Et 60-talls daglige ledere, baneeiere og andre i golfbransjen ble utsatt for en firetimers  energibombe på vorspielet til golftinget i Kristiansand i regi av GAF – Norsk Golfadministrasjonsforening.

 

Gregg Patterson, general manager i The Beach Club i Los Angeles siden 1982, er en av de meste ettertraktede foredragsholdere i golfindustrien i dag, og det har sin naturlige forklaring. Det handler ikke om ”rocket science”, men om energi og forståelse for hvilke prinsipper som ligger til grunn for å lykkes i golfbransjen.

 

 

– Folk tilgir masse feil hvis du gir dem glede og god opplevelse, tordner Patterson: – Alle blir evaluert, alle måler deg og det du representerer , hvor ligger du på en skala fra 1 til 10?

 

Prinsippene

God service handler om syv prinsipper, sier Patterson.

 

1: Husk alltid at du er i gledesindustrien. Ansett glade mennesker! Det handler ikke bare om golf. Du selger moro.

 

– It’s all about the buzz, the love, the glow . . . Latter, sier Patterson – det er altfor lite latter og glede.

 

2: Verdighet. Folk vil bli tatt på alvor, de vil føle seg velkommen, de vil bli gjenkjent.
Alle Pattersons 90 ansatte kan navnene på klubbmedlemmene, de trener på det og de motiveres til det.

 

– Jeg kan navnet på alle mine medlemmer, deres koner og barn, og til og med deres elskerinner. Maten smaker bedre og du betaler mer hvis du kjenner kokken, sånne er det bare. Og det er helt gratis.

 

3. Bruk intuisjon. Kjenn etter hva som er kundens behov før de kommer inn og spør.
– Må gjeste spørre, så har du ikke fulgt med i timen. Du taper, jeg vinner, jeg smiler hele veien til banken.  Patterson gestikulerer og hopper rundt på podiet.

 

4.  Keep it clean

 

 

– Det må være orden i sysakene, både fysisk og mentalt, men husk også at menneskene alltid er viktigere enn ting, alltid viktigere, understreker Patterson.

5. Hva skal gjøres? Man må kunne sine ting til fingerspissene, men Patterson bruker alltid sjekklister.
– Til vårt 4. Juli arrangement har jeg en tykk bok med punkter som hakes av etter hvert som oppgavene er utført.

 

6. Be a ”present” – man må være en som er tilstede – både mentalt og fysisk.
– En gjest som ikke blir sett av de ansatte, men som føler at de ansatte snakker om en, eller til og med ler av en – det er det aller verste! 

 

7. Se det og gjør det!  Man må følge med i timen, se problemene og  ikke minst – gjøre noe med det.

 

The Big Empty

 

Patterson driver en beachklubb, men det er ikke sanden som gjør at folk kommer.
– 80 % av folk som kommer til Beach Club går ikke på stranden – de kommer for å ha det gøy, og hvorfor blir de medlemmer, når alt vi selger er sand? De kommer for opplevelsen!  Det handler ikke om ”stuff”. Bane, klubbhus, mat osv. Alt det må være på stell, men det er absolutt ikke nok.

 

Hva Patterson antar om en ny gjest som kommer til The Beach Club?

 

1. Hun er ensom
2. Hun ønsker verdighet – hun må føle at hun er noen (Ingen liker å føle seg som en idiot)
3. Angst – Alle er redde for å gjøre feil
4. Status – man vil oppleve at man har en status
5. Buzz – Man vil ha energi, action, opplevelse

 

– Det minste man kan gjøre når man driver en golfbane er å si velkommen, si ha det og si hei i løpet av runden. Husk vi er i vertskaps- og underholdningsbransjen – we are on a mission, nærmest hvisker Patterson og slår ut med armene.

 

Så må man finne ut hva som er spesielt med sin egen klubb. Alle har baner, med fairways, greener, klubbhus og bunkere. Man hvorfor skal gjester ønske å komme tilbake til nettopp din klubb?

 

 – Det er historiene vi skaper, og opplevelsene. Folk betaler for at noen kan gjøre dem lykkelige. Følger du mine prinsipper – du får dem helt gratis – , setter folk og opplevelser i sentrum og gjør det ordentlig, kan du le hele veien til banken, sier Patterson.

 

Greg Patterson har ikke nettside, men sender du en epost til: gjpair@aol.com, så sender han artikler og materiell til deg. 

 

Patterson: I make you happy – you are my social media!