Det var langt fra noen optimale forberedelser Tiger Woods fikk til lørdagens tredjerunde. Mens han lå og sov, ble det i løpet av natten heftig diskutert om han skulle bli diskvalifisert som følge av en feil dropp, etter at han slo ballen i vannet på det 15. hullet fredag kveld.

 

I stedet tok regelkomiteen i bruk regel 33-7, som sier at en diskvalifikasjonsstraff i enkelte tilfeller kan oppheves. Tiger ble gitt en mulighet, men med to straffeslag, ettersom det ikke var noen dommere som kontaktet ham angående hendelsen under eller umiddelbart etter fredagens runde. 

 

Da han våknet opp lørdag morgen var det ikke treningsfeltet som var første stopp.

 

– Jeg fikk en tekstmelding fra «Steiny» (agenten Mark Steinberg journ. anm.), som sa «Ring meg». Det lover aldri bra, fleipet Woods etter lørdagens runde.

 

Woods dro rett til Augusta for å forklare hendelsen, og etter timesvis med rådslåing med både USGA, PGA-touren, Europa-touren og R&A bestemte Augustas regelkomité at Woods kunne spille videre. Da han endelig kom i gang lørdag var han ekstra innbitt.

 

– Det kokte, og jeg var veldig giret for å spille. Jeg var fem bak og ønsket å halvere forspranget. Seieren er fortsatt innen rekkevidde, og som vi alle vet, så lenge man er seks slag bak før back nine på søndagen på Augusta er man fortsatt inne i det, sa Tiger etter å ha signert for en runde på to under par. 

 

Les også: Masters-drama: Tiger IKKE diskvalifisert!

 

Woods var en over for dagen etter 11 hull, men med tre birdies fra det 12. til det 15. hullet nærmet han seg lederne, som ikke klarte å dra ordentlig i fra. Med tre viktige par-putter på de siste tre hullene har Woods dermed fortsatt en mulighet.

 

Men da må han gjøre noe han aldri har klart tidligere: Vinne en major uten å holde ledelsen etter 54 hull.

 

Woods deler 7. plassen på tre under par, fire slag Brandt Snedeker og Angel Cabrera. Avstanden til toppen ble ikke halvert som han ønsket, men krympet i hvertfall fra fem til fire slag.

 

Sjelden har en regelsituasjon splittet meninger i så stor grad som lørdagens avgjørelse om å ikke diskvalifisere Woods. ( Ta del i debatten på Norsk Golfs Facebook-side

 

– Jeg synes Woods burde trekke seg. Han droppet den ballen for å få en fordel, twitret David Duval.

 

Andre mente det var korrekt avgjørelse.

 

– Jeg liker regelbestemmelsen fordi han tok en ulovlig dropp, men ingen dommer gjorde han oppmerksom det, skrev Hunter Mahan på Twitter.

 

Sjefen for regelkomiteen, Fred Ridley sier det aldri var et alternativ å diskvalifisere Woods, ettersom han i utgangspnktet ikke hadde fått tilsnakk for hendelsen før han signerte kortet. Det var først i Woods sitt intervju etter fredagens runde hvor han fortalte at han hadde droppet ballen to meter lenger bak at de ble bekymret. Men Ridley nekter for at Woods har fått særbehandling bare fordi han er Tiger Woods.

 

– Jeg kan ikke kontrollere hvordan folk har oppfattet denne situasjonen. Alt jeg kan si er at denne turneringen handler om integritet. Det var også viktig for vår grunnlegger Bobby Jones. Om dette hadde gjeldt en John Smith fra hvor som helst ville avgjørelsen vår vært den samme, fordi det er den riktige regelen i slike tilfeller, konkluderer Ridley i følge pga.com.