15. Nike Covert

 

‘Cavity back driveren’. Den er jammen sær, men ganske populær ble den allikevel. Covert 2.0 er på vei og ser ut til å bli en kraftig forbedret versjon. Like knallrød er den heldigvis fremdeles. Om cavity i seg selv er så revolusjonerende er vi usikre på, men Nike har laget en god serie her og markedsføringen har vært svært bra.

 

 

14. Motvektsputtere

 

Hvem finner den beste løsningen når forankring blir forbudt? Motvekt var stikkordet siste halvår av 2013. TaylorMade og Odyssey fører an selv om man må innrømme at lille Boccieri var veldig mye tidligere ute med konseptet.

 

Justin Rose vant US Open med en TaylorMade Spider Blade. Selv med masse fokus på motvektsputtere ble det aldri en vanlig å se dem på banen. Kanskje vi golfere har innsett at det faktisk går helt greit å putte på gamlemåten?

 

 

13. Barfotsko

 

Minimalistisk skotøy er en voksende del av skomarkedet. Vivobarefoot og True Linkswear har ledet an, men nå har store merker som ECCO og Puma kastet seg inn i kampen. Vi likte det vi prøvde i 2013, som Vivo Hybrid og Puma Faas Lite. Streetsko har nå kapret rundt 1/3 av det totale skomarkedet. Barfotsko er ikke i nærheten av slike tall, og det er mer trolig at de vil ta andeler fra streetskoene før tradisjonelle spikes. Den mest kjente golferen med barfotsko er Ryan Moore som spiller med True Linkswear.

 

 

Test: Vivobarefoot Hybrid

 

12. Odyssey Versa

 

Årets suverent mest omtalte og brukte putterserie. En rekke seire på tourene, grei pris og et konsept kundene skjønner der og da. Med sterk konkurranse er det viktig å ha et produkt som skaper interesse hos kunden i butikken. De hvite og sorte stripene til Odyssey er like intuitive som en iPad. Kombinert med en fantastisk populær insert var Versa et nyskapende vinnerprodukt i 2013.

 

 

11. Lanseringstempo

 

Callaway og TaylorMade har sagt det rett ut – det gamle systemet for lanseringer er utgått på dato. Nå gjelder det å holde kundene interessert hele året. Konstant påfyll av nye ideer og hypping lansering av nye produkter må til for at golfere ikke skal lokkes over til konkurrentene. Callaway Optiforce og TaylorMade SLDR er årets beste eksempler på nettopp dette. De hyppige lanseringene fungerer nok bra, men sjansen for å ende opp med produkter som blir forbigått i stillhet er større enn før. For å si det enkelt og greit – hvor mange her i Norge kjøpte en Optiforce driver eller fairwaywood i år?

 

 

10. SuperStroke

 

De feite grepene vinner stadig turneringer. Oppmerksomheten har vært stor i 2013, salget har ikke stått helt i stil. Vi tror det tar av i 2014. Med god distribusjon hos Chrisco har grepene havnet i en rekke proshoper og golfbutikkker. Prisen er litt høy, utseende litt billig men kvaliteten er god og det er verd et forsøk for å få bedre grep på puttingen.

 

 

9. GPS klokker

 

Avstandene er alltid på en, vel, armlengdes avstand. Klokker med GPS ble allemannseie i 2013. Utviklingen går videre, markedsleder Garmin lanserte nylig S4 som gir deg tekstmeldinger og mail på håndleddet. Garmin, Golf Buddy og Skycaddie er hovedkonkurrentene men i år handlet det mest om Garmins S-serie.

 

 

8. Speed Pocket i TaylorMades jern.

 

Den lille lommen i køllehodet skal gi enda bedre effekt og mer lengde. Det er måte på hvor langt vi er nødt til å slå med jern, men artig var det allikevel å spille med RocketBladez. Ikke er det ‘blades’ heller, men TaylorMade prøvde seg allikevel på en tourversjon. Satsingen på distansejern for gode spillere fortsetter i 2014. Da kommer TP-serien med speed pocket!

 

Og ja – Wilson hadde et lignende konsept for mange år siden.

