Den nye generasjonen//
Kommet for å bli
For første gang er den største gruppen
av norske golfspillere mellom 20 og 35 år.
De har noe de gjerne skulle ha sagt.

Fra venstre: Philip Mellem, Frithjof Rasmussen, Henrik Heyerdahl og Rune Bøkeid.
– Der ja! Den kan vi bruke!
Rune Bøkeid (23) reagerer på slaget til Henrik Heyerdahl (23). Han har nettopp slått en drive fra første tee på hjemmeklubben Grini GK. Ved siden av står Frithjof Rasmussen (23) og Philip Mellem (25) som har dokumentert det hele, for dette blir innhold i sosiale medier.
De fire er en del av den nye generasjonen golfere. Titusenvis av unge menn har plukket opp køllene de siste årene. Riktignok har denne gjengen spilt siden de var i tiårsalderen og kan ikke kategoriseres som nye golfere.
De kan beskrives som golfinfluensere. De filmer, klipper, publiserer og smiler foran kameraet. De kaller seg Major Golf – og er i ferd med å bli forbilder til en ny generasjon. Golfere som ser annerledes på sporten enn de som «var her fra før».
– Vi var egentlig bare en kompisgjeng som digga golf og YouTube. Nå er vi blitt forbilder. Det er fortsatt litt rart å si, sier Henrik Heyerdahl.

FRA FORNEBU TIL FØLGERE. Reisen til Major Golf startet tilbake i 2018, men da i et litt annet format.
– Vi begynte å filme trikseslag i innendørshallen på Fornebu. Vi kalte oss «Tricky Trick Shots», og det var egentlig bare tull. Vi limte golfballer på wedger og filma mens vi lo, forteller Rasmussen mens de andre ler og mimrer.

En av videoene gikk viralt. De fikk smaken på responsen, men lot prosjektet ligge.
– Det var først under pandemien at vi bestemte oss for å satse skikkelig. Vi så hvor populært golfinnhold hadde blitt internasjonalt – særlig med YouTube-profiler som Good Good-gjengen og Rick Shiels – og tenkte «hvorfor ikke gjøre det samme i Norge?»
Ser man på tallene, er det tydelig hvorfor motivasjonen er der. Kanalen Good Good har 1,84 millioner følgere på strømmeplattformen YouTube. Men det er seertallene som vekker mest oppsikt. Hver video de publiserer, får over 500 000 visninger. Den mest sette har over 10 millioner.
Til sammenligning var det 12,7 millioner amerikanere som så Rory McIlroy vinne den grønne Masters-jakken på TV-kanalen CBS, ifølge Golf.com.
En ekstra detalj å legge merke til er hvem som ser på hva. Gjennomsnittsalderen på CBS-seeren er over 60 år. På YouTube-filmene til Good Good er snittalderen i 20-årene. Det følger utviklingen vi ser også her til lands.
NÅ ER DE STØRST. Ved utgangen av mai var det 152 079 registrerte medlemmer i norske golfklubber. Tidligere har de godt voksne mellom 51 og 66 år vært i flertall. Nå ser tallene annerledes ut. Det er yngre mennesker mellom 20 og 35 år som i dag er den største gruppen. I tillegg er det flere golfere under 20 år enn over pensjonsalder.
Gruppen med 20–35-åringer teller nå over 43 000 golfere, nesten 5000 flere enn de som tidligere er blitt ansett som «kjernegolferen» – 50- og 60-åringene. Nå er det offisielt de yngre som er størst, altså målgruppen til innholdsprodusenter som Major Golf.

De unge voksne har flere kjennetegn ifølge en undersøkelse Fjeld Blichfeldt Innsikt har gjort på vegne av Golfforbundet. De spiller mye, aller helst med hverandre og liker å gjøre ting på sin måte. Hele 67 prosent spiller minst én gang i uken. Nesten halvparten (49 prosent) har flere runder.
– Hvem er disse unge voksne?
– Det er en relativt privilegert gruppe dette, svarer Dag Inge Fjeld som har utarbeidet undersøkelsen og analysert svarene til unge golfere i Kantar Medias nasjonale studier.
– Venners-venner-effekten gjør at golfen har fått en gruppe spillere som ellers i livet er ettertraktede kunder. De er vant med gode tilbud og vant med å få det beste. Også på golfbanen vil de ta med seg disse forventningene, forteller Fjeld.
– Hvordan vil du karakterisere den nye golferen?
– Jeg gjorde et eksperiment i oppsummeringen om hva som kjennetegnet golfere og særlig unge golfere. Jeg spurte ChatGPT om å gi meg én setning som oppsummerte deres meninger og interesser, og fikk svaret: «Statusorienterte livsnytere med liberalistiske verdier og en svak grønn bevissthet.»
– Jeg synes det er en god oppsummering, sier Fjeld.
Samtidig trekker han frem at det er interessant å sammenligne Kantar Media-tallene med dypdykket han gjorde på vegne av NGF i fjor. Da kom det tydelig frem at unge golfere satte stor pris på at golfbanen var en arena for å sette smarttelefonen på lydløs. Muligheten til å tilbringe tid i en konsentrert tilstand med venner uten varslinger og selfier vil øke i status fremover.
– Golfbanen har det perfekte tilbudet mange unge voksne ser etter, svarer Fjeld.
BROBYGGING. Når det kommer titusenvis av nye mennesker inn et etablert miljø, vil det alltid oppstå gnisninger. Det samme gjelder i Golf-Norge. I tidligere «boomer» har veksten vært håndterlig for klubbene og medlemmene. Påfyllet av nye golfere var innenfor hva det etablerte miljøet klarte å ta imot og lære opp.
Denne gangen er det annerledes.
Daglige ledere og ressurspersoner som Norsk Golf har snakket med, forteller om utfordringer som dukker opp i kjølvannet av veksten. Slitasje på banene, spilletempo og sikkerhet nevnes ofte, og det skaper splid.
Som gryende forbilder for den unge revolusjonen har gutta i Major Golf kjent på utfordringene. Samtidig ønsker de å gjøre noe med dem.
– Noen eldre spillere har vært skeptiske til oss, erkjenner Heyerdahl.

