Tirsdag forrige uke var tidligere Event Manager i Solheim Cup Marc Anderman og banearkitekt Christian Lundin på Oslo Golfklubb. Dagen etter tok de turen til Miklagard, mens siste banebesøk var på torsdag da de besøkte Losby golfklubb. Da skulle beliggenhet, bane og fasiliteter vurderes, før de kommer med sin anbefaling til NGF i forkant av det avgjørende styremøtet 25. juni.

 

Kriteriene for at en bane skal være egnet til å muligens holde Solheim Cup er mange.

 

– Det er tre ulike deler jeg ser på når jeg er her for å vurdere banene: Logistikk, salgsmuligheter og hva nærmiljøet kan få igjen. I tillegg må vi alltid spørre oss selv om dette er kriterier som passer landet og kandidatene, og hvis ikke; hvordan kan vi få det til å fungere, sier Anderman til Norsk Golf.

 

Parkering, medier og beliggenhet er essensielle deler av logistikken. Skal en klubb være vertskap for potensielt 30.000 mennesker er de nødt til å ha kapasitet til å ha alle disse på banen samtidig. I tillegg må også disse menneskene transporteres til og fra hoteller, flyplasser og bydeler, og klubben må samtidig ha mulighet til å ha mat nok til alle sammen hver dag. Det er med andre ord mye som kreves av vertskapet før turneringen i det hele tatt er på terminlisten.

 

– Det er ikke langt til flyplassen fra noen av banene. Losby har fordel av at de har hotellet på banen, og tillegg finnes det flere hotell innenfor 20 minutters radius av dem alle tre. Men det å kunne gi spillerne muligheten til å bo på banen er alltid positivt. Likevel har det hendt at lagene vil bo på hvert sitt hotell, og derfor må vi også vurdere beliggenhet og standard til andre hoteller i nærheten for spillerne også, og ikke bare tilskuerne, forteller Anderman.

 

Når Lundin og Anderman får en omvisning av banen er det like stor vekt på TV-tårnenes plassering som tribuner, matboder og banens standard. De er opptatt av at banen skal være vakker på alle områder og ikke bare rundt klubbhuset, hull en og 18.

 

– Vi må huske på at stedet skal selge i mediene. Millioner av TV-seere skal se hvor flott det er på og rundt banen, og derfor er det kjempeviktig at vi får et innblikk i hvor vi skal plassere kameraer og ikke minst publikumstraseene. Det skal være like fantastisk å være på banen som å se den på TV, og vi må ikke glemme at dette er det inntrykket mange TV-seere sitter igjen med av Norge.

 

Både Lundin og Anderman mener alle tre banene utmerker seg på helt spesielle områder, og alle kan vise frem Norge på hver sin unike måte.

 

– Når jeg kommer på en ny bane ser jeg for meg mulighetene og begrensningene med en gang, og om jeg kommer et sted der følelsen ikke stemmer er det vanskelig å vurdere den opp mot kravene. Helhetsinntrykket faller liksom aldri på plass, sier Anderman.

 

Han er imidlertid imponert over de tre norske kandidatene og mener alle stiller sterkt. Miklagard skiller seg ut med sin mesterskapsbane med banedesign skreddersydd for mesterskapsspill og imponerende greenområder. Oslo Golfklubb bringer på sin side med seg en bane i topp stand, lange tradisjoner, og vakker beliggenhet med utsikt over både Bogstadvannet og Holmenkollen. Losby har på sin side fordelen av at banen både har hotell og nydelige omgivelser, og allerede planlagte oppgraderinger av både bane og hotell kan være positivt når en avgjørelse skal tas.

 

Det å få Solheim Cup til Norge kan få mange positive utslag. Nærmiljøet kan sitte igjen med anslagsvis 200 millioner kroner, mener Marc Anderman.

 

– Kommer Solheim Cup til Norge er det viktig at vi viser frem norsk kultur, historie og golf som idrett. Det er på tide med et norsk bidrag, da Suzann Pettersen forhåpentligvis fremdeles er med i gamet. Hun er jo med på å gjøre Norge til en enda sterke kandidat som arrangør. Samtidig, tenk over hvor viktig Norge er for Solheim –det er jo hans hjemland. Denne turneringen kan få golfen til å vokse og juniorarbeidet til å gi resultater, avslutter han.

 

Hvilken klubb mener du bør fronte en eventuell Solheim Cup-søknad? Fortell oss din mening i kommentarfeltet under!