ballen og har et svingspor som er kraftig innenfra og ut. Etter å ha latt roboten slå noen baller gjorde ingeniørene noen justeringer på roboten. De endret svingsporet fra ni grader «utenfra og inn» til et par grader «innenfra og ut», og de lot roboten slå litt opp på ballen i stedet for ned på ballen. Til tross for at de beholdt den samme svinghastigheten på litt i underkant av 90 mph (ca. 145 kilometer i timen), som er gjennomsnitt for amatørgolfere, økte plutselig slaglengden 30 meter. Det er VELDIG mye!

Det sier litt om at dersom du ønsker mer lengde, handler det ikke nødvendigvis om å pumpe jern og svinge ut av skoene dine, men å gjøre mer ut av det du allerede har.

Din lokale pro har sannsynligvis utstyr for å sjekke dette, enten en Trackman, GC Quad eller lignende «launch monitor». Du kan også forsøke å finne ut av tallene dine på egen hånd, og de fleste moderne golfsimulatorer gir deg i dag informasjon om svingsporet ditt.

Uavhengig av hva du velger: Hvis du vil ha mer lengde, er det viktig å vite hva som foregår i svingen din!