 

 

7. Spinn

 

Driverhoder er utnyttet maksimalt. Fairwaywoods er på grensen til å nå sitt toppunkt. Nå er det spinn som teller. Perfekt spinn på ballen på hvert eneste slag vil kunne gi deg de ekstra meterne. Med denne utviklingen blir det samtidig stadig mer utfordrende å finne riktig kølle for din sving. Big Bertha Alpha og SLDR er drivere som er laget for å utnytte lavt tyngdepunkt framme mot slagflaten maksimalt og dermed gi først og fremst gode spillere den ekstra lille fordelen.

 

 

6. Driving iron

 

Historisk sett ikke en ny type kølle, men interessen for driving iron har økt voldsomt i 203. Callaway X Utility var tidlig ute og fikk et forsprang på konkurrentene. Mizuno MP H4, Titleist 712U og Ping Rapture følger opp på imponerende vis. Driving iron er en kølle som sannsynligvis kommer til å vokse enda mer i 2014.

 

 

5. Game Golf

 

Sensorer på grepet skal la deg spore hele runden med GPS. Dette kan du bruke til analysering av spillet ditt eller bare dele gjennom sosiale media ved å la venner følge runden live. Game Golf markerte seg også som det første virkelig store golfproduktet som ble finansiert gjennom crowdfunding. De har tydeligvis møtt på en del utfordringer underveis. Lansering sommeren 2013 har nå blitt til januar/februar 2014.

 

 

Game Golf analyserer spillet ditt.

 

4. Suzann Pettersen + Nike

 

Vår store golfstjerne signerte ny avtale med utstyrsgiganten. Hun er en virkelig superstjerne hos dem. I år har hun også vært direkte involvert i utviklingen av Nike FI Impact, en lettvektssko uten spikes. Tiger har sin sko, Tutta har sin sko. Vi liker utviklingen. Det overrasker oss ikke at Suzann blir hos Nike ut karrieren og fortsetter i en form for ambassadørjobb.

 

 

3. Mickelson spiller med TaylorMade RBZ i Kina og SLDR driver under Presidents Cup!

 

Callaway har valgt å gi sin superstjerne litt spillerom. De har så stor tro på egne fremtidige produkter at de lar Mickelson bruke konkurrentens køller hvis de selv ikke er klare. Det skjedde i Kina da han brukte en sortmalt TaylorMade RBZ fairwaywood. Og det skjedde igjen under Presidents Cup der Phil valgte lavtspinnende SLDR driver. Callaway prøver å vise styrke og tro på egne køller, men skjer det oftere vil det være et tegn på at TaylorMade har teknologisk forsprang på erkerivalen.

 

 

2. Forankring forbys fra 2016

 

Adam Scott vant Masters med forankret putter. Hans teknikk og andre metoder for å låse putteren mot kroppen blir forbudt fra 2016. Matt Kuchars ‘arm lock’ vil fremdeles være lovlig. Saken satt virkelig følelsene i sving hos sindige karer som Carl Peterson og Tim Clarke. Også vår egen Joakim Mikkelsen har et nært forhold til denne putterstilen og klare meninger om forbudet. Motstanderne hevder at det først og fremst er svært lite å tjene for golfsporten på et slikt forbud. Det er mer sannsynlig at den oppfattes som begrensende og kontrollerende ved å ta bort et verktøy og teknikk som gir golfglede for spillere på alle nivå.

 

 

Forankring forbys fra 2016.

 

 

 

1. Rory til Nike

I en nærmest katastrofalt dårlig sesong var det Nike som fikk skylden fra dag 1. Ingenting fungerte for vidundergolferen, det måtte være køllene. Sir Nick Faldo kastet seg inn i debatten og sa at det nærmest er uhørt å ta slike sjanser.

 

Selv med den dårlige uttellingen for Rory og til tider dårlig reklame for merket har årets produkter gjort det ganske bra. Han har også blitt en svært viktig frontfigur for klær og sko. På slutten av året fant han tilbake til vinnerformen. Ingen vil utelukke at Rory får et supert år i 2014.

 

En ting skal Nike ha – de laget de suverent beste golfreklamene i 2013.

 

 

 

 

 

Rory til Nike – offisielt.

 

– Det er ikke utstyret.