Sosial status

I dag må man som utstyrsprodusent være aktiv i sosiale media. Merkene gjør det med vekslende hell, og med stor forskjell i antall følgere.

Publisert

Vi har fulgt utviklingen hos de største golfmerkene gjennom to år. Status i dag er at alle er flinke på minst ett av de aktuelle områdene. For 2-3 år siden var ikke det tilfelle. Døde kontoer og manglende profiler var normen for de mindre selskapene, men også noen store slet med å finne formen. 

I dag er Twitter og Facebook etablert som viktigste kanaler for kommunikasjon med kunder, fans og mellom selskap. Vi ser stadig flere oppstartsselskap som bruker Twitter som første og ofte eneste kanal. Dette har fullstendig endret reklame på trykk, nettsider og TV. 

Vi kan ikke få understreket nok hvor viktig det er å vite hva man gjør. Et godt eksempel på dette er Callaways ivrige ansatte @HashtagChad. Som ansatt hos dem har han tilgang til alle køller før de er offentlige. Et bilde av Razr Fit Xtreme drivere på hans skrivebord ble lagt ut på Twitter. Det nådde titusenvis av brukere i løpet av minutter og ble umulig å stoppe. Man kan true så mye man vil med rettslige skritt når en av deres egne selv lekker bilder. Slike bildeblemmer skjer med jevne mellomrom. Noen med vilje, enkelte uhell.

Vår kåring av vinnere innen fire kategorier er basert på totalinntrykk gjennom en lang periode. Det gjenspeiler også status i dag, men ting kan endre seg raskere enn man aner. Sosiale media lever fra dag til dag, time til time.  

 

 

Beste selskap – Callaway

Twitter er der vi ser den største utviklingen. Terskelen for å delta er svært lav. Enkelte bruker først og fremst retweet og favoritt for å promotere seg. Dette er den enkleste formen for kommunisering på Twitter. La andre skrive noe om deg og send det videre. Problemet er at da mister du kontrollen over hva som blir skrevet om deg. En viss offensiv deltakelse er nødvendig for å gi profilen et positivt preg.

Vi gir altså premien for beste selskap på Twitter til Callaway. De kommuniserer godt med brukere og har skapt et svært positivt miljø. Viktige bidrag kommer også fra PR folkene @HashtagChad og @HarryArnettCG. De snublet litt i starten, men er nå kjent for å være tilgjengelige for fansen og kunnskapsrike.

Det er litt dårlig gjort å bruke Srixon som eksempel på retweet. Alle gjør det, men det blir veldig synlig hos de små selskapene.

 

 

Beste selskap – Callaway

Et vanskeligere sted å være oppdatert og dele godt nok innhold. Man krever litt mer på Facebook. Gode bilder. Konkurranser. Artige videoklipp. Vi må innse at for noen selskap blir dette for mye. Nesten alle klarer seg overraskende bra. Oppdateringene er i dag lysår bedre enn før.

Best av dem alle er igjen Callaway. De har alt, spesielt flink er de på video og stoff med humor.

Jakten på likes er vanskeligere enn man skulle tro. Med langt over to millioner følgere skulle man tro det haglet likes når Nike la ut stilige bilder av nye køller. 1500-2000 er normalt, av altså over to millioner følgere.

 

 

Beste selskap – Callaway

Her er kvalitet det viktigste, samtidig som man må passe på at videoene ikke kommer for sjelden. Egenprodusert er nøkkelen. Dette krever store ressurser, noe som resulterer i publisering av reklamefilmer for noen av aktørene. Man bruker det man har. Det er jo greit det, men en liten film om hvordan man laget reklamen eller morsomme blemmer fra innspillingen hadde garantert blitt mer populært.

Det kunne vært fristende å kåre Nike til best på Youtube. De har tross alt over ti millioner visninger av den legendariske reklamefilmen med Rory og Tiger. Noen fine serier med korte klipp har de også, men vinneren gjør det skarpere med informative videoer.

Callaway ligger et hav bak på visninger, en wedgevideo med Phil på under en million er den beste. Denne serien med tips fra Phil, wedgeskolen med Roger Cleveland og den konstante oppdateringen med lærerike klipp gjør dem best i klassen.

Best selskap – TaylorMade og Titleist

Enda lettere enn Twitter, tenker sikkert mange. Nei, slik er det ikke. Instagram er kjent for bildekvalitet mens alt går på Twitter. Det eneste du kan kommunisere med er bilder, og en og annen Vine og kort video. Du kan ikke skjule manglende egen aktivitet med retweeter og favorittmarkeringer.

Flinkest i klassen går til to selskap – TaylorMade og Titleist. De har suverene produktfoto, spesielt hos TaylorMade. Titleist er også flink til å ta bilder av spillerne sine og gir et innblikk i turneringslivet.

 

Nike


Cleveland

Wilson

TaylorMade

Srixon

Callaway

Cobra Puma

Adams

Ping

Titleist

Du kan delta

Det er enkelt å bli del av disse selskapenes daglige runde i sosiale media. Post et bilde på Twitter, Instagram eller Facebook der du viser at du bruker Titleists nye 915 driver, tag dem i innlegget og du er nærmest garantert en retweet som alle følgerne deres får se. Gjør det nok ganger med gode nok bilder og du vil få dine egne følgere.

(Alle tall per 1.januar 2015)

Powered by Labrador CMS