Ny undersøkelse: Minimal interesse for å se på golf i Norge

Golf har en lang vei å gå for å bli noe nordmenn flest interesserer seg i. Mangelen på en sterk profil blant herrene pekes på som hovedårsaken.

Publisert

Nylig publiserte Dagbladet en undersøkelse utarbeidet av analyseselskapet Sponsor Insight, der de har undersøkt hvilke idretter som har vært best likt i Norge det siste året. 

Sponsor Insight sier til Norsk Golf at undersøkelsen tar for seg «i hvilken grad du følger med idretten på TV, i aviser eller i andre medier, eller av og til er til stede på et slikt idrettsarrangement».

Oversikten de har utarbeidet er ikke spesielt lystig lesing sett med en golfspillers øyne.

Langrenn topper listen overlegent, og hele 58 prosent oppgir at de er interesserte i å følge med på langrenn. Syv prosent bak følger skiskyting, med håndball på tredjeplass med 42 prosent. Norsk fotball er mindre populær enn noen gang, og kun 33 prosent oppgir at fotball er idretten de liker best. Det holder til en 6. plass, slått av både skihopping og alpint.

Generelt er det primært nordmenns resultater som mest påvirker nordmennes interesse for en idrett Vegard Arntsen, Sponsor Insight

Til tross for at golf er det fjerde største særidretten i Norge med over 100 000 medlemmer, er interessen for å følge med på golf langt lavere. Golf er ikke en gang på topp-20-listen til Sponsor Insight.

Norsk Golf ba Sponsor Insight om en spesifisert liste. Der viser det seg at vi må helt ned på 26. plass for å finne golfen, med fattige fem prosent oppslutning – blant annet slått av idretter som roing, turn, ekstremsport, skyting og dans.

Sponsor Insight sier til Norsk Golf at dette har sin sammenheng med mangelen på profiler i Norsk Golf – og først og fremst på herresiden.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mangler en «sjakk-Magnus» 

– Generelt er det primært nordmenns resultater som mest påvirker nordmennes interesse for en idrett. Derfor har sykling de siste årene kommet opp blant idretter nordmenn er interessert i og fotballen har falt i interesse, forteller Vegard Arntsen i Sponsor Insight til Norsk Golf.

Nylig ble det kjent at C More overtar PGA Tour-rettighetene fra Viasat Golf fra og med 2016. Kort tid etter ble TV2 sitt oppkjøp av C More godkjent av konkurransetilsynet. Det er ennå uvisst om PGA Tour-sendingene vil vises på C More eller en av TV 2 sine kanaler. 

Les også: Blogg: Hvor i all verden er de unge? 

– Bedre tilgjengelighet med fri-TV i stedet for betal-TV, kombinert med gode TV-sendinger og sendetidspunkt vil selvsagt kunne bidra positivt til å øke interessen uansett, sier Vegar Arntsen.

Lars Brockstedt Svendsen i Sponsor Insight presiserer at golfen mest sannsynlig er avhengig av en norsk profil for å komme inn på TV2 eller TV2 Zebra. Han sier den norske golfinteressen var på sitt største da Henrik Bjørnstad som første – og fortsatt eneste nordmann, kvalifiserte seg til PGA Tour i 2006.

– En annen utfordring for golfen er sendetidspunktet. Skal de sende live fra PGA Tour, må de rydde flatene på ettermiddag og kveldstid. Det vil ikke skje på TV2 og mest sannsynlig heller ikke på TV2 Zebra. Det vil derimot kanskje være midt i blinken for TV2 Sportskanalen.

Mange golfere ser nok ikke noen relasjon mellom egen golfaktivitet og internasjonal turneringsgolf Tom Rosenvinge, NGF

– Et god eksempel på hva en sterk profil har å si er Magnus Carlsen og sjakk, konkluderer Brockstedt Svendsen.

Kommunikasjonsansvarlig i Norges Golfforbund, Tom Rosenvinge sier til Norsk Golf at han tror det er mye riktig i analysen. Han påpeker vesenforskjeller mellom nasjonale idretter med marginal verdensinteresse, og verdensidretter med moderat interesse nasjonalt. 

– Et vesentlig poeng er at etermediene i større grad sikrer seg eksklusive visningsrettigheter. Den redaksjonelle linjen følger som et resultat av dette. Summen av den redaksjonelle dekningen kan oppsummeres i norske prestasjoner pluss pris på rettigheter pluss arrangementets form pluss tidspunkt for sending. Så lenge øverste nivå av golfen (PGA Tour) er populær internasjonalt, samtidig som den er USA-basert, blir dette en dårlig kombinasjon for norske forhold.

