Hybriden er for mange den mest lettspilte køllen i baggen. Så hvorfor nøye seg med bare en eller to slike i baggen? Hvorfor ikke gå hele veien og bygge et helt sett som hybrider, og på den måten gjøre golf enklere og morsommere? 

Akkurat det spørsmålet stilte Cobra seg for noen år siden, og fant ut av at de ville teste og se hva resultatet ble. I løpet av tre år med masse datasimuleringer og ulike konstruksjoner bygget de prototyper basert på de beste simuleringene, gikk tilbake til tegnebordet for å gjøre siste finpuss, før man til slutt kunne se det endelige resultatet. 

Resultatet ble døpt til T-Rail, og det er en serie jernkøller som ikke ligner på noe annet – om det så kommer til utseende eller effekten de gir. Nå er Cobra klare for å lansere T-RAIL til golfere over hele verden.

Denne serien med jernkøller har ett oppdrag: å gjøre golfen lettere, og dermed også morsommere.

Cobra T-Rail er en serie med jernkøller der alle jernene er bygget som hybrider med bred såle og uthulet konstruksjon i køllehodet. Jernkøllenes lengde er som vanlig, slik at det fortsatt føles som en jernsett, men det er også det eneste som er likt som dine jernkøller.

Den uthulede konstruksjonen har mange fordeler sammenlignet med tradisjonelle jernkøller med tanke på å gjøre jernene mer tilgivende og levere mer lengde på slagene dine.

Cobra har til og med utstyrt T-Rail med de samme sporene som har vært med å gjøre deres hybrider og wooder så populære i mange år nå. Når man har dissene sporene, eller «rails», under sålen blir, det mye lettere for køllehodet å gli gjennom gresset, noe som vil hjelpe deg til mer fart i balltreffet, som igjen blir til lengde. 

Så hva er egentlig poenget med å bygge jernkøller som hybrider? Hva er det som gjør dem så lettspilte?

Her er fem gode grunner til hvorfor T-Rail funger så bra som de gjør. 

1. Sålen 

Den brede sålen gjør at køllehodet ikke graver seg for lett ned i underlaget. Treffer du bakken før ballen iblant, vil du elske effekten du får av T-Rail. Er det heller sånn at du litt for ofte treffer litt for høyt på ballen, kommer du også til å elske T-Rail. Den brede sålen med rails under vil gi deg den selvtilliten du behøver for å våge å slå ned på ballen.  

 

2. Lavt tyngdepunkt

Dette er nok den viktigste egenskapen til T-Rail. Takket være den brede sålen går det an å plassere veldig mye av vekten i køllehodet ned mot sålen, og med et lavt tyngdepunkt er det lettere å få ballen opp i luften. Et lavt tyngdepunkt vil også hjelpe til med å sette mer spinn i ballen, noe som igjen gir høyere ballbane med en brattere landingsvinkel. Dette vil da være med å gi deg bedre presisjon på innspill. Lavt tyngdepunkt gir altså både mer lengde og bedre presisjon.

 

3. Volum

Med et større volum en i tradisjonelle jernkøller er det lettere å flytte tyngdepunktet hvor det gjør mest nytte for seg, langt ned: bakover og ut på sidene. Dette gjør at køllehodet blir mye mer tilgivende, i tillegg til mer ballhastighet og høyde. De tilgivende egenskapene er på et helt annet nivå enn hva som gjelder for tradisjonelle jernkøller, og du kommer til å merke at dine dårlige treff gir et bedre resultat med T-Rail. 

 

4. Slagflaten 

Gjennom å bygge køllene som hybrider kan Cobra benytte seg av samme E9 Face-teknologi som de har i sine drivere, wooder og hybrider. E9 Face er en slagflate som har tilpassede tykkelser på ulike steder på slagflaten for å maksimere trampolineeffekten. Resultatet av dette er at du ikke mister masse lengde ved balltreff på utsiden av senter. 

 

5. Rails

Cobra sine rails på fairwaywoodene og hybrideme har fått masse skryt i test etter test for måten de leverer køllehodet til ballen uavhengig av lie. Derfor har Cobra selvsagt brukt sine rails også på T-Rail, og effekten er den samme her. Mer fart gjennom balltreffet fordi rails gjør at den ikke bremser så mye opp i gresset, som igjen fører til bedre lengder på slagene. 

Vi fikk prate litt med Cobra sin sjefsutvikler av køller Tom Olsavsky, og spurte han om hvem de tror at kommer til å dra størst nytte av å spille med T-RAIL. 

– Jeg tror at det kommer til å være spillere som har spilt en god del golf og spilt bra tidligere, men som i dag ikke har like mye tid for golf eller trening, sier Tom.

– I USA kaller vi disse golferen for Weekend Warriors – golfere som tar en runde eller to hver måned med sine venner og som spiller noen firma turneringer hvert år. De tar sjeldent eller aldri leksjoner, da de føler seg ganske trygge på spillet sitt, men samtidig vil de ikke spille dårlig de 10-30 rundene de spiller hvert år. Stigende alder har gjort at slagene har blitt 10 meter kortere og presisjonen er ikke der den en gang var. Med T-Rail får de tilbake både lengden og presisjonen og kan igjen spille på sitt tidligere nivå. Golfen blir morsom igjen, og det er akkurat det disse spillerne er ute etter. Og kanskje blir også deres 10 runder i året til 20 runder når spillet blir bedre. 

Det er viktig å belyse at T-RAIL ikke er nybegynnerkøller. Det er premium køller for de som har mistet litt svinghastighet, og som ikke vil legge så mye tid å få den tilbake. Selvfølgelig er de like lettspilte for nybegynnere, men Cobra ser T-RAIL mer som køller man setter i baggen etter mange år på golfbanen, enn køller å vokse inn i. Det her er køllene som aldri svikter deg som fortsatt i sinnet er like god i dag som du var for 10 år siden. 

Et T- RAIL sett består av hybrid #4 og seks jernhybrider (5-Pw) for herrer og en hybrid #5 og seks jernhybrider (6-Pw+Sw) for damer. Alle køllene har grafittskaft og køllene finnes både for høyre og venstre spillere.

T-Rail finnes hos din Cobra-forhandler fra og med 1. november 2019.