Norsk Golf omtalte allerede i januar at Jason Day kunne bli Nike-spiller fra 2017.

– De er helt i sluttfasen av forhandlingene. Tiger Woods og Jason Day er gode kompiser, de har ofte kontakt og Tiger er en av Jason Days store helter. Tiger skal ha vært en sentral figur i å lokke ham til Nike, sa en sentralt plassert kilde til Norsk Golf da vi var på PGA-messen i Orlando.

Les også: Kilder til Norsk Golf: Jason Day blir Nike-spiller

Siden den gang har det skjedd store omveltninger i utstyrsbransjen. Adidas-gruppen er i ferd med å selge TaylorMade – Jason Days nåværende sponsor. 

I tillegg meldte Nike nylig at de fra og med 2017 slutter helt med å lage golfkøller. Dermed er det fortsatt uvisst hva slags køller som blir å finne i bagene til Rory McIlroy, Tiger Woods og Suzann Pettersen neste år.

Nike har imidlertid ingen ambisjoner om å trekke seg ut av golfbransjen. Deres golfavdeling har tilsynelatende valgt samme strategi som deres tennisavdeling: De produserer ikke utstyr, men bruker store ressurser på å bekle så mange som mulig av de største utøverne fra topp til tå i Nike-tøy.

Det åpner for at Day kan fortsette med sine TaylorMade-køller, samtidig som at han kan spille med Nikes velkjente «swoosh»-logo på kroppen.

Nå skriver ESPN.com at verdenseneren har signert for Nike. Kilder sier til ESPN at Nike kommer til å bruke Nike-klær, caps og sko fra og med neste sesong.

Kilden ESPN har pratet med sier avtalen skal være verdt drøye 10 millioner dollar per år, cirka 82 millioner kroner.