– Tilpasning er viktig også for nybegynnere

Denne uka er det offisiell butikkåpning på Høvik utenfor Oslo. – Nye spillere strømmer på, og vi ønsker å ta vår del av ansvaret for at de skal bli i golfen, sier Petter Rygg i Golfshopen.

Publisert

2020 er blitt et jubelår for golfsporten. Medlemstallet i norske golfklubber har økt med over 15.000. Registrerte runder i Golfbox har for lengst passert millionen. Og aktivitetsøkningen merkes også i varehandelen.

– Da landet stengte ned 12. mars på grunn av koronaen, satt vi med fulle varelagre og stor usikkerhet. Men fra april og fram til i dag har det vært helt bananas, sier Petter Rygg.

Travel åpningsuke

Golfshopen-gründeren er midt i en travel uke, og har vært det siden banene åpnet i vår. Idéen om å bygge en større butikk i Oslo-området ble realisert på rekordtid da de tidligere Skoringen-lokalene på Ramstadsletta plutselig ble ledig.

Den 24. juli, etter tre ukers intens ombygging, åpnet Norges største golfbutikk tett inntil E18.

– Tilgjengelighet og enkel parkering var viktig for oss. I tillegg ønsket vi oss større plass. Vi har gått fra 300 til 1300 kvadratmeter. Og selv om det har vært utfordrende å få tak i nok utstyr, har vi fått fylt opp hyllene ganske bra, sier Rygg.

Aktiviteten på de nybygde Trackman-simulatorene og det tilhørende kølleverkstedet har vært stor siden åpning.

– Vi merker at trykket er større her enn på Fornebu. Custom-fittingen er nærmest fullbooket hver dag, og folk bruker lengre tid i butikken enn før.

– Hva har vært det heteste produktet?

– I fjor snakket vi om «driverens år». Callaway Mavrik og Taylormade SIM var store og vellykkede lanseringer, det samme var Cobras SpeedZone – og samtidig holdt Ping 410 seg bra. Men årets største produktkategori har utvilsomt vært nybegynnersettene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Tomt i Europa

– Det er tomt i hele Europa, både for halvsett og helsett. Også sko har det gått enormt mye av i år, og det gjenspeiler jo også det høye aktivitetsnivået, sier Rygg, som mener at golfbransjen nå har et felles ansvar for å beholde alle de nye spillerne.

– Ivaretakelsen blir viktig, påpeker han.

– Som utstyrsleverandør er det vårt bidrag å være gode på rådgivning, tilpasning og tilrettelegging av gunstige startpakker. Tilpasning av utstyr er viktig også for nybegynnere, og det trenger ikke å koste skjorta. Alle har ikke en utømmelig lommebok. Vårt råd er gjerne å starte enkelt og heller bygge på etterhvert.

Mange kommer til butikken med en bag full av gamle køller. De spør om hva som kan brukes.

– Da luker vi ut det som er overmodent for utskifting, og beholder det andre inntil videre. Vår jobb er å hjelpe kundene til å få glede av golfen, understreker Rygg.

Foreløpig er det full aktivitet også utenfor dørene. Spørsmålet er hva som skjer når banene må vinterstenge og Europa fortsatt er merket rødt.

– Det blir spennende å se. Normalt selger vi mye før folk skal ut å reise, og den trafikken får vi nok ikke i år. Samtidig håper vi på en god og lang høst der flere baner kan holde åpent lenge, sier Peter Rygg.

Powered by Labrador CMS