– Dette er dessverre et regelbrudd, og du har ikke en ball i spill. Da du slo ut ballen fra tee på hull 5, så ødela du også muligheten for å rette opp feilen. Du er derfor diskvalifisert fra turneringa.

Dette var beskjeden Norsk Golfs journalist, Erik Eikebrokk, som også skriver denne saken, fikk fra hoveddommer Trond Stryken under helgas NM Mid-amatør på Hakadal golfklubb.

»» June og Petter ble triple norgesmestere

Hull 4

Det var på hull 4, et par 4-hull på 351 meter fra back tee (62), at «regeldramaet» utspilte seg. Ifølge baneguiden heller fairway mot venstre. Landing i skråningen fører til at du står i nedoverbakke og slår opp mot en sterkt opphøyd green. Søk flaten mellom 130 og 100 meter igjen i utslaget!, står det i guiden.

Det var dette Norsk Golfs journalist akkurat hadde lest før utslaget.Med spoon i hånd og kraftig nedoverbakke, burde målet om et innspill på 115 meter være innenfor rekkevidde.

Dessverre gikk det ikke slik. En høy fade tok mye lengde ut av slaget og ballen landet om lag 160 meter fra flagget med dårlig vinkel inn. Dermed kom skogkanten på venstre side i spill, og straffeområdet markert med røde pinner (tidligere rødt sidevannshinder).

For en «rolig» draw viste seg vanskelig. Resultatet, en stygg fade, krysset inn i hinderet etter noen få meter; først etterpå begynte en faden å gjøre seg gjeldende med høyreskru. Ballen nådde likevel nesten helt opp til green, men stoppet i noen greiner rett før den var i ferd med å skru ut av hinderet og inn mot green.

Skjebnesvangert

Journalisten, og markøren, hadde tidligere fått beskjed fra en overivrig dommer om å sette opp farten, noe som muligens var en medvirkende årsak til at den neste avgjørelsen skulle vise seg skjebnesvanger.

For da ballen stoppet i greinene, og ballens status på daværende tidspunkt var uviss, valgte journalisten å droppe en «provisorisk» ball der hvor ballen krysset inn i hinderet. Dette for å slippe å gå tilbake for å droppe etterpå, hvis den første ballen ikke ble funnet.

Den provisoriske ballen ble derfor droppet ved straffeområdet, og slått i retning green.

Etter kort tids leting (langt mindre enn tre minutter) ble «førsteballen» funnet nedenfor greinene i tjukkroughen oppe ved greenen. Etter to chipper landet ballen perfekt ved flagget, og en bogey føltes som et godt resultat.

– Hei. Vi må ta en prat ved scorekortmottaket etter runden, før du leverer scorekortet, sa dommer Erik Storm ved tee-klossene på hull 7.

Regel 18.3

For lite visste journalisten da om at dommer Storm hadde fulgt seansen fra golfbilen hundre meter unna, fra andre siden av fairway. Journalist og markør gikk videre til tee på hull 5 i den tro at golfens regelverk hadde blitt fulgt til punkt og prikke.

Hadde det ikke vært for regelbruddet på hull 4 ville det blitt en delt 28. plass i turneringa. (Selfie: Erik Eikebrokk)

Den troa levde helt frem til møtet med dommer Storm og hoveddommer Stryken i scorekortmottaket, der journalisten ble bedt om å forklare seg om det som hadde skjedd på hull 4.

– Det står i regel 18.3 om provisorisk ball, at man ikke kan spille en provisorisk ball hvis man så godt som sikkert vet at ballen har havnet i et straffeområde. Du slo ballen ut i et straffeområde, og du var sikkert på at ballen lå der, forklarer Stryken.

– Du kunne spilt en provisorisk ball fra der du slo fra i fairway, men i stedet gikk du frem og droppa som om ballen var gått i hinderet og spilte den «provisoriske» derfra. Problemet er at du spilte en provisorisk ball når du var sikker på at ballen var i hinderet. Det er ikke lov.

– Og foreløpig er ingenting galt skjedd. Hadde du ikke funnet den førsteballen så hadde det gått bra. Men da du kom frem til den opprinnelige ballen og spilte på den, så spilte du på feil ball for den var ikke lenger i spill, supplerer turneringsdommer Elenore Rønneberg.

»» Kjendisduell avgjort på siste hull. – Jeg tenkte på det hele lørdag kveld

Disk

Journalisten hullet ut, og slo ut på neste hull. Dermed var diskvalifikasjonen et faktum.

– I og med at du hullet ut, og spilte ut på neste hull, har du i henhold til 6.3 c så har du ikke retta opp en feil du har gjort, og da er straffen diskvalifikasjon, sier Rønneberg.

– Og da jeg slo ut på hull 5, forsvant også muligheten til å rette opp feilen?

– Den forsvinner når man slår ut på neste hull. Ikke når ballen er i koppen, sier Stryken.

– Er dette en vanlig feil blant golfspillere, å droppe på denne måten?

– Jeg tror veldig mange er av den overbevisning at man kan slå en provisorisk ball når man vil, og at man alltid kan slå en provisorisk ball. Det er mulig at det til og med blir opplyst om dette av klubbene, om å alltid slå en provisorisk ball hvis man er usikker på om ballen er i spill. Men det gjelder ikke når man er i et straffeområde, sier Rønneberg.

TD Eleonore Rønneberg og hoveddommer Trond Stryken. (Foto: Erik Eikebrokk)

– Ikke juks, men feiltolkning

Hadde ikke dommer Storm observert hendelsen, er sannsynligheten særdeles lav for at regelbruddet hadde blitt oppdaget.

– I dette tilfellet var det dommeren som gjorde deg oppmerksom på regelbruddet. Men uavhengig av hva dommeren har sett, er det du som har brutt regelen. Det er ikke forsøk på juks, men det er rett og slett en feiltolkning av regelen.

– Burde dommeren sagt fra tidligere enn han gjorde, for da han sa ifra var det for sent å gå tilbake å rette opp?

– Jeg var ikke der. Det dommeren sier, er at han stod og så på fra langt hold. Så fulgte han med på noe annet, før han så at du slo fra hinderet. Da tenkte han etterpå at her kan det ha skjedd noe galt. Det er ikke alltid at man vet eksakt hva som skjedde der og da, når man sitter så langt unna. Det var derfor vi ikke tok diskusjonen der og da, og i stedet ba om denne praten med deg etterpå.

– Kunne spiller og markør blitt enig om at dette var korrekt utført og slik «trumfet» dommeren?

– Nei. Man kan ikke bli enige om at noe ikke er en regel. Da hadde det blitt en annen diskvalifikasjon, og da hadde begge to blitt diska, sier Rønneberg.

»» Se alle golfreglene her