Et google-søk på «How to take your golf game from the range to the course» gir over 68 millioner (!) resultater. Det sier sitt om hvor vanlig frustrasjon dette er blant de fleste golfspillere.

Så hvordan kan man gjøre noe med det?

For veldig mange spillere ser nok en treningsøkt på driving-rangen omtrent slik ut:

Man starter med noen rolige wedger for å myke opp kroppen, før man går over til favorittjernkølla, oftest et syverjern eller lignende, og blir stående å slå med det mot samme mål i lang tid før man går over til å dundre løs med driveren.

Dette minner lite om hvordan golf faktisk spilles ute på banen. I en artikkel publisert av PGA-pro Brendon Elliot på PGA of Americas nettsider skriver han at nøkkelen til god trening på rangen er å simulere de slagene du møter på banen.

Her mener han hverdagsgolferen har litt å lære av tourspilleren. Dette er tre ting han mener du kan lære av dem:

1. Finn nøyaktig avstand

Når man begynner å trene wedgene og jobber deg gjennom bagen, kølle for kølle, er det viktig at du fokuserer på spesifikke mål med spesifikke avstander. Her er det viktig at du vet de eksakte avstandene du sikter mot, på samme måte som ute på banen. Er du heeelt sikker på at det skiltet som viser 150 meter faktisk er 150 meter unna der du står? Bruk en laser til å sikte på mål for å vite presis avstand, og vær oppmerksom etter hvert eneste slag på hvor langt eller kort du har slått i forhold til dette. Har du mulighet til å teste ut lengdene dine med en Trackman eller lignende svingradar på rangen hos hjemmeklubben din, vil det gjøre treningen enda mer presis. (Husk at dette har du også en gyllen mulighet til å gjøre nå om vinteren på simulator!)

2. Lek deg med skru

Kombiner det å slå mot presise mål med å forsøke å forme ballbanen i ulike retninger. Proffene bruker tid på å visualisere ballbanen før hvert eneste slag og slår ulike typer ballbaner mot forskjellige mål, enten det er fader, slicer, drawer eller hooker. Dette er slag du kan trenge når du havner i ulike situasjoner på golfbanen, men du lærer også om styrker og svakheter i spillet ditt ved å trene på ulike slag. Er det helt umulig for deg å slå en venstreskru, er det et tydelig signal om at du bør holde deg til en høyreskru så mye som mulig ute på banen. Spill til dine styrker!

3. Tren på ulike høyder

I tillegg til å trene på ulike skruer til konkrete avstander, bør du også trene på ulike høyder på ballbanene: lavt, mellomhøyt og høyt. Høye slag er gull verdt hvis du for eksempel skal over et tre eller flagget står kort på green, mens lave slag gir deg langt bedre kontroll over ballen når det blåser mye.

På mange driving-ranger rundt omkring er det begrenset med fysiske mål på rangen. I de tilfellene du ikke har noe å sikte på, er det viktig at du forsøker å finne noen fysiske siktepunkter i terrenget. Du finner alltids en ujevnhet eller lignende som du kan sikte på.

Gjør du det til en vane at range-øktene ligner spill på banen, vil det ifølge Elliot frigjøre deg både på treningsfeltet og ute på banen. Treningen blir ikke bare mer meningsfull, men også langt mer morsom enn å forsøke å slå det samme slaget gang etter gang!