– Vi skal også ta inn over oss at mange golfere nok ikke ser noen relasjon mellom egen golfaktivitet og internasjonal turneringsgolf. Det er ikke gitt at du er interessert i Bjørgen og Northug selv om du tar med deg appelsinen og matpakke på skitur i helgen, sier Rosenvinge.

– Nytter ikke å vente til man finner en ny Tutta

Administrerende direktør i SP Management og manager for Norges soleklart største golfprofil, Suzann Pettersen, Geir Olav Killingstad ble overrasket da han leste tallene fra Sponsor Insight.

– Dette var ikke hyggelig lesing. Vi kan ikke bare skylde på manglende TV-dekning og mangel av profiler. Denne listen får meg til å tenke at problemet ligger dypere enn at vi mangler en profil, sier Killingstad til Norsk Golf.

– Det nytter ikke å vente til man finner en ny Tutta. Da blir golfen borte av seg selv.

Les også: Forslag for å gjøre golf på TV mer underholdende 

Nå oppfordrer han til nytenkning i golfen. Han er godt fornøyd med den jobben NGF gjør i forhold til å bringe «idretten» tilbake i golfen samt synligjøre helsegevinstene med å spille golf. Samtidig ønsker han å utfordre Norges Golfforbund til å ta føringen i arbeidet med å endre folks oppfatning om golf.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

– NGF har en rolle i å ta tempen på hva folket vil ha. I andre idretter har det hele tiden vært tilpasninger for å tilpasse seg nåtiden. I langrenn har de for eksempel stadig flere korte og høyintense renn. Trendene går på at folk vil ha mer action. De sentrale i golfen må våge å tenke utenfor boksen. De har en viktig rolle i å finne på noe nytt og annerledes. Det er ikke sikkert at det man foreslår blir den nye trenden, men da skjer det i hvertfall en endring. Vi må være proaktive.

De sentrale i golfen må våge å tenke utenfor boksen. De har en viktig rolle i å finne på noe nytt og annerledes. Det er ikke sikkert at det man foreslår blir den nye trenden, men da skjer det i hvertfall en endring Geir Olav Killingstad

TV-dekning spiller en viktig rolle i folks interesse for en idrett. Med unntak av majorene, mener Killingstad de tre første rundene av en golfturnering kun er for et fåtall av de mest golfinteresserte. 

– Det finnes selvfølgelig flere tiltak man må vurdere for å gjøre golfidretten mer synlig, slik at blant annet flere rekrutteres inn. Dette er bare ett av flere eksempler.

– Jeg er over gjennomsnittet interessert i ski, men hadde aldri i verden sett femmila fire dager på rad. Golfen bør finne nye formater, og ikke være redd for å korte ned på turneringene.

– Jeg sier ikke at 18-hulls golf over fire runder skal bli borte, men at nye formater må komme som et supplement som gjør sitt for at de som ikke er så golfinteresserte kan få interessen.  Jeg er klar over at man vil få kritikk fordi det ikke er tradisjonell golf, men det er bare fint. Da får vi diskusjonen opp og frem. Det viktigste er at noen bryr seg. Det er det alt for få som gjør i dag.

Tom Rosenvinge i NGF sier golf-Norges Sportslig Plan som ble lansert for to år siden erkjenner nettopp at NGF og hele golf-Norge må våge og tenke annerledes for å rekruttere, ivareta og utvikle både spillere og golfen. 

– Det jobber vi med selv om det også er viktig å poengtere at det ikke de nasjonale idrettsorganisasjonene som eier rettighetene til det internasjonale elitenivået som profftourene representerer, påpeker Rosenvinge.

Suzann Pro Challenge kommer til sentrum

Killingstad røper til Norsk Golf at Tuttas egen turnering, Suzann Pro Challenge som har gått på Bogstad de siste tre årene til sommeren vil få en helt ny vri i Oslo sentrum.

I forbindelse med den nye urbane Suzann Pro Challenge-turneringen skal det gjennomføres en «Golfens Dag» på Aker Brygge, som er utviklet sammen med og støttes av NGF.

– Nå skal vi ha en blanding av tradisjonell golf hvor vi fredag arrangerer pro-am på Bogstad, og lørdag vil avholde en urban utradisjonell golfturnering nede i Oslo sentrum, og golfen løftes inn blant andre idretter.

– Det blir flere kjendiser utenom golfen. Vi har hatt et vellykket arrangement på Oslo GK de siste årene, men merker nå et behov for å tenke nytt. Mens arrangementet tidligere først og fremst har vært rettet mot golfere, skal vi nå ta golfen til der hvor folket er. Det blir et helt annerledes konsept enn hva du har sett tidligere, sier Killingstad.

Powered by Labrador CMS