– Små klubber kan også utvikle seg!

Klubbhuskultur, treningsmiljø og en proshop som selger utstyr som «hakka møkk». Ullensaker GK har fått skuta tilbake på rett kjøl.

Publisert

Etter en tung 2011-sesong med sviktende driftsinntekter og underskudd på nesten 200 000 kroner, har Ullensaker Golfklubb i Akershus de tre siste årene snudd trenden.

I 2013 kunne klubben vise til et overskudd på nesten en halv million kroner. De venter fortsatt på tallene for 2014, men de forventes også å være grønne som nyklipt fairwaygress.

–  Vårt budskap er at også små klubber kan utvikle seg. Vi har større overskudd på tre millioner i omsetning enn klubber med 10-20 millioner i omsetning har, sier Øystein Haug til Norsk Golf. Han har vært salg- og markedssjef i Ullensaker Golfklubb siden 2011, og vært en sentral pådriver i klubbens helomvending.

Vårt budskap er at også små klubber kan utvikle seg. Vi har større overskudd på tre millioner i omsetning enn klubber med 10-20 millioner i omsetning har Øystein Haug

Så hvordan har klubben fått det til?

De har de siste årene satset på å bygge et sterkt klubbmiljø. Det i kombinasjon med en av landets høyest omsettende proshoper, har gjort hverdagen mye lettere for klubben som i dag teller litt over 400 medlemmer.

Treningskultur

Ullensaker gjorde i fjor en solid oppgradering av sitt treningstilbud. Treningsfeltet ble etter litt dugnadsinnsats og en investering på bare noen tusenlapper merket opp etter NXT LVL. De slitte rangeballene har blitt byttet ut,  og på starten av året kom tour-proffen Benedikte Grøtvedt inn som pro. Hun er i dag fast ansatt i en annen jobb, men underviser fast på Ullensaker med 15 til 20 protimer i uken.

– Benedikte har gjort en kjempeinnsats, og vist oss viktigheten en pro har for klubben og miljøet.

– Sikteområdene på treningsfeltet gjør det mye mer inspirerende å trene. Det har blitt tatt veldig godt i mot. Oppgraderingen har vært en stor suksess. Rangen hadde i fjor en økning på rundt 30 prosent, og den omsetter for nesten 250 000 kroner i året. Og best av alt: Den er åpen hele året, smiler Øystein Haug.

(Se video fra da klubben fikk oppgradert sitt treningsfelt i fjor sommer nederst i artikkelen)

Nå jobbes det med å bygge en egen range for barn rett ved siden av. Der er  de klassiske avstandsmerkene er byttet ut med morsomme blinker og figurer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klubbhuskultur

Det oppgraderte treningsfeltet har gitt positive ringvirkninger andre steder. I tillegg til at flere setter av tid til trening, blir mange av de som kommer innom fristet en tur innom proshopen, som ligger bare 30 meter unna utslagsmattene.

– Proshopen går vanvittig bra, og vi merker en ekstra oppgang etter at vi satset mer på treningsfeltet. 

– Hva gjør nettopp dine kunder så kjøpevillige? 

– Gode priser. Jeg har bestemt meg for å være konkurransedyktig på pris, også mot nettbutikkene. Vi tjener mindre per kølle , men til gjengjeld tar vi inn store partier som vi selger mye av, sier Haug, som forteller at forrige gang Cobra hadde demodag på rangen solgte de utstyr for 65 000 kroner på en dag gjennom Ullensakers proshop. 

– De er innom langt større klubber enn hos oss, hvor de sjelden selger for mer enn 40 000 kroner.

Veggen innerst i proshoppen er tapetsert med navngitte kopper på hver sin krok. Koppene tilhører  de som «abonnerer» på klubbens årlige kaffeavtale.

– Småting som dette resulterer i et sosialt aspekt som er veldig bra. Vi har nesten alltid noen i klubbhuset som sitter og nyter kaffen sin. Golf er så mye mer enn å slå baller, og for mange er det sosiale verdt mer enn golfen i seg selv. Det er det viktig at klubbene er oppmerksomme over.

– I Norge er det veldig mange som hopper rett i bilen etter å ha signert scorekortet. Da utnytter ikke klubbene de mulighetene de har. Klubbhuskultur kommer ikke av seg selv. Det er noe man må jobbe for!

Powered by Labrador CMS