En idrettsutøver formkurve beveger seg ofte som en berg-og-dalbane, med både topper og bølgedaler. Det som skiller den øverste eliten fra resten, er deres evne til å prikke inn formen akkurat i tide til de store begivenhetene.

Det samme gjelder også i golf. Men hvordan?

Vi spurte Team Norway-trener Jonas Lilja.

Lilja sier dette er noe verdens beste golfspillere gjør hele tiden. De forsøker å bygge seg opp til majorturneringene. Det gjør de ved å forberede seg ekstremt godt:

– Å prikke inn formen i golf handler mer om å lære seg til å bli god på en bestemt bane, enn generell svingform. Noe av det viktigste arbeidet du gjør når du forbereder deg til en turnering er å kartlegge banen og hva den krever av deg. Gjør en grundig analyse av banen og se etter hvilke slag du må være god på, men kanskje ikke behersker så godt, sier Lilja.

Gjør en grundig analyse av banen og se etter hvilke slag du må være god på men kanskje ikke behersker så godt

Jonas Lilja

(Les Liljas tips til deg som vil finne formen til en viktig turnering nederst i artikkelen!)

Har banen du skal spille turnering på eksempelvis flere hull med trøbbel til venstre for fairway og du samtidig sliter med en hook – ja da vet du hva du må jobbe med. 

Lilja sier alle golfbaner har strategisk krevende steder som kan avgjøre en runde.  Han råder deg til å trene mye på de slagene du vet blir viktige.

– Hvis du er den i startfeltet som er best forberedt, har du et veldig godt utgangspunkt. I dette inngår både speiding av banen, klimaet (med tanke på kosthold og bekledning), samt hvordan gressunderlaget er.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Team Norway-coachene Jonas Lilja (t.v.) og Darren Webster-Clarke. (Foto: Benjamin A. Ward/Norsk Golf)

Gi deg selv selvtillit

– Hvor mye teknikk bør man trene uken før en turnering?

– Jeg har stilt Darren (Webster-Clarke) som trener Richard Green det samme spørsmålet. Green har spilt alle majors. Han sier det alle gode spillere har til felles er at de forsøker å holde ting så enkelt som mulig før et viktig mesterskap. Nesten alt arbeidet de legger ned like før en turnering er rettet mot å bygge opp selvtilliten.

Lilja sier de oppnår dette ved å flytte fra såkalt internt til eksternt fokus. Oversatt: Mindre fokus på teknikk, og mer fokus på måltrening og banespill.

– Det er vanskeligere for en 20-handicaper å formtoppe seg til et klubbmesterskap, men du kan fortsatt gjøre det i form av måltrening, og trene på de viktigste slagene om og om igjen. Plukk ut noen slag du vet er avgjørende.

For å bygge opp selvtilliten før turneringen, råder han deg også til å trene mye på slagene du allerede er god til.

Tren på de viktigste slagene om og om igjen. Plukk ut noen slag du vet er avgjørende

Jonas Lilja

Under runden kan det vært lurt å legge opp strategien slik at du bruker din favorittkølle så ofte som mulig. 

Lilja forteller at Team Norway-trenerne ofte ber spillerne gradere seg selv på de ulike delene av spillet fra 0 til 10.

En treer kan du på lang sikt lett løfte opp til en sekser, men du vil sannsynligvis være avhengig av å ta protimer for å forstå hvordan du skal klare det. Den delen av spillet du imidlertid allerede scorer en åtter på, bør du sikre faktisk er en åtter når du skal spille turnering.

– Faller den ned til en sekser under turneringen vil du bli veldig skuffet. Da har jo plutselig grunnlaget for ditt handicap sviktet!, poengterer Lilja.

(Ønsker du å måle hvor god du er i de ulike delene av spillet? Last ned NXT LVL-scorekortene gratis her!)

Kan man forberede seg for godt?

Med mindre man tilbringer ekstremt mange timer i gymmen, er golfspillere ikke i fare for å bryte ned kroppen slik utøvere i fysisk belastende idretter kan.

Kan en golfspiller likevel forberede seg for godt til en turnering?

Under et lag-VM for amatører i Argentina for noen år tilbake, reiste den norske troppen ned mange dager i forkant for å forberede seg. Turneringen ble likevel en skuffelse.

I ettertid uttalte en av de norske spillerne at de hadde reist ned for tidlig. Han mente alle dagene med trening på banen bare gjorde at de bygget opp et forventningspress til seg selv.

Tren mye på slagene du allerede er god på

Jonas Lilja

Jonas Lilja sier problemet i et slikt tilfelle ikke er at de hadde forberedt seg for godt, men at de ikke taklet den mentale påkjenningen. 

– Vedkommende har lagret treningen på feil måte, og tenkt at «jeg har trent mer enn noen gang. Det er nå eller aldri», sier Lilja.

Han sammenligner golftrening med å kjøpe en aksje. Du vet ikke om du får avkastning i morgen. Du kjøper i håp om avkastning om ett, to, fem eller ti år. «Langsiktighet» er et av Team Norways kjerneverdier.

– Du må aldri glemme at all treningen du legger ned er en investering. Alt for mange er kortsiktige i måten de tenker på. Når vi snakker om «formtopping» er det med et kortsiktig fokus til turneringen. Skulle det likevel gå skeis er det  viktig at du minner deg selv på at treningen ikke var «bortkastet». Det handler om å ha en mental balanse som matcher treningsmengden du har lagt ned.

Oppsummert for deg som vil «prikke inn» formen til en konkurranse:

– Forbered deg godt. Analysér banens layout, underlag og klima

 

– Notér kritiske steder på banen som kan avgjøre en runde. Tren mye på slagene du tror blir avgjørende

 

– Tren mye på slagene du vet du får ofte bruk for

 

– Flytt fokuset ditt fra internt (teknikk) til eksternt (måltrening og banespill). Det er her du lærer deg å score!

 

– Hold det enkelt. Tren på det du allerede er god på. Selvtillit er viktig!

 

– Ikke legg unødvendig press på deg selv, bare fordi du har forberedt deg bra. Selv når du trener deg opp til én turnering, er treningen alltid en langsiktig investering