Et nytt år på college har startet for 69 norske golfere som er ute etter å kombinere golfsatsingen sin med en utdannelse i USA. Etter to sesonger med uforutsigbare terminlister og avlyste turneringer ser det endelig ut til å bli en normal sesong med mange turneringer og et fullverdig sluttspill.

Collegesesongen er så vidt i gang for flere skoler. To av dem som har åpnet bra på guttesiden, er Mats Ege og Bård Skogen. Ege byttet skole til East Tennessee State for sesongen og har fortsatt med det gode spillet han har vist hele sesongen i Norge og slo til med en sterk i Marquette Intercollegiate. Skogen har på sin sine startet året med en 10.-plass og andreplass ­– hans to første topp-10-plasseringer på college.

(Artikkelen fortsetter under)

Mats Ege er den eneste norske spilleren – uansett kjønn – som er inne blant de 100 beste på verdensrankingen for amatører. (Foto: Benjamin A. Ward / Norsk Golf)

En annen det er knyttet høye forventinger til denne sesongen, er den nybakte norgesmesteren Julie Boysen Hillestad. 2021/2022 sesongen blir hennes andre år hos East Carolina, som historisk har vært hjemmet til flere norske toppspillere på jentesiden. Hillestad startet sesongen lovende med en tredjeplass i Golfweek Fall Challenge.

I tillegg til Hillestad og Ege er det altså 67 andre norske collegegolfere å følge med på i år. Under har du en oversikt over navn, hvor langt de har kommet i utdanningen og skole.

Se også forklaring av divisjonssystemet helt nederst i artikkelen.

Division 1 Jenter

Emilie Marie Marceliussen-Dahl (år 1) –Winthrop University

Mine Othilie Lied(år 2) – College of Charleston

Julia Myklebust(år 2) – California State University, Northridge

Rikke Nordvik(år 2) – Rutgers University

Cornelia M. Karlsson(år 2) – Southern Utah University

Emilie Øverås(år 3) – University of Alabama

Tomine Bjerkelo(år 3)  – Colorado State University

Thea Bjerkelo(år 3) – Colorado State University

Anne Krekling(år 3) – University of Denver

Oda Sofie Kilsti(år 3) – East Carolina University

Franziska Sliper(år 3) – University of Miami

Elisabeth Tønnessen (år 3) – Tennessee Tech University

Katrine Tønnessen(år 3) – Tennessee Tech University

Hanne Sofie Borgen(år 4) – California State University, Northridge

Julie Boysen Hillestad(år 4) – East Carolina University

Malena Austerslatt(år 4) – University of Arkansas at Little Rock

Julie Hovland (år 5) – University of South Alabama

Division 1 Gutter

Jonas Aulie(år 1) – Grand Canyon University

Henric Bjelke(år 1) – Campbell University

Markus Skjellstad(år 2) – Francis Marion University

André U Kleppe(år 2) – Long Island University

Haakon Mathiesen(år 2) – University of the Pacific

Herman Seknen(år 2) – Purdue University

Bård Skogen(år 2) – Texas Tech University

Sander Akeren(år 2) – University of North Carolina Wilmington 

Tom Røed Karlsen(år 2) – University of North Alabama

Mikkel Antonsen(år 2) – Virginia Commonwealth University

Greg Solhaug(år 2) – University of Oregon

Casper Kennedy(år 3) – Francis Marion University

Mangus Pedersen(år 3) – Western Carolina University

Erik Einmo Thomassen (år 4) – California State University, Northridge

Tomas Helgø(år 4) – California State University, Northridge

Mats Ege (år 4) – East Tennessee State University

Markus Wilhelmsen(år 4) – Southern Illinois University

Carl Dirdrik M. Fosaas (år 4) – Texas Tech University

Markus Braadlie (år 4)  – University of Central Florida

Division 2 Jenter

Anne-Linn Fjærvik(år 1) – University of Montevallo

Celine Ustgård  (år 1) – Eckerd College

Emilie Bergh-Jacobsen (år 2)  – University of Arkansas-Monticello

Emilie Bjørge (år 2) – University of Tampa

Hedvig Schjetne (år 3) – Limestone College

Anna Groven Bech(år 4) – Missouri Western University

Division 2 Gutter

Åsmund Sandnesmo Norum(år 1) –King University

John Markus Røinås Pedersen(år 1) – University of Montevallo

Magnus Kreken Randsted (år 2) – Limestone College

Isak Holter (år 2) – Tusculum University

Tor Forgard Davis (år 3) – Erskin College

Daniel Barth Aas (år 3) – Limestone College

Fredrik Toverud Andersenn(år 3) – University of Charleston

Robin Stadheim (år 4) – Limestone College

Division 3 Jenter

Caroline Tamburstuen (år 1) – Averett University

Ingrid Kvinge Steingrimsen (år 1) – Methodist University

Division 3  Gutter      

Sondre Sørensen Kravikn(år 1) – Pfeiffer University

Casper Andersson (år 2) – Averett University

NAIA Jenter

Marie Bjørndal Oulie (år 1) – Savannah College of Art and Design (SCAD)

Helene Getz Bergmo (år 1) – Briar Cliff University

Ida Furuheim (år 2) – Cumberland University

Kristine Kloda (år 5) – Keiser University

Alexandra Mudie (år 5)  – William Carey University

NAIA Gutter

Jakob Stavang Stubhaug (år 1) – Keiser University

Jacob Christensen (år 1) – Corbran University

Alexander Idland (år 1) – Sterling College

Tobias Arnesen (år 2) – Ottawa University

Jørgen Lie Viken (år 3) – Lewis-Clark State College

Carl Sebastian Aas (år 3) – Keiser University

Anders Baumann (år 4) – Menlo College

Fredrik Ingul  (år 5) – Menlo College

Christian Ingul (år 5) – Menlo College

CCCAA gutter

Max Hartmann (år 2) – Indian Hills College

Følg de norske collegegolferne denne sesongen via @norskcollegetracking på Facebook.

Er det noen mangler eller feil i listen over de norskespillerne? Kommenter i kommentarfeltet her, på Facebook eller send en melding til @norskcollegetracking på Facebook.

Slik fungerer divisjonssystemet på college

Alle de forskjellige idrettslagene på et college/universitet er i samme divisjon (noen unntak), og de er delt inn i de forskjellige divisjonene mer etter økonomi enn nivå. Det kan være et godt fotball- eller basketballag som skaper høye inntekter til skolen, og alle de andre lagene drar derfor fordel av dette, eller at skolen via sponsorer eller donasjoner har mer penger til rådighet. Derfor er ikke divisjon-systemet på college som divisjonsystemer i andre idretter; man kan ikke rykke opp eller ned. Divisjon 1 har ofte bedre lag fordi de har mer penger til å dele ut til stipender og bruke på fasiliteter. Det er strenge og forskjellige regler i hver divisjon for å prøve å skape like vilkår for alle skolene, og man kan for eksempel ikke gi ut mer enn et bestemt antall stipender. Et lag som spiller i divisjon 1 kan spille turneringer som er arrangert av et lag i divisjon II og motsatt, men ikke under Conference-, Regionals- eller Nationals-sluttspillet. Det er flere eksempler på lag i divisjon 2 som er bedre enn lag i divisjon 1, men når det er sagt, så er nivået i divisjon 1 jevnt over høyere enn i divisjon 2.