Nå bytter golfklubbene ut synsing med fakta

Hvis du har spilt golf i Norge denne sesongen, er det stor sannsynlighet for at det er har dukket opp et spørreskjema i e-posten din etter runden. Svarene dine hjelper golfklubbene med å bli flinkere.

Publisert

Hvordan opplever egentlig medlemmer, greenfeegjester, nye spillere og utmeldte medlemmer møtet med klubben din? Hva synes de om klubbmiljøet, og hva har de å si om golfbanen og fasilitetene?

Frem til nå har slike spørsmål vært basert på synsing og subjektive vurderinger hos mange golfklubber. Med rapportverktøyet «Golfspilleren i sentrum» (GIS) har klubbene endelig fått et verktøy til å måle hva de er gode og mindre gode på. Det gir dem viktige svar på hva de gjør riktig. Og enda viktigere: hva som kreves for å utvikle klubben videre.

GIS er nå inne i sitt tredje år etter at noen norske pilotklubber tok del i prosjektet for første gang. Blant dem er Sola GK og Bærum GK. Deres oppfordring er klokkeklar: Dette er noe alle norske golfklubber bør ta del i.

 

Sola GK: – Ønsker flere klubber å sammenlikne oss med

Daglig leder i Sola Golfklubb, André Mortensen, sier GIS har blitt en viktig del av den daglige driften hos Sola. Før hver sesong har klubben pekt seg ut et hovedmål som de ønsker å forbedre. Klubben har det siste året ønsket å forbedre sin score på «mottagelse i klubben», altså hvordan spillere føler de blir tatt imot når de kommer til Sola.

– Hvis vi ikke hadde hatt GSI, hadde vi ikke kunnet måle slike ting. Når vi får tall på hva vi har forbedret, er det veldig kjekt å kunne slå dette i bordet overfor både styret og egne medlemmer.

Mortensen forteller at også greenkeeperen er veldig glad i systemet, ettersom han får daglige kommentarer på hvordan banen er. Klubbene kan også selektere tallene slik at de kan skille ut kommentarene fra unge og gamle, lav- og høyhandicapere, kvinner og menn.

Hver mandag samles de ansatte i klubben for å gå gjennom innspillene som har kommet den siste uken.

Sola GK ønsker gjerne å plukke ut et utvalg av klubber i Norge som vi kan sammenlikne oss med, men per i dag er det ikke mange nok klubber med til at vi kan få gode, sammenliknbare data

– Noen tilbakemeldinger er veldig konkrete og kan tas tak i med en gang, for eksempel hvis noen skriver «klipp busken på hull 6». Andre kommentarer er mer langsiktige, som «fiks dreneringen på hull 14». Slike kommentarer kan vi da ta inn i vår langsiktige planlegging.

Mortensen sier det også er påfallende hvordan været påvirker kommentarene. Spesielt hvis det er regnvær.

– Det er greit å ha i bakhodet hvordan været har vært før du leser kommentarene. Nesten alle kommentarer blir mer negative når det er dårlig vær, til og med når det gjelder mottagelsen man har fått i proshopen, smiler Mortensen.

– Har GIS bidratt til at dere har lært noe dere ikke visste om klubben deres?

– Både ja og nei. Vi får veldig mange positive kommentarer. En ting som har overrasket oss litt, er at gjestespillere pleier å rangere oss noe bedre enn medlemmene våre. Hos nesten alle andre klubber er det helt motsatt. Vi har klødd oss litt i hodet over det, men Sola GK har kanskje ikke hatt det samme «klubbmiljøet» til nå som andre klubber har; Vi har først og fremst hatt en bane i god stand og med gode fasiliteter. Men det er ikke det som er aller viktigst for å bygge klubbmiljø.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

– Det har gjort at vi har satt i gang flere tiltak for å få medlemmene våre mer fornøyde, med ulike medlemsfordeler og arrangementer for å løfte det sosiale miljøet.

En rekke norske klubber har prøvd GIS, men per dags dato er det bare 26 klubber som bruker systemet. Mortensen sier til Norsk Golf at det er en vinn-vinn-situasjon for alle hvis flere klubber bruker det.

– Sola GK ønsker gjerne å plukke ut et utvalg av klubber i Norge som vi kan sammenlikne oss med, men per i dag er det ikke mange nok klubber med til at vi kan få gode, sammenliknbare data. Vi ønsker å se hvordan vi gjør det i forhold til klubber som er ganske like oss. Man må sammenlikne epler med epler og pærer med pærer.

