Forskerne fant helsemessige fordeler for folk i alle aldere, men gevinsten var aller størst hos eldre spillere. I tillegg til å være bra for balanse og muskelstyrke, ble det også funnet sannsynlig at aktiv golfspilling forbedrer hjertehelse, åndedrett og stoffskiftet. Det melder cnbc.com

– Bevisene antyder at golfere lever lenger enn ikke-golfere, har forbedringer i kolesterolnivået, kroppssammensetning, opplever økt velvære, selvtillit og egenverd, uttalte Dr. Andrew Murray ved Edinburgh University sitt forskningssenter for fysisk aktivitet i forbindelse med lanseringen av rapporten.

Studien hevder at det å spille golf også hjelper de som lider av kroniske sykdommer, inkludert hjertesykdommer, type 2 diabetes, tykktarms- og brystkreft og hjerneslag.

Rapporten konkluderer med at golfere vanligvis forbrenner minst 500 kalorier i løpet av en 18 hulls golfrunde, og spaserturen er i snitt på 12,7 kilometer.

Les rapporten om golfens helseverdi i BJSM nederst i artikkelen.

Studien ble publisert i British Journal of Sports Medicine og er en del av World Golf Foundation sitt «Golf and Health»-prosjekt. Du kan lese den i sin helhet her. 

Også i Norge er det gjort forskning på helseeffekten av golf. Jan Ove Tangen, professor ved institutt for idrett og friluftsfag på Høgskolen i Telemark (nå Høgskolen i Sørøst-Norge journ. anm.), fullførte et større utdreningsprosjekt i 2011. Han konkluderte med at jevnlige runder med golf er tilstrekkelig til å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer og andre livsstilsrelaterte plager. 

– En halv time daglig fysisk aktivitet på moderat intensitetsnivå antas å være helsebringende. Med to nihulls golfrunder i uken har man mer enn oppfylt dette. Det gir gevinst i form av redusert sykdom, økt levealder og lavere behandlings- og medisinkostander, sier Tangen.

Han mener uavhengigheten av alder gjør golf særlig viktig for folkehelsen.

– I mange andre idretter er frafallet stort og tilbudene dårlige når ungdomsårene er over. Som golfer kan man spille og konkurrere uansett alder. Hvis du midt i livet går fra en fysisk passiv tilværelse til å bli en moderat aktiv golfspiller, vil du statistisk sett forlenge livet med et par år.

Relaterte saker om golfens helseeffekt:

– Golf er en undervurdert helsekilde 

Hevder golf er like sunt som sykling 

Vil ha mer midler til golf 

Golf forbedrer motorikk og balanse 

En mulighet for golfen til å demonstrere sitt bidrag til folkehelsen 

Psykolog: Golfere har best hukommelse