Golf i media?

Fra tid til annen startes et hylekor i norsk idrett. Det er den samme gamle leksa som gjentas, og med unntak for mindre justeringer er konklusjonen så å si alltid at pressen bare dekker fotball og langrenn.

Publisert

Og golf – nei golf synes i hvert fall ikke. Sikkert sant – om du velger å se det fra en smal fairway, og mye kunne vært dekket både bredere og fyldigere.

Jeg mener vi over tid får den plassen vi fortjener. Derfor er jeg ikke så opptatt av hvorvidt manglende golfomtale skyldes fotballandslagets VM-kvalifisering eller Northugs pokerspill. La oss heller fokusere på hva vi har å by på i golfen.

I Norge lages det rundt 1000 saker om golf i norske medier i sesongen – hver måned. Er det mye eller lite? Jeg tipper at det er mer enn folk flest ville trodd. Likevel får vi bare med oss en brøkdel av disse. Det skyldes først og fremst at sakene finnes i lokale medier.

Så vil noen kanskje mene at det er de riksdekkende mediene som virkelig gjør susen, og at det er disse som gir gjennomslagskraft. Det er feil. Alle undersøkelser viser at tilliten til egne lokalmedier langt overstiger riksmediene og de leses nøyere.

Lokalt gjør mange klubber en god jobb i dag, og vi får god omtale av våre juniorers resultater. Men dette kan også bli en sovepute. Gode juniorresultater er flotte saker for klubben, utøveren og familien, men det bidrar ikke alene til å synliggjøre golfens betydning for den enkelte og for samfunnet. Vi må få frem alt det øvrige gode ved sporten vår. Sammen må vi sørge for mer oppmerksomhet og interesse rundt saker som rekrutterer nye golfere, blidgjør samarbeidspartnere og bedrer rammevilkårene fra det offentlige. Glede og helseeffekt er to gode eksempler på akkurat dette. 

Forbundet skal ta et enda større ansvar for å synliggjøre golfen. Derfor har styret satt av ekstra midler til nasjonal synlighet i 2013. Men like viktig – golfklubbene får tilbud om et mediekurs som skal bidra til å skape mer virkningsfull dekning lokalt.

Forbund og klubber har mye å tjene på å jobbe sammen for å utnytte de mulighetene som ligger rett foran oss. Det vil være klokt å utnytte disse – uklokt å la være. Vi satser på fulltegnet mediekurs!

Powered by Labrador CMS