Det er ingen hvilken som helst golfavdeling Adidas eier. Vi snakker om TaylorMade, Adams, Ashworth og Adidas Golf. Også kjent som TaylorMade-adidas Group – TMAG. Selskapet har bestemt seg for å beholde Adidas golf, som først og fremst består av sko og klær.

– TaylorMade er et meget levedyktig foretak. Nå velger vi allikevel å fokusere på kjernevirksomheten sko og bekledning, sier Herbert Hainer hos Adidas.

(Norsk Golf har ikke lykkes i å få en kommentar fra Adidas/TaylorMade Golf Norge.)

Spekulasjonene rundt et salg av TaylorMade har pågått lenge. Tidlig i 2016 tok det for alvor av, men selskapet selv benektet at et salg var forestående. Ryktet om at det bare var dårlige tilbud som den gang stoppet salget, kan vise seg å ha vært korrekt.

Samtidig verser det mange rykter om hva som skjer med spillerne i Adidas/TaylorMade-stallen – og først og fremst Dustin Johnson og verdensener Jason Day. Begge deres kontrakter utløper etter denne sesongen.

Under PGA Show i Orlando i januar, sa flere sentrale kilder til Norsk Golf at Jason Day kommer til å bli Nike-spiller.

Nå har tydeligvis Adidas funnet noen som er villig til å gi det de ønsker. Hvem det er blir gjenstand for videre spekulasjoner. Bridgestone skal ha trukket seg ut under den lukkede budrunden rundt årsskiftet. Under Armour vil nok en gang bli nevnt, men det mest sannsynlige virker å være en asiatisk gruppe som kjøper opp selskap.

Pengene innen golf ligger i klær og sko. Marginene er svært mye bedre enn på køller. TaylorMade har i stor grad fått skylden for sviktende inntekter hos Adidas-gruppen. Så enkelt er det å forklare årsaken til salget. Klesmerket Ashworth ryker med i dragsuget fordi det aldri har funnet sin plass i markedet. 

Lurer du nå på om du kan skrape sammen nok til å ha ditt eget golfselskap? 500 millioner dollar sies å være området budet må ligge, men da får du til gjengjeld sikkert bestemme fargen på den neste driveren.