Det var Jason Day selv som bekreftet nyheten på sin Instagram-konto.

Ryktene om en potensiell Nike-overgang for australieren har svirret lenge, og Norsk Golf omtalte allerede i januar i fjor at Jason Day kunne bli Nike-spiller fra 2017.

Jason Day profilerer vårens kolleksjon i Nikes nettbutikk. (Foto: Nike Golf)

– De er helt i sluttfasen av forhandlingene. Tiger Woods og Jason Day er gode kompiser, de har ofte kontakt og Tiger er en av Jason Days store helter. Tiger skal ha vært en sentral figur i å lokke ham til Nike, sa en sentralt plassert kilde til Norsk Golf da vi var på PGA-messen i Orlando.

Siden den gang har det skjedd store omveltninger i utstyrsbransjen. Adidas-gruppen er i ferd med å selge TaylorMade – Jason Days nåværende køllesponsor. 

I tillegg besluttet Nike i fjor høst at de slutter helt med å lage golfkøller.  Nike har imidlertid ingen ambisjoner om å trekke seg ut av golfbransjen. Deres golfavdeling har tilsynelatende valgt samme strategi som deres tennisavdeling; De produserer ikke lenger utstyr, men bruker store ressurser på å bekle så mange som mulig av de største utøverne fra topp til tå i Nike-tøy.

Det har åpnet for at Day kan fortsette med sine TaylorMade-køller, samtidig som at han kan spille med Nikes velkjente «swoosh»-logo på kroppen.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Dermed har den amerikanske sportsgiganten tre av av golfsportens aller største navn i sin stall: nummer en og to i verden, Jason Day og Rory McIlroy, samt den største stjernen av dem alle, Tiger Woods.

Det er uvisst hvor mye avtalen er verdt, men ESPN hevder den er verdt drøye ti millioner dollar per år, cirka 86 millioner kroner.

Også Alex Norén blir Nike-spiller. Svensken har hatt en kanonsesong på europatouren, hvor han klatret til topp-10 på verdensrankingen.