GolfBox: – Vi erkjenner at det ikke har vært bra nok

Onsdag var representanter fra GolfBox i oppklaringsmøte med NGF, i forbindelse med den trøblete lanseringen av ny turneringsmodul. GolfBox legger seg flate og erkjenner at det er gjort for mange feil. Nå er partene enige om strategien for veien videre.

Publisert

17. mars lanserte det danske utviklerselskapet GolfBox sin nye turneringsmodul i Norge. I etterkant av lanseringen har det blitt oppdaget en rekke systemfeil og manglende funksjoner. Onsdag var direktørene i GolfBox, Christian Færgemann og Carsten Plenge Overgaard i møte med NGF for å diskutere veien videre.
 

– Vi har fått mange negative tilbakemeldinger fra både klubber og enkeltpersoner i forbindelse med lanseringen. Hele poenget med en turneringsmodul er at det skal være en avlasting for klubbene, ikke noe de må bruke mer tid på. Det tar vi veldig alvorlig, og var også utgangspunktet for dette møtet, forteller IT-ansvarlig i NGF, Martin Dølerud til Norsk Golf.
 

Christian Færgemann i GolfBox medgir at det ikke er gjort en god nok jobb fra GolfBox sin side i forbindelse med lanseringen.
 

– Når man lanserer noe nytt blir det alltid litt støy, men i denne prosessen har det vært alt for mye av det. Vi erkjenner at det ikke har vært bra nok, men vi gjør alt vi kan for å løse problemene som har oppstått. Det er ekstremt viktig for oss at klubbene ser at vi tar dem seriøst. Vi i GolfBox har opplevd et sammenfall av flere uheldige omstendigheter, men nå har vi nettopp ansatt seks nye programmere. Vi håper det viser at vi agerer på bakgrunn av de problemene som har oppstått, forklarer Færgemann til Norsk Golf.

Mangelfull opplæring

Av alle klagene som har kommet på turneringsmodulen de siste ukene, har 20 prosent omhandlet systemfeil, 20 prosent har vært manglende funksjoner, mens hele 60 prosent av klagene har dreiet seg om mangelfull opplæring og fortrolighet til det nye systemet.
 

– Det er to dimensjoner i dette. Det ene blir at GolfBox nå gjør de nødvendige rettelsene i verktøyet slik at det blir bra nok. Men det alene gjør ikke dette til en suksess. Den andre dimensjonen blir å skape gode håndverkere der ute i klubbene, som kan bruke verktøyet riktig. Vi trenger en klar strategi på hvordan vi skal utdanne ressurspersonene ute i de norske klubbene. Vi skjønner at dette er smertefullt for klubbene, og vi gjør alt vi kan for at dette skal bli rettet opp i, sier generalsekretær i NGF, Tor-Anders Hanssen til Norsk Golf.
 

Christian Færgemann medgir at opplæringen har vært vanskeligere enn Golfbox hadde forutsett, og sier kommunikasjonen ut til klubbene har vært for dårlig. Det skal nå gjøres noe med.
 

– Vi har hatt veldig mange prosjekter den siste tiden, og arbeidet med turneringssystemet har vært langt mer komplisert enn vi hadde forutsett. Fremover vil det komme kommunikasjon ut til klubbene på ukentlig basis, der vi kommer med helt konkrete lister over hva vi jobber med hver uke. Vi er kun interesserte i mer åpenhet. Vi er også i gang med å lage gratiskurs for norske klubber, der vi har workshops med det nye systemet. Det kommer til å bli stor fokus på utdanning, og sammen med NGF skal vi nå utarbeide en klar strategi for dette. Vi kommer til å kjøre kurs til sommeren for de som ønsker å delta, med en større kursplan nærmere høst og vinter. 

Tor-Anders Hanssen liker det han hører.
 

– Fra forbundets side er vi tilfreds med at GolfBox sier de skal hjelpe klubbene. Jeg er beroliget i å høre at de nå setter fokus på de rette tingene.
 

Ingen Android-dato ennå

Dette er ikke første gang Golfbox har hatt måttet legge seg flate i forbindelse med en mislykket produktlansering i Norge. Da de lanserte sin iPhone-applikasjon i august i fjor, var det uten grønt lys fra NGF. Og fortsatt venter norske golfere på en applikasjon til Android- og Windows-smarttelefoner. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

GolfBox har tidligere hatt en ekstern underleverandør som har levert appteknologien. Da det samarbeidet ikke fungerte, bestemte Golfbox seg i vinter for å overta ansvaret for apputviklingen. Det har ført til at prosessen med lansering av applikasjoner til Android og Windows har drøyet mye lenger enn ønsket.
 

Da Norsk Golf sist omtalte app-utviklingen i starten av februar, var beskjeden fra GolfBox at Android- og Windows-app skulle være klar til sesongstart. Men selv om appen har vært inne til testing i Norge, venter norske golfere fortsatt på den nye appen.
 

Christian Færgemann hevder problemene med turneringsmodulen ikke har hatt noen innvirkning på Android-prosjektet.
 

– Det er to separate prosjekter. Ut fra erfaringene vi har gjort det siste halvåret, vil vi nå sikre at alt fungerer bra før vi releaser det. Vi har lansert Android-appen i Danmark, og nå vil vi lære av erfaringene fra den lanseringen før vi lanserer i Norge. Vi ønsker ikke mer støy for de norske klubbene. Vi har kjører alltid mye testing i forkant av lansering, men det oppstår alltid ting man lærer når man først går «live», sier Færgemann til Norsk Golf.
 

Powered by Labrador CMS