Norsk Golf har med sine åtte utgivelser i året og rundt 100.000 lesere vært et magasin av betydelig størrelse. Sportmedia har utgitt magasinet og drevet nettstedet norskgolf.no de siste fire årene. Fra og med 2014 overtar Norges Golfforbund (NGF) selv ansvaret for Norsk Golf med tilhørende nettsted.

 

– Vi har vært veldig fornøyd med samarbeidet med Sportmedia, men har nå valgt å overta ansvaret for magasin og drifting av nettsted selv, sier kommunikasjonsansvarlig Tom Gundersen i NGF.

 

Nytt selskap

 

NGF har opprettet selskapet Norsk Golf AS som skal utgi magasinet, drifte nettstedet norskgolf.no, samt utvikle nye digitale informasjonsløsninger for nettbrett og mobil. Både redaktør Kristin Moe Krohn og journalist Christian Døvle har takket ja til tilsvarende stillinger i det nye selskapet. Redaksjonen i Norsk Golf vil etter ett år i Akersgata flytte tilbake til Ullevaal Stadion i nye lokaler sammen med NGF ultimo januar.

 

–  Vi ser frem til å fortsette å utvikle Norsk Golf og norskgolf.no med god kritisk journalistikk til glede for golfmiljøet i Norge, sier redaktør Kristin Moe Krohn. 

 

Annonsesalg for 5,5 millioner

 

Traveas Media, som også har Svenska Golfförbundet på kundelisten, har fått eksklusive rettigheter til å håndtere Norsk Golfs annonseflater. Selskapet estimerer verdien av NGFs medieprodukter til cirka 5,5 millioner kroner i 2014 ved utgivelse av seks nummer. Avtalen løper ut 2016 med intensjon om forlengelse av samarbeidet.

 

– Traveas kjenner annonsemarkedet for golfsegmentet veldig godt, og har bevist at de har fått til gode løsninger for alle parter i Sverige. Vi har stor tro på at Traveas vil ta med seg det baste fra Sverige når de nå starter arbeidet i det norske annonsemarkedet, sier Tom Gundersen.