VG kunne tidligere denne måneden opplyse om at Suzann Pettersen er i ferd med å forhandle det som kan bli tidenes største utstyrsavtale for en norsk idrettsutøver. Nå er Tuttas seksårskontrakt med Nike i ferd med å løpe ut.

 

– Det har vært seks fine år med Nike. Avtalen går ut nå, men jeg håper vi kan bli enige om en ny kontrakt, sier Tutta til VG, som anslår at en ny avtale vil vare i tre år til over OL i 2016.

Selv om Nike har førsteopsjon på å forhandle med Tutta, står sponsorene i kø, skriver Aftenposten i torsdagens papirutgave.

 

– Vi har merket en økende sponsorinteresse for Suzann etter turneringen på Bogstad og seieren i Evian, men hun har et omfattende avtaleverk allerede og vi har ikke plass til så mange. Derfor sier mange «ring oss hvis det skjer noe», sier Tuttas manager Geir-Olav Killingstad til Aftenposten.

 

Sponsorekspert Jacob Lund sier til Aftenposten at Tutta er Norges heteste sponsorobjekt ved siden av sjakkspiller Magnus Carlsen:

 

– Tutta vil ikke ha problemer med å skaffe nye sponsorer. Hun bedriver en verdensidrett og er sammen med Magnus Carlsen den største vi har. Deretter kommer Torstein Horgmo, sier Lund til Aftenposten.

 

Killingstad sier det kan ta inntil en halvanned måned før avtalen er helt på plass. Mye dreier seg om bonuser, og en eventuell omlegging av bonusen om Tutta skulle bli verdensener.

 

– Hvis Suzann blir nummer én, må det vise seg på utbetalingene. Vi ønsker også spesielle bonuser for seire på LPGA, LET (Europatouren) og i majorturneringene, sier Killingstad til Aftenposten.