Utleie av biler, sykler og sparkesykler ved hjelp av mobiltelefonen har blitt enormt populært i Norge det siste årene.

Nå er tilsvarende teknologi på vei til golfen.

Nyoppstartede EAGL Technologies hevder å være det første selskapet i verden til å levere en tjeneste som automatiserer utleieprosessen av golfbiler for golfklubbene og gir golfspillerne enklere tilgang på booking og leie av golfbil ved hjelp av nøkkelløs IoT-teknologi («Internet of Things») og app.

Selskapet har fått støtte fra Innovasjon Norge og er et av få utvalgte selskaper i Telia Startup sitt tolvmånedersprogram. Som pilotkunde av Telias vil de også ta i bruk 5G-nettverket.

Ideen har vært under utvikling i to år og ble initiert av fire ivrige golfere som ønsker å gjøre golf mer tilgjengelig og raskere i tidsklemma.

Scanning av QR-kode for enkel tilgang til golfbil. (Foto: EAGL)

– Dette er et produkt laget av golfere, for golfere, forteller Marius Teveldal, en av grunnleggerne og kommersiell direktør i EAGL til Norsk Golf.

– Vi har hatt lange karrierer i andre bransjer, men vi har alltid vært ordentlig golfnerder. Da en av våre gründere Kai Stiberg var ute i pappaperm, spilte han over 60 runder med datteren i vogna. Han var drittlei hvor vanskelig det var å få tilgang til golfbil, så da begynte han å se etter løsninger.

Stiberg startet med å importere noen golfbrett fra Kina og tok kontakt med Teveldal for å undersøke om det kunne være et potensielt marked for disse i Norge. Konklusjonen var at det norske markedet ikke var klar for golfbrett ennå og at man heller måtte finne andre måter å komme seg enklere og raskere rundt golfbanen på. 

Løsningen ble å utvikle en teknologi som gjør det så enkelt som mulig for spillere å leie golfbil.

For de unge handler ikke golf om mosjon. Mange i den yngre generasjonen vil bare ha det kult på golfbanen og at det skal gå raskt.

– Vi startet research ute hos klubbene og fant ut at nesten alle har golfbiler fra før. Men det varierer veldig hvor mye de faktisk blir brukt. Basert på tilbakemeldinger fra klubbene leies biler ut i snitt én gang om dagen, men i følge de fleste produsentene skal batteriet vare i tre runder. Vi har sett et potensial for å utnytte kapasiteten i bilparkene bedre, og produktet vårt et utviklet i tett samarbeid med en rekke golfklubber.

– Mange klubber har heller ikke noe system for golfbilutleie i det hele tatt og bruker alt fra Excel-ark til postit-lapper og Golfbox, som ikke er lagd for formålet.

– Veldig mange spillere i Norge bærer eller triller bagene sine. Er det marked for en golfbilsatsing i Norge?

– Vi mener at dersom terskelen for å leie golfbil senkes, vil flere kjøre og rundetidene vil gå ned. 

– Dessuten har Golf-Norge hatt enorm medlemsvekst etter koronaen, og det har kommet mange unge og unge voksne til golfsporten. For dem handler ikke golf om mosjon. Det får de på andre arenaer. Mange i den yngre generasjonen vil bare ha det kult på golfbanen og at det skal gå raskt. Vi ønsker å gi både dem og klubbene en enklere hverdag.

Nyttig data

Teveldal mener lettere tilgang til golfbiler også kan bidra til flere spilte golfrunder.

– Basert på min egen erfaring får jeg ikke spilt så mye golf som jeg ønsker selv. Men hvis jeg kan dra rett opp på golfbanen før jobb og leie en golfbil nøkkelløst selv om proshoppen er stengt, kan jeg rekke å få min dose med golf før arbeidsdagen starter. Og det samme gjelder sent på kvelden. Det er fordelen med at det er så lenge lyst i sommerhalvåret.

Den nøkkelløse teknologien fungerer slik at golfbiler kan forhåndsbookes ved hjelp av mobilappen eller scannes på stedet med en QR-kode. Appen gjør det også mulig for brukerne å se hvilke biler som til enhver tid er ledige.

Samtidig får klubbene tilgang til mengder av nyttig data: de har kontroll på hvem som kjører bilene, hvor lang tid rundene tar, oversikt over batteristatus på bilene, og de kan til og med monitorere hvordan folk kjører bilene dersom det er noen som benytter anledningen til å råne ute på banen.

Gjennom appen kan klubben også sende ut pushvarsler til brukerne, for eksempel med tilbudskampanjer for å tiltrekke spillere til banen i perioder med lite trykk på banen.

(Artikkelen fortsetter under)

Team Eagl: (fra venstre) Grunnlegger Kai Stiberg, Suzann Pettersen, grunnlegger Andreas Bøe, konsulent Oliver Bugten og grunnlegger Marius Teveldal. (Foto: EAGL)

Drahjelp fra Tutta

En som har tro på den nye teknologien, er Norges golfdronning Suzann Pettersen. Hun har gått inn på eiersiden og som et aktivt medlem i Eagl Technologies og vil spille en viktig rolle i å markedsføre selskapet videre gjennom sitt nettverk.

– Jeg har i min profesjonelle golfkarriere reist rundt på golfbaner over hele verden og sett med egne øyne hvordan teknologi har tatt store steg og vært med på å forme golf som idrett. Men én ting som ikke har forandret seg, er golfbilopplevelsen. Den har vært den samme så lenge jeg kan huske. Booking, administrasjon og nøkkelproblematikk har vært en gjenganger, uansett hvilken golfbane jeg har besøkt, sier Pettersen i en pressemelding.

– Etter flere samtaler med teamet i EAGL har de vist at de brenner for det de gjør, og de har et sterkt ønske om å lykkes, noe som gjorde at det ble enkelt for meg å ta avgjørelsen om å bli med på eiersiden i EAGL og ga meg lysten til å bli med som et aktivt medlem av teamet, fortsetter Tutta.

Marius Teveldal sier det er stort for EAGL å få Tutta med på laget. Selskapet er nå i gang med en kapitalutvidelse der de forsøker å få folket med på eiersiden via investeringsplatformen folkeinvest.no. Ambisjonen er å få nok økonomiske muskler til å kunne satse stort internasjonalt.

– Vi ønsker å nå fortest mulig ut til utlandet. Det er ikke nok klubber og golfbiler i Norge til å overleve på sikt. Vi er allerede i gang med samarbeidsavtaler i større marked i Skandinavia og Europa, men øynene våre er også rettet mot USA, Asia og Australia. USA er det desidert største markedet, og det er også der Tutta har sitt største nettverk.

– Men kortsiktig er det Skandinavia og Europa vi retter oss mot, siden det alerede eksisterer roamingavtaler her.