Anmeldelse av PGA Tour 2k21: To skritt frem og ett tilbake

Hvis du klarer å se bort fra den håpløst utdaterte grafikken, er PGA Tour 2K21 det mest realistiske golfspillet noensinne.

Publisert

I kjølvannet av at EA Sports kuttet ut sin populære Tiger Woods- og Rory McIlroy-spillserie er det HB Studios sin «The Golf Club»-serie som har overtatt stafettpinnen de siste årene. I år har spillet fått ny innpakning og nytt navn med offisiell lisens fra PGA-touren. Utvikleren er fortsatt den samme, men utgiver er nå 2K Sports, som blant annet står bak den anerkjente NBA 2k-serien. Det lover godt for golfentusiaster som har lyst til å ta med seg golfbanen inn i stua. Under den nye overflaten er imidlertid veldig mye fortsatt helt likt. På godt og vondt.

Stort slagrepertoar

Den store styrken til PGA Tour 2k21 ligger i den realistiske fysikkmotoren. Ved å svinge joysticken frem og tilbake har du mulighet til å velge mellom alle tenkelige slag – lave fader, høye drawer, lobbslag, lave spinnere, chipper med mye rull og så videre og så videre.
Akkurat som i den virkelige verden blir feilmarginen mindre desto mer avansert slag du prøver på, men noen ganger er flaggplasseringene eller værforholdene slik at du blir belønnet for å velge noe annet enn det helt rette standardslaget. Her vil spillere med gode kunnskaper om golf og «course management» ha en klar fordel, spesielt på den høyeste av de seks vanskelighetsgradene hvor man virkelig må kjempe hardt for å gå runder under par.

Mens EA Sports satset på en steroideversjon av golf der runder på 50-tallet heller var regelen enn unntaket, er 2k21 rettet mer mot den ihuga golferen som liker å måtte jobbe for de gode scorene – akkurat som i den virkelige verden. Kvaliteten på slagene dine bestemmes av svingsporet ditt, det vil si hvor rett tilbake og frem du klarer å bevege joysticken, men også tempoet i nedsvingen. Flikker du stikken for raskt frem, vil du misse venstre, mens hvis tempoet blir for rolig, vil køllehodet åpne seg og ballen skrur til høyre. Dette tar litt tid å vende seg til, men fungerer utmerket, og den stadig overhengende faren for å slå et ordentlig feilslag ut i den tykke roughen gjør at du må tenke deg rundt banen, ikke dra opp driveren på alle hull og ikke bare sikte rett på flagget hele tiden.

Nå skal det sies at selve animasjonen av golfsvingen fortsatt ser litt merkelig ut, dog den ser bedre ut enn i The Golf Club, og vi skulle også likt å se muligheten til å velge mellom ulike svinger når man lager sin egen spiller. Når du først kan redigere både utseendet, klærne og innholdet i golfbagen, burde det også være mulig å bestemme hvordan svingen skal se ut.

Mye å velge mellom

Noe vi setter pris på i PGA Tour 2k21, er at det fortsatt ikke er mulig å forbedre statistikken til den spillbare karakteren. Dermed konkurrerer alle du møter online, på likt grunnlag, og du slipper å spille mot folk som har brukt mange hundre kroner på å «dope» sin spiller. At det ikke går an å spille som noen av de elleve PGA Tour-spillerne som er lisensiert i spillet, blant andre Justin Thomas, Bryson DeChambeau og Sergio Garcia, er derimot ganske ubegripelig. Hva er poenget med å ha dem med kun som statister?

Mens utvalget av spillere er skuffende, blir du til gjengjeld servert et ellevilt utvalg av baner du kan spille. I tillegg til 15 lisensierte PGA Tour-baner, blant annet TPC Sawgrass, East Lake og Quail Hollow, kan du spille banene som andre (eller deg selv) har lagd ved hjelp av 2k21s banedesigner-verktøy.

Her kan du spille alt fra Augusta National-kopier til korte par-3-baner til helsprø fantasibaner hvor trippelbogeyer føles som birdies. Dette i kombinasjon med utvalget av vanskelighetsgrader på svingen gjør at PGA Tour 2k21 har utfordringer å by på for alt fra nybegynneren til hardcore-golferen. Om spillet appellerer til ikke-golfere, er derimot heller tvilsomt.

Drømmen om PGA-touren

Hvis du laster ned PGA Tour 2k21, er sannsynligheten for at det er karrieremodusen du kommer til å bruke mest tid på. Her er målet å ta en spiller du lager selv, hele veien fra Q-school via Korn Ferry Tour og til PGA-touren – de samme gradene som Kristoffer Ventura har gått for å komme seg med i verdens gjeveste golfselskap. Etter hvert som du presterer i turneringer, opparbeider du virtuelle poeng som du kan bruke på klær og utstyr

Dersom du klarer å etablere spilleren din på PGA-touren, har du blant annet mulighet til å spille majorturneringer, danne rivalrier med andre PGA Tour-proffer, forsøke å kvalifisere deg til FedEx Cup-sluttspillet – og så klart signere sponsorkontrakter fra kles- og utstyrsleverandører slik det seg hør og bør for tourspillere. Når du bytter utstyr, har du også mulighet til å manipulere statistikken til spilleren din noe, men her handler det om å gi og ta. Velger du en driver med mer lengde, må du ofre tilgivenhet – og vice versa. Vi setter uansett pris på at det ikke er nødvendig å fortsette å bruke penger inne i spillet for å få en fullverdig opplevelse. Her er det kun den virtuelle valutaen som styrer. Selv om det er kult å rykke opp til PGA-touren, føler man dessverre ikke stor forskjell på å delta i PGA Tour-turneringer og å bare spille enkeltmatcher alene utenom turnering.

Med 2k21-navnet må årets PGA Tour-spill finne seg i å bli sammenlignet med NBA-spillet med samme etternavn, men PGA Tour 2k21 er ikke i nærheten av å fange den samme stemningen som NBA-spillet klarer. Publikum ser ut som pappfigurer, kommentatorene Luke Elvy og Rich Beem sitt manus er tynnere enn en fjellguide til Danmark, og grafikken er så utdatert og upolert at spillet nesten ser halvferdig ut. Og det kommer ikke akkurat til å se noe bedre ut når neste generasjons spillkonsoller lanseres til høsten!

Hvis du klarer å se bort fra grafikken, er det imidlertid mer enn nok til å underholde deg i ukes- og månedsvis. Det spillet mangler av ulike spillmoduser, tar det igjen så det monner i baneutvalget. Og kanskje oppdager du at det bor en banearkitekt-spire i deg også?  Utvalget av norske baner er fortsatt fraværende, men ved hjelp av det intuitive dra-og-slipp-systemet for å lage baner fra bunn av er det fullt mulig å lage noe som ligner hjemmebanen din. Tar du utfordringen?

PGA Tour 2k21 er tilgjengelig på PS4, Xbox One, Nintendo Switch og PC. Veiledende pris er 649 kroner.

Tommel opp

– Svingmotoren og slagrepertoaret fungerer bedre enn i noe annet golfspill vi har prøvd