Denne uken har verdens største golfmesse, PGA Merchandise Show gått av stabelen i Orlando, Florida. Her samles alt som kan krype og gå i golfindustrien for å lansere sine nyeste produkter og knytte kontakter.

 år har imidlertid Nike Golf glimret med sitt fravær på messen. Golf utgjør så liten andel av deres totale omsetning at de for første gang ikke har tatt seg bryet med å rigge opp en stand på PGA Show.

Det har likevel ikke stoppet dem i å være et av de heteste samtaleemnene på messen. TaylorMade og Adidas-spiller Jason Day er – angivelig – i ferd med å bli Nike-spiller.

– De er helt i sluttfasen av forhandlingene. Tiger Woods og Jason Day er gode kompiser, de har ofte kontakt og Tiger er en av Jason Days store helter. Tiger skal ha vært en sentral figur i å lokke ham til Nike, sier en sentralt plassert kilde til Norsk Golf.

– Adidas-gruppen forsøker å selge TaylorMade, de har tapt mye penger på golf de siste årene. Timingen er perfekt for Nike til å hoppe inn med et stort tilbud til Jason Day. Men det må nok en ekstrem sum til, dersom de skal kjøpe ham ut av kontrakten, sier en annen kilde til Norsk Golf.

(Les også: Historien om Jason Day)

Skulle ryktene vise seg å stemme vil Nike ha to av verdens tre beste spillere i sin stall – samt golfsportens største navn; Tiger Woods. Rory McIlroy ble Nike-spiller i 2013, en avtale som er verdt nærmere 200 millioner dollar. Verdensener Jordan Spieth spiller forøvrig med Titleist-køller.

Jason Days 2015-sesong var historiebøkene verdig. Han vant fem turneringer på PGA-touren, inkludert to turneringer i FedEx Cup-sluttspillet og sin første major, PGA Championship på Whistling Straits. Der vant han på 22 under par, tidenes laveste totalscore i en majorturnering.

Reuters meldte i august i fjor at Adidas har engasjert banken Guggenheim Partners for å hjelpe til med et potensielt salg av sine golfmerker, Adams, Ashworth og TaylorMade Golf.