Vi har tidligere skrevet om golfens bidrag til folkehelsen i norge. Professer ved Institutt for idretts- og frilufslivsfag på Høgskolen i Telemark har beregnet helsegevinsten ved at nordmenn spiller golf til hele 190 milliarder kroner, basert på Helsedirektoratets egne anslag for helseeffekter ved at et menneske går fra å være fysisk inaktiv til å være fysisk aktiv.

 

I Dagens Næringslivs Aktiv-seksjon, har Charlotte Björk Ingul, forsker ved CERG/UNIKARD denne uken satt fokus på golfsporten

 

Hun viser blant annet til et svensk studie av 300 000 golfere som viste at golf øker levetiden med fem år, uavhengig av kjønn, alder eller sosial gruppe man kommer av, med størst effekt blant de med lavest inntekt og utdannelse.

 

Björk Ingul viser også til andre studier som har avdekket at golf to til tre ganger i uken senker det totale kolesterolnivået, øker det gode kolesterolet HDL, reduserer det dårlige kolesterolet LDL, samt forbedrer kondisjonen, reduserer vekt, midjemål og fettmasse.

 

Selv om golf er en idrett med moderat intensitetsnivå, er en golfrunde likevel å regne som en fullverdig treningsøkt. En studie i juleutgaven av anerkjente British Medical Journal ble det konkludert med at de som de som engasjerer seg i idretter med høy kardiovaskulær intensitet, blant annet sykling og roing, ikke hadde noen ekstra fordel på levelengde sammenlignet med å spille golf og andre idretter med lav kardiovaskulær intensitet.

 

Studien konkluderte med at den langvarge helsegevinsten stopper, og til og med kan reduseres om man løper mer enn 32 kilometer i uken. I følge studien har en golfrunde like positiv effekt på levelengden som en sykkeltur på 16 mil.

 

Les også: – Golf like sunt som sykling

 

– Flere undersøkelser har faktisk vist at golf er mer anstrengende enn man skulle tro – en golfspiller befinner seg på et høyt intensitetsnivå i 60 minutter under en 18 hulls runde. I løpet av runden går dessuten golfspillere i gjennomsnitt 11 kilometer (16 000 skritt), og en golfrunde tar 4,5 timer. Gjennomsnittlig puls blir da 110 hjerteslag per minutt, og man forbrenner ca. 2500 kcal (menn) eller 1500 kcal (kvinner), skriver Börk Ingul på dn.no.

 

Bare en femtedel av voksne mennesker oppfyller myndighetenes anbefalninger til fysisk aktivitet. Går man to nihullsrunder golf i uken vil man oppfylle deres anbefalninger, skriver hun. Hun peker også på at risikoen for skader er liten, og at helsegevinsten blir aller størst om man bærer bagen, og spiller en kuppert bane.

 

Les hele blogginnlegget til Charlotte Björk Ingul her

 

Les også: Psykolog: Golfere har best hukommelse

 

Les også: Så viktig er golfsporten