I følge Dr. Neil Wolkodoff, medisinsk leder ved Colorado Center for Health and Sports Science, bør flere golfere gå til innkjøp av en tralle. Wolkodoff har tidligere forsket på de fysiske fordelene av å bruke tralle fremfor bærebag.

– Dette kan jeg fortelle deg er basert på mine observasjoner med golferne jeg har jobbet med. Spillerne som bruker traller har langt færre helseproblemer, og mindre potensiale for skader. Golfsvingen er tøff for ryggen din uansett hvordan du ser på det, og hvis en tralle kan minske belastningen på ryggen er det bare fantastisk, sier Wolkodoff, i følge golfdigest.com.

Cameron Wilson, vinneren av fjorårets avsluttende collegeturnering, NCAA National Championship, brukte tralle på grunn av tidligere problemer med ryggen.

Dr. Wolkodoffs studier ble sitert av American Junior Golf Association da de begynte å tillate traller i turneringer i 2009:

«Etter å ha studert dette grundig, har AJGA funnet ut at bæring av tunge golfbager på ryggen, spesielt blant yngre spillere, kan føre til ryggskader og slitasje».

SE OGSÅ: Golfskolens Matrix-treningsøvelse som gir minimal risiko for skader

Dr. Wolkodoff sier det er ekstra viktig å bruke tralle på kupert terreng med store høydeforskjeller.

– Uansett hvor god bærebag du har, må du bruke kjernemusklaturen din når du løfter bagen. Når du triller bagen belaster du ikke denne musklaturen. Du kan gå opp en bratt bakke, og ikke være sliten når du kommer frem til ballen.

Han kjøper ikke argumentet om at bruk av tralle «ser dumt ut».

– Det er en dum måte å se på golfsporten. Tenk tilbake til Skottland i 1880. De hadde på langt nær så mange køller i bagen. Ting har endret seg. Golf krever mer av kroppen de siste 20 årene. Blant de beste spillerne er treningsprogrammene mye strengere, det er en fulltidsjobb selv blant collegespillerne. Hvis vi kan gjøre noe for å fjerne belastning bør vi gjøre det.

– Jeg trener fem-seks timer hver uke, og har sterk kjernemusklatur. Bærer jeg bagen? Aldri i verden!  Det er dumt å bære bagen, og jeg har sannsynligvis en mye sterkere rygg enn mine kolleger.

Foretrekker du bærebag eller tralle? Kommer du til å bruke tralle mer etter å ha lest Dr. Wolkodoff sine utsagn? Fortell oss i kommentarfeltet under!