Martens imponerte i Tyrkia

Carline Martens er best av de norske jentene oppe på delt 4. plass etter første runde av Turkish Airlines Ladies Open i Tyrkia.

Publisert

Det har vært mye å juble for på Ladies European Tour i år sett med norske øyne. Kampen om hvem som skal gi Tutta selskap i OL har virkelig tilspisset seg: Marianne Skarpnord er oppe på 5. plass på tourens pengeliste, Tonje Daffinrud har imponert i starten av sin proffkarriere, og Caroline Martens ser etter en skuffende fjorårssesong forstyrret av en skulderskade nå ut til å finne formen. 

Denne uken er de alle på plass i LET-turneringen Turkish Airlines Ladies Open. Etter første runde er Martens beste norske oppe på delt fjerdeplass. Haga-golferen åpnet med en 69-runde (-4) på Carya Golf Club, og har fire slag opp til lederen Melissa Reid fra England. Dette var Martens sin beste runde for sesongen.

Hennes beste plassering fra tidligere i år er 17. plassen i World Ladies Championship i Kina i mars.

Tre slag bak Martens åpnet Marianne Skarpnord med en runde på en under par. Det holder til delt 17. plass sammen med 13 andre spillere. Tonje Daffinrud måtte på si side to over par søndag, noe som gir delt 56. plass. Daffinrud har hatt en solid start på sin debutsesong på LET, men misset forrige uke sin første cut for sesongen.

En god plassering i Tyrkia kan ha mye å si når euroene skal telles opp på slutten av sesongen. Årets premiepott på 500 000 euro er dobbelt så stor som fjorårets.

Turkish Airlines Open markerer første gang Ladies European Tour flytter åpningsrunden av en turnering til søndag, og sisterunden til en onsdag. Hensikten er å øke interessen rundt touren, og sørge for at sendetidene ikke kolliderer med andre TV-sendte arrengementer. 

Det er også installert flomlys på det 18. hullet, og planen er å forberede for en potensiell flombelyst turnering i fremtiden – og kanskje også styrke deres Solheim Cup-søknad? Tyrkia er i tillegg til Norge en av landene som har vist interesse for å arrangere kvinnegolfens største turnering i 2019.

– LET sin strategi inkluderer å utforske nye måter å sørge for maksimal eksponering av kvinnegolf, utvide fanskaren utover tradisjonelle golf-fans, reflektere endringer i forbrukeradferd, og unngå travle helger som er overfylt av så mange sporter, sier LET-sjef Ivan Khodabakhsh i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS