Ønsker satsing på kvinner

Sats på kvinnene! Dette var ekspedisjonssjef Marit Wiigs klare oppfordring til Golftinget som åpnet i Bergen lørdag.

Publisert

De siste to årene har andel kvinnelige golfere gått ned fra 27,2 prosent til 25,7 prosent. I 2009 var det 34 097 kvinnelige medlemskap, og mer enn 2000 av disse var borte da 2010 var tilbakelagt. Isamme periode har andelen barn og unge gått ned fra 11,4 prosent til 9,9 prosent. Utviklingen i 2011 er også foruroligende.

– En prosent svinn i året er for mye, sier Marit Wiig som i tillegg til å være ekspedisjonssjef i Kulturdepartementet også er medlem i Hauger GK og tidligere medlem av NGFs lovutvalg. Hun tror hovedutfordringen ligger i å stoppe lekkasjen.

– Rekruttering av kvinner går ganske bra, men det er alt for mange som dropper ut igjen. Vi må finne ut hvorfor kvinnene slutter og finne tiltak i de enkelte klubber for å demme opp for dette, sier Marit Wiig.

Bra grunnlag

Golfforbundet  har de siste årene utviklet en liste over tiltak som skal hjelpe golfklubbene.

– Grunnlaget er bra, nå er det viktig at dette forankres i golfklubbene og at klubbene finner ut hva som passer for dem av de ulike tiltakene.

I sommer lot Groruddalen Golfklubb kvinner spille gratis på fredager for å  tiltrekke seg flere kvinnelige golfere. Dette resulterte i kritikk fra likestillingsombudet og her pågår brevveksling mellom klubben og statens likestillingvaktbikkje fremdeles.

– Dette synes jeg er for dumt. Vi må se på de overordnete mål, og bruke rabatter på greenfee som et tiltak, er en god måte å invitere til mer spill. Dette bør også benyttes for å rekruttere flere barn og unge, sier Wiig til Norsk Golf.

Golfforbundets markedskampanje ”Jo mer vi er sammen” skal videreføres i 2012. Målet med kampanjen er å øke netto antall nye medlemmer og øke andel kvinner ungdom og barn.

– Flere kvinner og barn på banen fører også til flere menn, sier markdessjef Atle Øi som legger til at værgudene har på ingen måte spilt på lag i sommer. Men noen klubber har vært flinke til å utnytte markedsmateriellet i sitt eget lokalmiljø.

Vellykkede kampanjer

Mari Myhrene fra Hurum Golfklubb har god erfaring med flyere som medlemmer har vært flinke til å distribuere, og plakater som de har hengt opp på sentrale steder i Hurum.

– Vi har fått et 50-talls nye medlemmer i år. Hvor mye som kan tilskrives kampanjen direkte er vanskelig å si. Den viktigste vervingen skjer via medlemmene, og ferdig materiell har bidratt til å gjøre denne jobben lettere, sier Mari Myhrene.

Hun syns det er viktig at kampanjen videreføres til nesten år.

– Hvis vi hadde stoppet nå så hadde det vært som å kaste penger ut av vinduet, sa hun.

I september kjørte Grini Golfklubb sin egen vervingskampanje «Albatross», og resultatet ble hele 79 nye medlemmer til klubben.

– Halvparten av disse er kvinner, og vi har også en svært aktiv damegruppe som tar vare på også de nyankomne, sier daglig leder Tone Malm som ser neste års sesong lyst i møte.

Powered by Labrador CMS