Årets utstyrshøydepunkt nærmer seg

Årets store utstyrstest står for døren. Med på laget har vi Dansk Golf og Kittad.se/Golf Digest fra Sverige.

Publisert

Golfutstyr er så mye mer enn pressemeldingene vi får. Gjennom denne bloggen skal jeg dele de interessante og kule historiene om hva som skjer bak produktlanseringer og testing.

Rykter om kommende produkter skal deles så langt det er mulig, men jeg må bare være litt forsiktig og styre unna eventuelle søksmål! 

Jeg er nå inne i mitt fjerde år med seriøs testing, og har merket hvordan markedet har forandret seg.

Produsentene er langt mer beskyttende i dag. De prøver også i større grad å påvirke oss. Objektivitet, pålitelighet og ærlighet er sentralt i alt dere leser om utstyr, både på bloggdelen og i artiklene på nettsiden. Til og med de nevnte pressemeldingene får en gjennomgang før de publiseres.

Vi er nå inne i vårt fjerde år med seriøs testing, og har merket hvordan markedet har forandret seg.

Vi fremhever det interessante og kutter markedsføringsspråket. Utstyrsbloggen skal være underholdende, informerende og hyppig oppdatert.

Den er for alle, både nerden som vil vite hvordan spin loft og gear effect påvirker slaget, og du som lurer på hvilke farger årets ECCO-sko kommer i.

Årets høydepunkt

Årets store utstyrstest står for døren. I ni dager skal det svinges køller under solen (forhåpentligvis) i Portugal. Samarbeidspartnere er i år som i fjor Dansk Golf. Med oss på laget har vi for første gang også fått med oss kittad.se/Golf Digest fra Sverige. Disse har kastet seg på vårt prosjekt som startet i det små. I år er utstyrstesten større enn noen gang. Det blir TrackMan, golfere på forskjellig ferdighetsnivå og over 200 køller.

Vi gleder oss til å presentere resultatet i den andre utgaven av Norsk Golf 2015!

Den viktigste historien fra PGA Show

Sirkuset som er PGA Show 2015 er nå lagt bak oss. Inntrykket man sitter igjen med er sko, sko, noen kule tekniske dingser, sko og Callaways enorme utstilling. Når jeg har fått det på avstand og diskutert med likesinnede, kommer det fram et interessant bilde:

Forandring fryder

Mange anser TaylorMade som den store, stygge ulven i utstyrsbransjen. Ekstremt hyppige lanseringer av nye modeller førte til et mettet marked.

Offensiv markedsføring med løfter om stadig mer lengde,  sendte TaylorMades troverdighet ned på bunnivå. På sensommeren og høsten 2014 ventet alle på en driverlansering. Ingenting kom. TaylorMade var stille. Adidas-gruppen, som TaylorMade er del av, rapportere om dårlige tall og skyldte alt på kølleprodusenten.

De hyppige lanseringene og den store lagerbeholdningen av utgåtte modeller førte til underskudd på mange millioner dollar. Noe måtte skje. Stillheten i 2014 var trolig første tegn på nye TaylorMade.

Under PGA Show var TaylorMades stand rolig og saklig. Som noen sa – man kunne for første gang på flere år se hvem man snakket med. Borte var neonlys og de høytsvevende løftene. Nå var det utstyr i fokus, sammen med menneskene bak produktene. Troverdigheten skal forbedres med kjerneproduktene AeroBurner og R15. Både Burner og R-serien er merkenavn som ikke skal undervurderes. Disse kan bli salgsvinnere i 2015.

En fiende alene

Hvis TaylorMade har roet seg ned, må vi spørre oss hva erkefienden nå skal gjøre. Svaret er at de kjører på i samme stil som før. Det er tross alt Callaway vi snakker om: Gjengen som stilte med en tanks i 2014, og enorme modeller av køller og en gullkiste i år.

De hadde et oppmerksomhetssøkende show med Harry Arnett i spissen, deres ansikt utad i sosiale medier. Callaway har ingen planer om å roe ned lanseringstempoet. De mener å ha funnet formelen for å ha voldsomt stort utvalg, men samtidig veilede kunden slik at man kjøper den riktige køllen. Reklamefilmene på Youtube viser heller ingen tegn til at lengdeprat og store ord skal forsvinne.

Ingenting tyder på at Callaways taktikk skal frambringe de samme sterke følelsene som når TaylorMade brukte den. Forskjellen ligger i hvordan vi i bunn og grunn oppfatter et merke. Vi lar oss rive med når andre kommer med påstander om hvordan et merke oppfører seg. Alt ligger til rette for at TaylorMade skal rette opp dette inntrykket i 2015.

Powered by Labrador CMS