Genistreker

Golf er big business og lansering av nye produkter er store hendelser. De angriper det forskjellig, men har alle som mål å vinne kampen om golfernes hjerter. Og lommebøker.

Publisert

Forventninger

Å skape forventninger til et produkt er vanskelig. En vellykket kampanje skaper spenning og positiv omtale, men et lite feilsteg kan føre til latterliggjøring og lavere salg. Den første fasen rundt lansering av et nytt produkt er det vi kan kalle sladder på nettsider og forum. Ryktene går, nå er det viktig å holde tett. Ingen bilder må slippe ut, produsenten må kontrollere informasjonen slik at kampanjen fungerer.

En annen tilnærming er å la internett styre alt. Kanskje slippe noen bilder anonymt og la praten på store forum som Golfwrx og Hacker’s Paradise bygge opp spenning og forventning. Problemet her er åpenbart – internett kan være ubarmhjertig mot produkter som ikke faller helt i smak.

TaylorMade

«Freakishly longer» og «This little thing» var slagordene vi fikk servert sammen med Sergios hypnotiserende øyne. Med kodenavn «Triton» på toppen fikk TM en hel golfverden til å spekulere i hva de hadde på gang. Nedtelling på nettsiden og mailer som fristet golfere til å følge med gjorde sitt til å spre ordet bortenfor den harde kjernen på forumene.

Ingen bilder lekket ut (bortsett fra de kamuflerte køllene i Sean O’Hairs bag) og lanseringen gikk glimrende. Det ble en «wow-opplevelse» for mange, ikke minst på grunn av lanseringen av Tour versjonen. TaylorMade har fulgt opp med video, bilder og kommentarer fra golfere som har testet RBladez på simulator og launch monitor. Tallene på ballhastighet og lengde har vært utrolig bra og bygget opp under TaylorMades påstander fra reklamekampanjen. Når du går høyt ut er det viktig å ha et produkt som lever opp til forventningene. Hvis ikke blir det som å rope ulv, ulv og ikke ta kundene alvorlig.

Nike Covert

Nok et eksempel på vellykket kampanje, denne gang fra Nike med sitt teknologimonster Covert. Hemmelighetsfulle bilder og korte videoklipp viste akkurat nok til at vi fikk ekstremt lyst til å se mer. Det er nok ikke tilfeldig at Nike valgte å avsløre den knallrøde fargen og store logoen på toppen. Radikalt og litt provoserende, det skaper liv og røre.

Nå har det i skrivende stund ikke dukket opp tester eller noen som helst info fra folk som har svingt Covert køllene. Speed Challenge eller noe lignende vil sikkert innta sosiale medier for fullt om ikke altfor lang tid. Sving med Covert og sammenlign din nye lengde og ballhastighet med andre golfere. Nikes kampanje må sies å ha vært en suksess så langt, nå må de bare følge opp. 

Cleveland

Ikke verdens mest spenstige selskap. Solide produkter, jeg er stor fan av Classic putterne, CG Black serien og mange andre av køllene deres. Men så var det reklamekampanjer og «buzz», som det heter så fint. «THE GAME WILL CHANGE ON 11.16.2013» – vel, det er ganske store ord. Jeg tror faktisk ikke at noen golfere helt tror på Cleveland, at de har noe så stort på gang. 

En annen ting er at reklamen ser ut til å avsløre for mye. I hvert fall for dem som følger litt med på hva som skjer i utstyrsverden. «Our most advanced spin technology ever» og «#rotex» forteller oss at det må være snakk om de nye rillene. Enten det eller så lurer de oss bare. For Clevelands del kan man nesten håpe på det, for svært få golfere svinger ut kredittkortet for noen nye riller. Cleveland kan golf men de kommer til kort mot de store guttas kampanjer.

Callaway

Gode, gamle Callaway skal bli et annerledes selskap. Det er først og fremst snakk om merkevarebygging. Ivrig deltakelse på forumet Golfwrx ser ut til å være kjernen sammen med meget aktive representanter på Twitter og Facebook. Det er sikkert mange der ute som har fått med seg at Phil Mickelson spilte med en TaylorMade Rocketballz 3w på Mission Hills nylig. I stedet for å benekte noe som helst gikk Callaway tidlig ut og bekreftet dette. De sa at de var så sikre på sitt eget fremtidige produkt (som dessverre ikke var klart for Phil) at de lot ham bruke RBZ. De endte egentlig opp med å kuppe hele forumtråden da de delte ut gratis baller og utrolig nok et helt sett X Forged jern! Jeg regner med at Callaway ser på forumdeltakerne som toppen av en pyramide, en påvirkningspyramide om du vil. Treff rett i hjertet hos dem på toppen og de vil påvirke stadig større antall golfere gjennom sitt nettverk.

I dag startet også Callaway sin kampanje. På Facebook og Twitter postet de et bilde av driveren sammen med «Something big is coming». Litt kjedelig at veldig mange allerede har sett bilder av den, men det ser ut til å bli en spennende og engasjerende kampanje.

Sikker i sin sak

For å kjøre disse påståelige og ganske aggressive kampanjene må produsentene stole på produktet sitt. De må stole på at det presterer når det kommer i forbrukerens hender. Internett glemmer nemlig ikke. Store ord som følges opp med svake prestasjoner vil henges ut offentlig gjennom blogger, nettsider og forum. 

Et annet problem de møter på er at produktet deres gjerne ikke er så unikt allikevel. Så godt som hver eneste nye kølle som kommer ut i dag har vært ute før. I en helt annen form og sannsynligvis uten å levere samme prestasjoner, men nettfolket finner garantert noe som ligner det nye vidunderproduktet. At noen har prøvd på noe lignende før og feilet grundig må ikke stoppe utviklingen. 

Norske forhold

Ser vanlige norske golfere disse reklamestuntene? Eller blir de helt uviktige for oss? Er vi for smart til å falle for de kraftfulle påstandene? Nike og TaylorMades kampanjer skapte litt liv og røre på norske nettsider, jeg vil si at de har hatt suksess også her. Hvis vi trekker inn det jeg nevnte med påvirkningspyramiden vil nok ryktet om Covert og RocketBladez spre seg til et stort antall norske golfere. Vi tror kanskje vi er annerledes enn de lett påvirkelige, kjøpslystne amerikanerne, men golfere over hele verden er egentlig ganske like.

Powered by Labrador CMS