Tidligere i år hadde Major Golf noen innspillingsdager i London. Der fikk de norske influenserne kjeft av et eldre par som mente de var for trege og bråkete.
– Men da vi møtte den daglige lederen etterpå, sa han at de digget det vi gjorde.
– Det er to litt forskjellige verdener og meninger. Vi prøver å bygge bro mellom dem og oss, sier han.
De tar baneskikk på alvor. Nedslagsmerker, tempo og respekt for medspillere er en selvfølge.
– Vi har spilt golf på høyt nivå i over ti år. Hvis noen vet hvordan man skal ta vare på banen, er det oss, sier Heyerdahl.
De vurderer nå å lage opplæringsinnhold med etikette og spillehastighet som temaer, spesifikt rettet mot den yngre garde.
– Det er mange nye som ikke vet hvordan man bør oppføre seg på en golfbane. Det vil vi hjelpe til med, sier Rune Bøkeid.
MER ENN 18 HULL. På spørsmål om hva som skiller den nye generasjonen fra den etablerte, svarer gutta i kor:
– Golf er mer enn 18 hull.
De nevner utfordringer, turneringer, innhold, turer, fellesskap og kreativitet. De har filmet i minusgrader på Ekebergsletta med lysende baller. De har testet baller med krutt inni på driving ranger i USA. Og de har laget julekalender hvor de ga bort greenfee-billetter – med stort engasjement fra norske golfklubber.
– Klubbene var superpositive. Vi fikk billetter og premier helt uoppfordret. Det sier noe om at Golf-Norge er klar for forandring, forteller Rasmussen.
Major Golf har en serie gående hvor de uoffisielt vil kåre Norges beste bane. Oslo, Miklagard, Stavanger, Ballerud og Valdres er noen av stedene som gjengen har vært innom. De ble selv overrasket over sistnevnte, som har «noen av Norges vakreste golfhull».
– Den videoen fikk over 250 000 visninger, fordelt på TikTok og Instagram. Folk i utlandet hadde aldri sett noe lignende. Det er så mye vakker golf i Norge som få vet om, forteller Philip Mellem, som har hovedansvaret bak kameraet.
Nå planlegger de nye turer og nytt innhold for å vise flere norske baner til internasjonale seere. Særlig etter suksessen med Valdres.
FORBILDER I FAIRWAY. Det var kanskje ikke et mål i starten, men rollen som forbilder er i ferd med å bli deres viktigste oppgave.
– Vi merket det ganske fort, egentlig. Selv da vi bare hadde noen tusen følgere, kom juniorer bort til oss over hele landet. «Er det dere fra Major Golf?» Det var surrealistisk, men utrolig motiverende, forteller Rasmussen.
Responsen har vært like stor i Stavanger som på Bogstad, og det har gitt dem ny drivkraft.
– Det er ikke bare for gøy lenger. Det handler om å gjøre golf kult, åpent og tilgjengelig – uten å kaste etiketten ut av vinduet, tilføyer Heyerdahl.
– Det er mange måter å leve av golf på, sier Bøkeid. – Og nå gjør vi det, selv om vi ikke tjener særlig mye penger ennå.
Inntektene kommer foreløpig fra abonnenter og noen få betalte samarbeid. Utbetalingene fra de sosiale plattformenes «creator funds» gir foreløpig lite.
– Det meste vi tjener, går rett tilbake i firmaet, til kamera, reise og redigering.
Men målet er klart. Vi ønsker å leve av golf. Ikke nødvendigvis i turneringene, men i sporten, i miljøet, i hverdagen, sier Rasmussen.
– Vi elsker dette. Vi vil spille golf de neste ti årene også. Og da er det kult at vi kanskje kan inspirere andre til det samme, istemmer Bøkeid.
De to sistnevnte er også satsende profesjonelle spillere. De siste sesongene har de begge konkurrert på den skandinaviske touren Nordic Golf League.

EN VISJON. Gutta bak Major Golf vil ikke bare leve av golfen for å gjøre det. De vil gjøre en forskjell, påvirke sporten, skape en endring. Selv kaller de det en visjon: Å bygge Norges største golffellesskap.
– Vi vil samle folk. På tvers av alder, nivå og klubber. Hvis vi klarer det, har vi gjort noe riktig, sier Rasmussen.
– Samtidig ønsker vi å styre sporten i riktig retning. Nå som det er en boom, er det viktig å sørge for en sunn utvikling. Vi kan ikke miste golfens verdier i forsøket på å gjøre det mer populært.