Torsdag var NGF i oppklaringsmøte med GolfBox for å diskutere den premature lanseringen av GolfBox sin nye mobilapplikasjon til iPhone.

 

Fredag ettermiddag sendte NGF og GolfBox ut en felles pressemelding om at en oppdatering av appen er på trappene. Det er oppdaget en rekke feil som NGF ønsket å rette opp i før lansering.

 

Les også: NGF og GolfBox lover app-oppdatering 

 

 

Over 10 000 nedlastinger

 

Golfpresident Finn H. Andreassen kan ikke si nøyaktig når den annonserte oppdateringen vil komme, men har blitt lovet at GolfBox skal hive seg rundt og gjøre det så fort de kan. Han sier oppdateringer vil komme fortløpende, fremfor en stor oppdatering når alle feil er rettet opp.

 

– Vi har utarbeidet en liste over de viktigste feilene som de skal fokusere på i første omgang og rette opp fort som «f», sier Andreassen til Norsk Golf.

 

– Nå er det slik at en app aldri blir ordentlig ferdig. Det er noe som er i konstant utvikling, så flere oppdateringer vil komme underveis.

 

Selv om app-lanseringen har gått alt annet enn på skinner, gleder han seg over den enorme responsen appen har fått. På de fire dagene den har ligget ute i Apple sin nettbutikk har den blitt lastet ned over 10 000 ganger.

 

Det er oppdaget mange feil i GolfBox-appen, men NGF ønsker likevel ikke å fraråde golf-Norge å laste den ned før oppdateringen kommer. Heller tvert i mot. 

 

– Det er bare fint at så mange som mulig bruker den og kan gi oss tilbakemeldinger. Alt av konstruktive tilbakemeldinger som kan forbedre appen kommer oss til gode. Vi er veldig godt fornøyd med 10 000 nedlastinger, og jeg tror dette er et produkt som kommer til å bli veldig bra.

 

 

Kommunikasjonssvikt

 

Fredag 2. august fikk Norsk Golf en e-post fra Martin Dølerud i NGF sin faggruppe for IT. I e-posten stod det at appen skulle lanseres før årets femte utgave av magasinet Norsk Golf, altså før neste uke:

 

«Appen ble sendt til godkjenning hos Apple onsdag kveld (onsdag 31. juli journ. anm.) Appen vil såleden være lansert når bladet kommer ut.», heter det i e-posten.

 

Likevel uttrykte NGF stor overraskelse da appen plutselig ble lansert på søndag 4. august, to dager senere. Andreassen understreker likevel at det ikke har vært svikt i kommunikasjonen internt i NGF, men mellom dem og GolfBox.

 

– Vi visste at det lå an til en lansering kjapt. Vi har hatt to stykker som har testet appen, og de har levert rapporter tilbake med liste over ønskede forbedringer. Men disse forbedringene var ikke gjort da appen var lansert. Vi forventet en siste finish og ville være de som lanserte appen. Derfor var det en stor overraskelse da den plutselig var ute.

 

– Vi kan konkludere med at applanseringen var et resultat av dårlig kommunikasjon, sier Andreassen til Norsk Golf.

 

Han forteller at saken ikke vil få konsekvenser for NGF sitt videre samarbeid med GolfBox. Han sier også at den ventede oppdateringen ikke vil føre til noen ekstra kostnader for NGF.

 

– Vi satser på å få til et fruktbart samarbeid videre. Vi synes GolfBox-systemet fungerer veldig bra. Det er et resultat av at de har hatt et nært samarbeid med oss og også andre forbund. Vi får skrive opp dette på kontoen over «small mistakes». Vi har intensjoner om videre godt samarbeid.

 

 

Iphone førsteprioritet

 

Direktør i GolfBox, Carsten Plenge Overgaard sier førsteprioritet nå er å få på plass en oppdatering til iPhone, men at utviklingen med app-versjoner til Android og Windows skjer parallelt.

 

– Apps til Android og Windows Phone vil testes i løpet av den kommende uken, og vil vise om vi er klar til lansering i løpet av kort tid eller om det vil være behov for mer tid. Vi har jo også lært en del av de siste par dagene!

 

– Prioriteten nå er at vi får løst feilene på iPhone og får et tilfredsstillende resultat før vi i samarbeid med NGF uploader Android og Windows Phone til brukerne, skriver Overgaard i en tekstmelding til Norsk Golf.

 

Les også: NGF og GolfBox i oppvaskmøte torsdag