Mortensen forteller at han nylig pratet med en klubb som nettopp hadde sluttet å bruke Golfspilleren i sentrum. Årsaken? De fikk så mange negative kommentarer.

– Det er i mitt hode grunnen til at de skal fortsette med det!

– Klubben fortalte meg at systemet gav medlemmene et utløp til å fortelle hva de synes. Da måtte jeg le, for det er jo akkurat derfor det er så verdifullt! Det er en perfekt mulighet til å se hva man kan bli bedre på. Vi tar tak i alle kommentarer som kommer, og dersom vi føler at kritikken er berettiget, tar vi tak i det, sier Mortensen.

Bærum GK: – Gir et nyansert bilde av virkeligheten

André Jåtog i Bærum Golfklubb var den første daglige lederen i Norge som begynte å aktivt ta i bruk Golfspilleren i sentrum. Han tror hovedårsaken til at det ikke er mer enn 26 klubber som bruker systemet i dag, er at det kan være mye å sette seg inn i, og man skal holde tunga rett i munn når man håndterer de store datamengdene som kommer inn. Bare i løpet av 2015 og 2016 fikk Bærum GK inn 2500 svar gjennom undersøkelsen.

Dette er en helt ny måte å jobbe for golfklubbene, på lik linje med hvordan store businesser opererer

– Det skal tas på alvor i NGF at det ikke er flere klubber som bruker det. Er det noe jeg virkelig har lært i mine få år i Bærum GK, er det at man som leder av en golfklubb har ekstremt mange arbeidsoppgaver. Når man da blir presentert for et slikt system, tenker nok mange: «Enda en ny ting å forholde seg til». Det er viktig at NGF geleider klubbene helt fra start og kjører opplæring fra klubb til klubb. For dette er virkelig et fantastisk verktøy, som alle bør ta i bruk.

– Dette er en helt ny måte å jobbe for golfklubbene, på lik linje med hvordan store businesser opererer, konstaterer Jåtog.

Han forteller at de fleste golfklubber har en liten gruppe medlemmer som føler seg mer meningsberettigede enn andre, og at deres mening representerer helheten i klubben.

– Det er alltid noen som mener de har «sannheten» om hvordan forskjellige ting bør gjøres i klubben. Svarene fra GIS gir oss derimot et mye mer nyansert bilde av hva som golfspillerne som besøker Bærum GK oppleves som det viktigste.

I likhet med Sola GK samles de ansatte i Bærum GK ukentlig for å gå gjennom tallene fra undersøkelsen. Før hver sesong peker klubben ut noen overordnede mål med ønsketall for blant annet banen, proshopen og restauranten. Utviklingen fra uke til uke rapporteres og formidles videre i alle styremøter. Til og med små tilpasninger av anlegget basert på golfspillernes tilbakemeldinger kan gi store utslag på scorene de oppnår.

– Noen strakstiltak er veldig enkle å ta tak i, for eksempel da folk ville ha pegger på rangemattene. I fjor fikk vi også kommentarer på at letetiden på ballene var veldig lang og at rundene tok for lang tid. Da klippet vi roughen fra 63 til 40 millimeter, og vi så at det hadde en umiddelbar effekt.

Svarene fra undersøkelsen gjør også klubben oppmerksom på ting de kanskje ikke hadde tenkt på tidligere, for eksempel størrelsene på fartsdumpene på vei inn til banen.

– Mange besøkende opplevde at de gikk ned i bakken med bilen på vei til banen. Det høres kanskje ut som en filleting, men når det er det første du opplever når du kommer og det siste du opplever når du drar, etterlater det ikke et godt inntrykk.

Jåtog understreker at det ikke bare er de negative tilbakemeldingene som har en verdi. Det er minst like viktig å ta vare på de gode kommentarene.

– Vi bruker positive kommentarer mye internt. I en hektisk jobbhverdag er det viktig at vi som jobber klubben tar vare på skrytet vi får. Vi bruker de positive kommentarene det vi kan i markedsføringen av klubben, og vi løfter frem flere av kommentarene vi får fra gjestespillere i ukentlige nyhetsbrev.

Klubber som er interesserte i å komme i gang med Golfspilleren i sentrum, kan henvende seg til post@golfforbundet.no.

Powered by Labrador CMS