Braksuksess for golfsenter etter storinvestering

Trondheim Golfsenter gjorde i fjor høst en investering i millionklassen for å oppgradere senteret med ny teknologi. Det har blitt en gedigen suksess.

Publisert

Trondheim Golfsenter investerte i høst tungt i tolv GC Quader fra Firesight Sports, en «launch monitor» med fire kameraer som tar hele 30 000 høyoppløselige bilder i sekunder. Verktøyet gir nøyaktige tilbakemeldinger om alt fra ballhastighet, svinghastighet og skru til hvor på køllehodet du treffer ballen – og mye annet.

Med nyoppusset driving-range med QC Quad-monitorer installert i hver eneste bås er golfsenteret blitt et komplett innendørsanlegg. Uansett hvilken utslagsmatte du står på nå, har du en GC Quad og TV-skjerm foran deg som tolker informasjonen fra slagene dine og visualiserer ballbanen på TV-skjermen. Skjermen har til og med en egen «simulatormodul» som gjør at du kan spille golfrunder fra utslagsmattene. Plutselig gjør det ikke noe at man slår inn i et nett som er 15 meter unna.

Derfor la TaylorMade Golf sin store utstyrslansering for 2018 til nettopp Trondheim, der deres fremste kølletilpassere i Europa tok turen for å hjelpe spillehungrige golfere med å teste de nyeste modellene M3 og M4 og den nye TwistFace-teknologien.

– Vi må jo innrømme at det er litt jevt at TaylorMade legger sin store lansering til Trondheim i stedet for Oslo. Det tyder på at vi har gjort noe riktig, smiler Reidar Herre, daglig leder i Trondheim Golfsenter til Norsk Golf.

Bjørn Sindre Skott i TaylorMade Golf Norge sier det var en «no-brainer» å legge lanseringen til Trondheim.

– Det er bare å se deg rundt her å se hva disse gutta har fått til med senteret. Det har blitt et av de mest moderne golfsenterne i Europa, og det er viktig å støtte de som virkelig våger å gå «all-in», konstaterer Skott.

Tredoblet aktiviteten

Helt siden Trondheim Golfsenter klippet snorene for det nyoppussede treningsområdet i høst, har det strømmet inn med spillere. Det dukker opp nye fjes de aldri har sett tidligere, og de gamle fjesene dukker opp oftere enn noen gang.

Carl Christian Waagø Hansen, markedsansvarlig i Trondheim Golfsenter, anslår  at de har hatt tre ganger så høy trafikk siden nyttår sammenlignet med samme tidpsunkt i fjor.

– Det sies at den som intet våger, intet vinner. Vi var spent da vi tok den store investeringen i fjor, men vi følte samtidig ikke at vi gamblet. Det er en helt ekstrem etterspørsel etter GC Quad, og på Ebay ligger det for øyeblikket ikke en eneste ute til salgs. Vi visste at dersom investeringen ikke skulle vise seg å lønne seg, kunne man alltids selge dem igjen.

En av de mange golferne som har begynt å besøke Trondheim Golfsenter oftere etter oppussingen, er Geir Aasheim. Han ble for alvor bitt av golfbasillen for et par år siden, og denne vinteren er han blitt en fast gjenganger. Det til tross for at han bor elleve mil (!) unna.

– Jeg har mulighet til å trene innendørs ti minutter unna der jeg bor, men jeg foretrekker å reise hit. Selv om jeg begynner å glede meg veldig til å komme ut på gress igjen til våren, bidrar senteret her til å gjøre ventetiden kortere. Den lange kjøreturen er en liten pris å betale når jeg vet at jeg får roet ned golfabstinensene, smiler den strålende fornøyde senioren, som ankom golfsenteret denne dagen med 14 køller i bagen – og forlot med 15.

– Man er jo alltid på jakt etter noe som er bedre. Golf er vanskelig nok som det er, så man tar all den hjelpen man kan få, sier Aasheim etter å ha blitt tilpasset en ny M4-driver.

Det viktigste er ikke teknologien. Det viktigste er at dette er et hyggelig sted å være.

Trondheim Golfsenter består nå av 12 utslagsmatter på driving-rangen, et custom-fitting-studio med Swing Catalyst, åtte Full Swing-simulatorer, kølleverksted, proshop og en 40 kvadratmeter stor treningsgreen. Lokalene er lyse og varme, og alle fasiliteter er sentrert rundt kafeteriaen og TV-skjermene med sofaer i midten av lokalet, noe som innbyr til sosialt samvær. 

Og det er nettopp det sosiale som Reidar Herre mener er grunnen til at Trondheim Golfsenter har klart å gjøre innendørsgolf moro.

– Vi har et laid-back miljø, og folk kommer ikke hit bare for å spille golf, men å ha et sted å slappe av og kose seg. Vi har merket en kraftig oppsving etter at vi oppgraderte med GC Quad, men jeg tror ikke det viktigste er teknologien. Det viktigste er at dette er et hyggelig sted å være.

Powered by Labrador CMS