Samme problem i USA som i Norge: Nye golfere kommer - men forsvinner igjen

USA sliter med den samme utfordringen som Golf-Norge: Mange spillere rekrutteres til sporten, men de forsvinner nesten like fort som de kom.  –Golfbaner må bli mer nybegynnervennlige, sier Tiger Woods.

Publisert

«Amerikanere ønsker å spille golf. Helt til de prøver det».

Slik lyder overskriften i en artikkel i storavisen The Wall Street Journal denne uken. 

Tirsdag slapp National Golf Foundation sin årlige rapport, som viser hvor mange som spiller golf i USA. Den viser at golf i USA burde vokst raskt. Sporten tiltrekker seg flere nye spillere nå, enn på starten av 2000-tallet.

Det er som om golfbanene driver en bensinstasjon. Kom eller ikke kom. Her er prisen. Joe Beditz, National Golf Foundation

Hele 2,2 millioner amerikanere spilte golf for første gang i 2015. Likevel sank det totale antallet golfere i USA fra 24,7 millioner i 2014, til 24,1 millioner i 2015. Tallene var på sitt høyeste i 2005, da hele 30 millioner amerikanere spilte golf.

– Golf må bli mer nybegynnervennlig, sier sjef for National Golf Foundation, Joe Beditz, til Wall Street Journal.

– Det er som om goflbanene driver en bensinstasjon. Kom eller ikke kom. Her er prisen.

Stort gjennomtrekk blant nybegynnerne

Siden 2009 har det vært en stor nedgang i antall golfere i hele den vestlige verden. I Norge har man identifisert fellesnevneren til de som forsvinner fra golfen: De har over 26,5 i handicap. 

– Dette er tall hentet direkte ut fra Golfbox. De viser et klart og tydelig skille på handicapkategoriene over 26,5 i handicap, sammenlignet med de under. Har man kommet seg under 26,5 i handicap, er det stor sannsynlighet for at du er en golfer livet ut, forklarer kommunikasjonsansvarlig i Norges Golfforbund, Tom Rosenvinge, til Norsk Golf.

Hvordan opprettholder vi interessen? Hvordan holder vi det morsomt? Det er de viktigste spørsmålene vi har nå i golfsporten Tiger Woods

Rapporten fra National Golf Foundation viser akkurat det samme:

Det er i de høyere handicapgruppene hvor lekkasjen er soleklart størst. Nesten 90 prosent av de som sluttet av golf i 2015, rakk aldri å bli etablerte golfere (National Golf Foundation definerer en ‘etablert golfer’ som en som spiller golf minst åtte ganger hvert år).

I et intervju med Wall Street Journal, sier Tiger Woods at golfbanene må bli mer nybegynnervennlige.

– Hvordan opprettholder vi interessen? Hvordan holder vi det morsomt? Det er de viktigste spørsmålene vi har nå i golfsporten. Det har stagnert. Vi har mange som kommer til golfen, men de forsvinner igjen. Det er ingen bærekraftig utvikling, sier Tiger.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Han mener det er golfbanenes ansvar å tenke annerledes for å gjøre golf mer attraktivt. 

I sitt skadefravær holder Tiger seg aktiv som banedesigner. Forrige uke åpnet han en korthulls par-3 bane i Texas. Banen er en del av samme anlegg som 18-hulls-banen Bluejack National, som er den første banen Tiger har tegnet i USA.

På par-3-banen -også kalt «The playground» (lekeplassen) – er ingen hull lengre enn 100 meter. Det er ikke rough på banen, i trærne er det plantet høytalere som spiller musikk, banen er belyst så man kan spille om kvelden, og du kan selv velge hvilken rekkefølge du skal spille hullene i.

– Det avhenger helt av hvor dedikerte golfbanene er til å utvikle golfsporten, konkluderer Tiger.

(Se video: Her gjør 11-åringen hole-in-one på det første slaget på Tigers nye par-3-bane!)

Det er iallfall ingen tvil om at det er mange golfere der ute som kan tenke seg å spille golf. National Golf Foundation henviser til en rapport fra Physical Health Council, rådet for fysisk helse, at hele 37,5 millioner ikke-golfere i USA er interesserte i å begynne med golf.

– Vi må omfavne disse menneskene, og det skjer på golfbanen. Det er vår inngangsdør. Forkynnelsene til menn som meg er til ingen nytte, dersom landets 15 000 golfbaner ikke jobber annerledes, sier Joe Beditz i National Golf Foundation.

Golfpresidenten vil ha med kvinnene

I den kommende utgaven av Norsk Golf, har vi pratet med Golf-Norges nye president, Marit Wiig, om hvordan medlemsnedgangen skal snus. Hun sier nedgangstidene siden 2009 ikke bare har vært negativt:

Det har tvunget klubbene til å tenke nytt og mer markedsorientert, noe som kommer golferne til gode.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Hun sier nøkkelen til medlemsvekst er enda mer fokus på iveretakelse av ferske golfere, som må holdes i varmen også etter å ha fullført nybegynnerkurset «Veien til Golf». Med en kvinneandel på under 25 prosent, påpeker Wiig at det ligger et stort uutnyttet potensiale hos kvinnene.

– Det er stor forskjell fra bane til bane. Mange har flotte fasiliteter tilpasset både kvinner og menn. Men vi skal ta inn over oss at vi slår cirka 25 prosent kortere enn menn. Avstanden mellom teestedene tar sjelden høyde for den forskjellen. Vi slår utslaget til samme sted i fairway, men når vi skal slå neste slag har vi ikke sjans til å nå frem til green. Ofte mangler benk, søppelbøtte og ordentlig skilting ved fremre tee, sammenlignet med der herrene vanligvis slår fra. «Småtteri» som dette man kan enkelt ta tak i for å gjøre anleggene mer attraktive for kvinner, sier Wiig.

Hun mener det også er viktig ikke å glemme konkurransetilbudet til juniorgolferne som ikke har ambisjoner om å satse stort på golf.

– Vi har fått tilbakemeldinger på at konkurransetilbudet til dem som ikke har ambisjoner om å bli toppspillere, men bare vil ha det gøy med golf uten nødvendigvis å dra på toppidrettsgymnas og college, er for dårlig. Vi må se på hvordan vi kan forbedre tilbudet til denne gruppen. Det er tross alt en mye større gruppe enn den ypperste eliten.

– De utgjør er en viktig gruppe. Har du en golfspiller som får gode opplevelser i barn- og ungdomstiden, er det større sannsynlighet for at de kommer tilbake til golfen igjen etter studie- og etableringstid.

Les hele intervjuet med golfpresidenten i årets første utgave av Norsk Golf, som dukker opp i din postkasse fra den 17. mars.

Powered by Labrador CMS