Det nærmer seg den tiden av året hvor de store utstyrsprodusentene lanserer sine nyheter for årets sesong.

De siste årene har Callaways Epic-serie og TaylorMades M-serie vært blant de mest etterspurte driverne på markedet. Nå er det duket for navnebytter på driver- og fairwaywood-seriene til begge utstyrsgigantene.

Når PGA Tour-turneringen Sentry Tournament of Champions slår i gang denne uken, blir det også med nye drivere i bagene for de fleste Callaway- og TaylorMade-spillerne.

Callaway MAVRIK ser ut til å avløse deres Epic Flash-serie, og nylig dukket den opp på USGAs liste over godkjente drivere. Ut fra de få bildene som finnes av driveren så langt, beholder den Jailbreak-stengene fra Epic-serien, og får en ny slagflate som er konstruert ved hjelp av kunstig intelligens for å skape en så eksplosiv og effektiv slagflate som mulig.

(Artikkelen fortsetter under)

USGAs bilde av den nye MAVRIK-driveren. (Foto: USGA)

MAVRIK vil komme i en standardversjon og Sub Zero-versjon, og som vanlig vil det bli en rekke justeringsmuligheter for å manipulere ballbanen. Det ser også ut til å fortsatt være utstrakt bruk av karbonfiber i køllehodet, og det oransje fargetemaet står i sterk kontrast til fjorårets grønne og gule Epic Flash-driver.

(Artikkelen fortsetter under)

Xander Schauffele i aksjon med Callaways nye MAVRIK-driver. (Foto: Getty Images)

Mens Callaways MAVRIK-driver allerede dukket opp i bagen til Xander Schauffele under President’s Cup for tre uker siden, får TaylorMades nye SIM-drivere sin tourdebut denne uken.

I likhet med MAVRIK har også SIM (Speed in Motion) dukket opp på USGAs liste over godkjente drivere. M5 og M6 sin arvtager kommer i tre versjoner: SIM, som har flyttbare vekter i køllehodet for å justere mellom fade og draw, SIM Max uten den samme flyttbare vekten og med vekten flyttet enda lenger ned og bak i køllehodet for høyere ballbane, og SIM Max D, som skal hjelpe spillerne som sliter med en slice.

(Artikkelen fortsetter under)

USGAs bilde av TaylorMades nye SIM-driver. (Foto: USGA)

Det de derimot har til felles, er slagflateteknologien og enda mer bruk av lett karbonfiber i køllehodet sammenlignet med tidligere modeller.

Slagflaten ser fortsatt ut til å ha «Speed Injected Twist Face», der det er sprøytet et gummilignende materiale på innsiden av slagflaten for å sikre at driveren ligger så nær den tillatte grensen for trampolineeffekt som mulig.

Den største endringen ser ut til å være i designen på sålen (undersiden av køllehodet), med en kjøl-lignende struktur som angivelig skal gi køllehodet bedre aerodynamiske egenskaper.

Callaway foreløpig har vært sparsommelige med offisielle bilder av sin MAVRIK-serie. TaylorMade har på sin side allerede lagt ut flere bilder på Instagram av SIM-driverne, og det nye blå fargeteamet minner utvilsomt om deres SLDR-driver fra 2014:

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

It’s shaping up to be a *big* 2020. #SIMdriver Happy New Year, from #TeamTaylorMade!

A post shared by TaylorMade Golf (@taylormadegolf) on Jan 1, 2020 at 9:42pm PST

 

Norsk Golf kommer tilbake med mer etter hvert som det slippes offisiell informasjon om de nye køllene.

Les også: Speedzone er Cobras nye storlansering